Skip links

True Wildlife: De Absolute Vrijheid Van Het Dier Staat Centraal

Een paar dagen voor zijn tentoonstelling True Wildlife in Cultuurcentrum Scharpoord sluit, ontmoeten we wildlife- én kunstfotograaf Tom D. Jones ter plaatse. Het mag gezegd worden: wie de expo bezocht, kreeg met de haarscherpe zwart-witfoto’s een unieke kijk op het leven van wilde dieren in Afrika. Het hieraan gekoppelde boek is een blijvende herinnering aan deze exceptionele expo.

WIE IS TOM D. JONES?

Fotografie is de rode draad doorheen het leven van Tom D. Jones. Zijn vader was een gepassioneerd amateurfotograaf. Zo kreeg de jonge Tom het fotografievirus te pakken. Nadien leerde hij portretfotografe Sylvia kennen, met wie hij huwde en twee kinderen heeft. Samen delen ze hun passie voor fotografie en hebben ze twee galerieën in KnokkeHeist: een showwindow op Lippenslaan 128 (enkel open op afspraak) en een heel royale galerij op Zeedijk 817818 in Het Zoute. Tom D. Jones werd al verschillende keren bekroond in grote internationale wedstrijden.

De meest opvallende is toch wel de Hasselblad Master Award 2012. Dit is een open tweejaarlijkse wedstrijd met een jury die uit de topfotografie komt. Wereldwijd staat deze wedstrijd synoniem voor creativiteit, kunst en vakmanschap. Er zijn maar 10 winnaars in 10 categorieën. Als enige Belg ooit wordt Tom D. Jones vermeld naast grote namen zoals Anton Corbijn, Albert Watson en Marco Grob.

Better Moments organiseert al enkele jaren samen met Tom fotografiereizen en workshops naar o.m. Namibië, Noorwegen, Groenland en Schotland voor kleine groepen, van totaalbeginners tot beroepsfotografen. Onder zijn waakzaam oog neemt de groep deel aan een expeditie en gaat aan de slag met de nieuwste professionele apparatuur. In 2024 is een expeditieworkshop naar Namibië gepland en ook naar Masai Mara. Naar aanleiding van de expo True Wildlife werd een fotoboek uitgegeven bij Lannoo (Engels) en Kunth (Duits), 272 pagina’s, ISBN 9789401490580 en o.m. beschikbaar bij Standaard Boekhandel en in de Jones Gallery in Knokke-Heist.

TRUE WILDLIFE: TENTOONSTELLING EN BOEK

“Het liefst fotografeer ik in de nationale parken van Kenia waar de dieren nog in alle vrijheid kunnen leven en rondtrekken. Voor mij staat de absolute vrijheid van het dier centraal”, zegt Tom. Geen enkel dier in de fotoreeks die hij toonde in Scharpoord wordt gevoederd, leeft in een privéreservaat of in om het even welke vorm van gevangenschap. “Met deze foto’s wil ik het unieke wildlife accentueren en het respect afdwingen dat deze wezens verdienen. Het is het grootste project dat ik tot nu toe heb gerealiseerd en waarin ik veel energie, tijd en middelen investeerde.” Voor de tentoonstelling selecteerde Jones een 60-tal foto’s en in het bijhorende boek zijn er 136 opgenomen. Tom maakt zijn beelden in zeer beperkte oplages nog zelf in zijn eigen printatelier en dit op drie formaten, allemaal gesigneerd en met echtheidscertificaat. Het volledige beeld moet perfect zijn om kunstfotografie op dergelijke grote formaten te brengen. “Alleen met de hoge kwaliteit van camera’s en lenzen die ik gebruik, is dat mogelijk. Bovendien vraagt dit veel technische kennis. En geduld! Mensen hebben geen idee hoeveel geduld je moet hebben om wilde dieren die in volledige vrijheid leven van dichtbij te zien én te fotograferen. Tenslotte moet je bij de selectie van de foto’s heel kritisch zijn. Daarom wacht ik na mijn reis een hele poos om die selectie te maken. Dat geeft me de tijd om na de toch wel emotionele reis wat afstand te nemen.”

IN DE LAATSTE DECENNIA IS VEEL VERLOREN GEGAAN IN DE NATUUR. WAT DOET DAT MET EEN MENS ZOALS JIJ?

“70% van de wilde dieren verdwenen in 50 jaar. Dat raakt me enorm. Mijn natuur- en landschapsprojecten zijn dan ook gerelateerd aan hoe wij als mens met de natuur omgaan. Mensen beroer je door dieren te tonen, imposante dieren die tot de verbeelding spreken. Daarom is het monitoren van nationale parken enorm belangrijk. Het stropen is wel verminderd tegenover 20 jaar geleden. In Kenia werden op dit vlak heel wat inspanningen geleverd. De grootste bedreiging voor dieren in het wild is echter het verlies van habitat. De gronden rond nationale parken, die eigenlijk eigendom zijn van de Masai-gemeenschap, worden vaak geleased aan lodges om er met hun gasten naar de wilde dieren te gaan kijken. Ook lokale boeren, plantages en bedrijven gebruiken die gronden. Er ontstaan conflicten wanneer de wilde dieren de gewassen, het pluimvee of andere kleine dieren opeten. Dan worden bijvoorbeeld olifanten verjaagd met speren en leeuwen vergiftigd.”

KAN JE HIER NOG AARDEN?

“Door veel en vaak te reizen, valt me dat moeilijker en moeilijker. In Afrika kan ik nog connecteren met de natuur. Hier is dat quasi onmogelijk geworden. Mijn geluk is absolute ‘vrijheid’. Doen en laten wat ik wil. Dat geldt trouwens voor ieder levend wezen. Ook al zetten verzorgers in dierentuinen zich enorm in, toch vraag ik me telkens af: hoe zit dat met het dierengeluk?”

RESULTAAT VAN 7 JAREN

Het project True Wildlife is het resultaat van zeven jaar werk tussen 2017 en 2023 in 14 nationale parken in Kenia, Tanzania, Rwanda, Uganda en Namibië.

“De eerste jaren dienden om prospectie te doen en mijn weg te vinden. Ik moest uitzoeken welke landschappen in aanmerking kwamen, welke gidsen en rangers ik kon vertrouwen om zo veilig mogelijk dicht bij de dieren te kunnen komen. Elke keer als je met een nieuwe gids werkt, moet je je op elkaar afstemmen. Als kunst- en portretfotograaf kijk ik met een andere blik op de wereld dan de meeste fotografen.” Tom maakte als het ware een portret van de wilde dieren. Hij moest dus zo dicht mogelijk bij de dieren komen. Bijna nooit gebruikte hij een telelens.

“Ook het aanvragen van offroadvergunningen vraagt veel tijd. Je moet je bedoelingen verantwoorden en motiveren. Als je vertrekt met de idee om wat leuke beelden te gaan maken, loop je al snel tegen heel wat beperkingen aan.”

TOMDJONES.COM
@TOMDJONESOFFICIAL
BETTERMOMENTS.COM

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 06 (winter vibes 2023). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Edith Vervliet