Skip links

Double Dutch

Ruim zeven jaar geleden maakte de wereld kennis met Double Dutch Drinks. ‘What’s in a name’ want de twee bedenkers van al dit softdrink lekkers zijn de intussen 31-jarige tweelingzussen Raissa en Joyce de Haas. Voor een babbel van zo’n twee uur kwamen ze maar wat graag naar Knokke-Heist. En omdat één en ander in stijl mocht gebeuren, werd in het iconische Hotel Britannia een heerlijke ‘high tea’ georganiseerd. Wat volgt is een enthousiast verhaal over deskundig investeren, marktkennis en bezieling tussen de cupcakes en scones in de Elizabetlaan …

TWEELINGZUSSEN RAISSA EN JOYCE BEDENKEN PARELENDE PIT IN EEN FLESJE

Noch op Raissa, noch op Joyce staat er m.i. een ‘uit’-knop. Die internationale ambitie, het runnen van een eigen label, het pendelen tussen Londen, Antwerpen, Barcelona en andere continenten, opnieuw nieuwe smaken bedenken: dat behappen is geen sinecure. Tijdens het najaar van 2014 werd het merk Double Dutch Drinks officieel opgericht en in februari 2015 rolde de eerste productie van de band. Origineler kan je moeilijk met een naam de wereld veroveren. Raissa: “Eigenlijk is die naam op café bedacht. Ja, zeg maar tussen de spreekwoordelijke pot en pint. Bovendien was die naam nog vrij en we hebben er meteen een trademark op genomen. Zo simpel kan het soms gaan (lacht)…”

LONDEN ALS BASIS

Al op heel jonge leeftijd timmerden beiden aan de weg om iets moois te creëren.

Ze studeerden samen toegepaste economische wetenschappen aan de Universiteit van Antwerpen en trokken nadien naar Londen voor een tweede master: technology entrepreneurship. Die eenjarige studie stond volledig in het teken van de lancering van hun nieuwe drankjes. Niet veel later kwamen de twee eerste smaken van Double Dutch al op de markt. Het was de komkommer-watermeloen en de granaatappel-basilicum, vrijwel meteen daarna gevolgd door een eigen tonic met subtiele toetsen van jeneverbes en roze pompelmoes.

Joyce: “We waren natuurlijk apetrots op ons kindje, maar toen begon het grote werk en de research om het drankje bekendheid te geven. In Londen hadden we in die periode al flink wat kennissen en in die jaren was er in de Britse hoofdstad al een echte gintonic hype aan de gang.”

MOOIE SLOGAN

Het Amerikaanse zakenblad Forbes zette de jonge zussen in de prestigieuze lijst 30 Under 30 Europe en dat gaf nog eens een boost. De eerste twee Engelse klanten waren niet de minste: Hotel The Dorchester en de wereldberoemde cocktailbar Novikov. De nieuwe drankjes werden daar zo enthousiast onthaald dat één van de meest prestigieuze warenhuizen, Fortnum & Mason, vroeg om de natuurlijke sofdrinks te mogen verkopen. Op die momenten kwam de zakelijke ervaring en marktkennis van papa Leo de Haas bijzonder goed van pas. Helaas overleed hij begin dit jaar heel plots en waren de tweelingdochters in één klap hun Grote Mentor & Papa kwijt … Raissa en Joyce: “Papa was onze grootste steun in elk facet van ons leven en een enorme inspiratie voor ons. Papa heeft ons altijd de waarde van hard werken geleerd en was zo trots op ons met Double Dutch.”

EXPORT NAAR 40 LANDEN

Die droom krijgt stilaan de allure van een internationale speler op de wereldwijde markt. Joyce: “We zitten momenteel aan elf verschillende smaken en deze zomer komt er nog een twaalfde bij. We hebben met onze softdrinks een stevige voet op de Britse markt (n.v.d.r. alleen al in Londen in meer dan 6.500 horecazaken te verkrijgen) en hebben vorig jaar met PepsiCo een gigantische distributieovereenkomst voor de komende twee jaar afgesloten. Momenteel is onze uitvalbasis nog steeds Engeland en exporteren we onze drankjes naar 40 landen. Het is echter onze ambitie om van de Benelux onze tweede thuismarkt te maken en hierin zal PepsiCo een belangrijke rol spelen.”

KNOKKE, HERE WE COME

De productie van Double Dutch vindt plaats in Noord-Engeland, Amerika en Zuid-Afrika, maar het is de bedoeling dat er binnenkort ook in Nederland of België wordt gebotteld. Knokke-Heist wordt mee in dat expansieplan uitgerold. Raissa: “We kwamen vroeger met onze ouders vaak naar Knokke-Heist omdat ze hier een tweede verblijf hadden. Toen al waren we onder de indruk van de joie de vivre die hier zo treffend en tegelijk kwaliteitsvol is. De toffe bars, de strandpaviljoens, de bewoners en het publiek dat hier komt, is duidelijk het profiel van onze natuurlijke, innovatieve drankjes.

RECEPT

SUMMER PUNCH BY DOUBLE DUTCH & KNOKSE 7SINS

Heerlijk recept voor een zomerse punch, op maat te maken met jouw favoriete spirit.

1. Pers een halve watermeloen met de slowjuicer.
2. Meng hierbij 3 Double Dutch Cucumber & Watermelon tonics.
3. Mix naar keuze met 15cl 7Sins ‘Sloth’ Non-Alcoholic of 7Sins ‘Pride’ Gin of 7Sins ‘Greed’ Rum.
4. Voeg 10 cl agavesiroop toe.
5. Breng extra op smaak met wat muntblaadjes, basilicum, komkommer, enkele aardbeien en rode bessen.
6. Mix alles tot een zomerse cocktail en genieten maar!

DOUBLEDUTCHDRINKS.COM
7SINSDRINKS.COM

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 03 (summer vibes 2022).
Journalist: Mario De Wilde
Locatie: Hotel Britannia

Mis nooit nieuws!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe artikels uit Knokke-Heist.