Skip links

De Elektrische Revolutie

In een wereld waarin een vergroende autofiscaliteit en de strijd voor het behoud van onze planeet nieuwe maatstaven zetten, rijzen elektrische luxewagens als paddenstoelen uit de grond. Ze belichamen een toekomst waarin innovatie, verfijning en duurzaamheid elkaar omarmen. Lees maar mee.

LOTUS EMEYA

PRIJS NOG NIET GEKEND
LOTUSCARS.COM

Lotus combineerde zijn rijke erfgoed en 75 jaar expertise in engineering en design met intelligente prestaties en de nieuwste technologieën om zo de grenzen te verleggen van hoe een elektrisch luxevoertuig eruit moet zien en moet presteren. Het resultaat is de Emeya, de eerste vierdeurs hyper-GT van Lotus. Die pakt uit met een elektronisch gestuurd luchtveringsysteem: sensoren voelen de weg duizend keer per seconde aan en passen de auto automatisch aan voor de soepelste rit. Ook de geavanceerde en actieve aerodynamische functies, zoals het avant-gardistische actieve voorrooster, de achterdiffuser en de achterspoiler dragen daar aan bij, net zoals het laag zwaartepunt, door Lotus ‘hyperstance’ genoemd. Deze elementen verbeteren de stabiliteit tijdens het rijden en zetten nieuwe maatstaven in het GT-segment voor rij- en stuurexcellentie. Het topmodel van Emeya is uitgerust met Lotus’ dual motor set-up die van 0-100 km/u in minder dan 2,8 seconden sprint. De Emeya is hierdoor één van de snelste elektrische GT’s ter wereld. Verder is hij bewust ontworpen met geavanceerde, duurzaam verkregen materialen om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Denk daarbij aan een nieuw luxegaren gemaakt van hergebruikte vezels uit de mode-industrie. Lotus’ marktleidende laadcapaciteiten complementeren de prestaties van Emeya. Ongeveer vijf minuten opladen met een 350 kW DC snellader volstaan om 150 km bereik toe te voegen en het bereik tot tachtig procent te verhogen in 18 minuten.

ROLLS-ROYCE SPECTRE

PRIJS € 396.275
ROLLS-ROYCEMOTORCARS.COM

Rolls-Royce dat voor het eerst in zijn 117-jarige geschiedenis een honderd procent elektrische wagen introduceert? Ja, dan mag het wel wat meer zijn. De Rolls-Royce Spectre kreeg het volledig uit aluminium opgetrokken Architecture of Luxury platform waarop ook de Phantom en de Cullinan zijn gebouwd. Specifieke verstevigingen aan de basis zorgen ervoor dat de Spectre minstens dertig procent stijver is dan al zijn voorgangers. De Ultra-Luxury Electric Super Coupé – zoals Rolls-Royce zijn nieuwe telg omschrijft – kan verder uitpakken met een uitbreiding van de Starlighttechnologie (die het dak in een sterrenhemel verandert) naar de deurpanelen. Met andere woorden 4.796 extra lichtdiodes geven het interieur een nog uniekere sfeer. Het elektrische aandrijfgeheel heeft een vermogen van 585 pk voor een maximaal koppel van 900 Nm. Hiermee sprint de Spectre in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Het rijbereik van deze quasi drietonner bedraagt 520 km.

MG CYBERSTER

PRIJS NOG NIET GEKEND
MGMOTOR.EU

Al enkele jaren kijken we uit naar een betaalbare, elektrische cabrio met sportief karakter. Met de MG Cyberster lijkt die er eindelijk aan te komen.

Deze spectaculaire, elektrische roadster pakt uit met een revolutionair design dat een eerbetoon is aan de gewaardeerde roadsters uit MG’s rijk Brits erfgoed.

De high-performance Cyberster combineert de kenmerkende lange motorkap met een lage neus en gewelfde oppervlakken, maar introduceert ook opvallende nieuwe karakteristieken zoals de onderscheidende vleugeldeuren en het Kammback-ontwerp aan de achterzijde. De afgevlakte achterkant zorgt voor verbeterde aerodynamische prestaties. Naast de krachtige, volledig elektrische aandrijflijn pakt hij uit met een eigentijdse cockpit en geavanceerde bestuurderstechnologie. De Cyberster zal naar verwachting in de zomer van 2024 te koop zijn.

Een fantastische manier voor het merk om in dat jaar zijn honderdste verjaardag in de kijker te zetten!

POLESTAR 4

PRIJS NOG NIET GEKEND
POLESTAR.COM

Ook uitkijken is het naar de Polestar 4, de nieuwe elektrische performance SUV-coupé van het ZweedsChinese merk, die de aerodynamica van een coupé combineert met de ruimte van een SUV. Opvallend is het ontbreken van de achterruit. Het glazen panoramadak loopt namelijk standaard over de hele lengte van de wagen en voorbij de hoofden van de inzittenden, wat voor een unieke sfeer in het interieur zorgt. Optioneel kan het uitgerust worden met een elektrochromatische functie, waardoor het zowel ondoorzichtig als transparant kan zijn. In plaats van een traditionele achteruitkijkspiegel heeft de Polestar 4 een high-definition scherm dat een realtimebeeld weergeeft van een op het dak gemonteerde achteruitrijcamera. Dit zorgt voor een veel breder gezichtsveld dan in de meeste moderne auto’s mogelijk is. De digitale beelden kunnen ook worden uitgeschakeld, zodat de bestuurder indien nodig ook de passagiers op de achterbank kan zien. De Polestar 4 is bovendien de snelste Polestar-productiewagen tot op heden, met designelementen die voor het eerst te zien waren in Polestars conceptwagens. Qua grootte en prijs situeert de Polestar 4 zich tussen de Polestar 2 en de Polestar 3.

BMW i5

PRIJS NOG NIET GEKEND
BMW.BE

De achtste generatie van ‘s werelds meest succesvolle zakensedan, de BMW 5 Serie, die vanaf de lente van volgend jaar beschikbaar zal zijn, markeert ook de introductie van de volledig elektrische BMW i5. Bij de lancering heb je de keuze uit twee varianten. Enerzijds de BMW i5 eDrive40 Berline met een gecombineerd energieverbruik van 18,9 – 15,9 kWh/100 km (WLTP).

Deze variant levert een vermogen tot 250 kW/340 pk en heeft een bereik van 498 tot 582 kilometer (WLTP). Het topmodel van de serie is de BMW i5 M60 xDrive Berline, met een indrukwekkend vermogen tot 442 kW/601 pk (gecombineerd energie-verbruik: 20,6 – 18,2 kWh/100 km (WLTP)). Heel veel is er nog niet bekend maar wel dat een unieke koppelregeling de tractie, dynamiek en rijstabiliteit van de allereerste volledig elektrische BMW 5 Reeks Berline optimaliseert.

MASERATI GRANTURISMO FOLGORE

PRIJS NOG NIET GEKEND
MASERATI.COM

De Maserati GranTurismo Folgore is dé wagen die het Huis van de Drietand de toekomst inleidt; het is namelijk de eerste auto in de geschiedenis van het merk die een honderd procent elektrische aandrijflijn hanteert. Eigenlijk is de nieuwe GranTurismo een Maserati met een dubbele ziel. Eén aangedreven door de krachtige V6 Nettunobenzinemotor, de andere volledig elektrisch met 800-volt technologie en geavanceerde techniek uit de Formule E. Hij biedt uitstekende prestaties, mogelijk gemaakt door de drie krachtige permanente magneetmotoren van 300 kW. Verder combineert hij sportiviteit, comfort en luxe. Zijn lichtheid, gebalanceerde gewichtsverdeling en vierwielaandrijving zorgen voor wendbaarheid en rijplezier op het circuit én op de weg. Prestigieuze materialen gecombineerd met uitstekende afwerkingen dragen bij aan de elegantie en het comfort. Bij de lancering is de GranTurismo ook beschikbaar in de PrimaSerie 75th Anniversary Launch Edition, een gelimiteerde serie met exclusieve inhoud en opgedragen aan de productie van de eerste GranTurismo 75 jaar geleden.

VOLLEDIG ELEKTRISCHE MINI COOPER

PRIJS € 34.500
MINI.BE

Als driedeursmodel in zijn vijfde generatie onderstreept de zuiver elektrische Mini Cooper de traditie van het merk met zijn typische Mini-design. Het rijgedrag van een geëlektrificeerde kart en de indrukwekkende gebruikerservaring tillen het Mini-DNA naar ongekende hoogten. De wagen, met een volledig nieuwe aandrijflijn, is verkrijgbaar als Cooper E-versie en met een hoger vermogen en grotere actieradius ook als Cooper SE. De 135 kW/184 pk sterke elektromotor van de Mini Cooper E genereert een koppel van 290 Nm en stuwt de wagen in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De Mini Cooper SE heeft met zijn vermogen van 160 kW/218 pk en zijn maximumkoppel van 330 Nm genoeg aan 6,7 seconden voor dezelfde sprint. Het rijbereik volgens de WLTPtestcyclus bedraagt tot 305 kilometer voor de Mini Cooper E op basis van de hoogspanningsbatterij met een capaciteit van 40,7 kWh. In de Mini Cooper SE stijgt het berekende rijbereik tot maximaal 402 kilometer dankzij een batterijcapaciteit van 54,2 kWh. Bij een snellaadstation kan de batterij in iets minder dan dertig minuten van tien tot tachtig procent worden opgeladen.

MERCEDES EQG

PRIJS NOG NIET GEKEND
MERCEDES-BENZ.BE

Mocht je van mening zijn dat de G-klasse van Mercedes-Benz nog niet genoeg icoonstatus heeft bereikt, dan zal de volledig elektrische versie, de EQG, zeker die verwachtingen inlossen. De EQG krijgt namelijk vier elektromotoren en vier versnellingsbakken. Daarmee kan hij in het terrein een zo door Mercedes gedoopte ‘G-bocht’ maken, oftewel een op de plaats gemaakte U-bocht door de linkerwielen vol in tegengestelde richting te laten draaien ten opzichte van de rechterwielen.

Alle vier de motoren zijn trouwens gekoppeld aan tweetrapsversnellingsbakjes, met zowel een lage als hoge gearing. Je zal kunnen kiezen uit verschillende vermogensvarianten, waarbij de sterkste een AMGlabel dragen. Laatstgenoemde zal zich met zijn prestaties kunnen meten met de Mercedes-AMG G63. Op meer gegevens is het nog wachten. De wagen komt pas in de loop van 2024 op de markt en zal zijn wereldpremière beleven op CES in Las Vegas.

KIA EV9

PRIJS VANAF€ 71.690
KIA.COM

De EV9, die op het E-GMP van Kia staat, reveleert zich als buitenbeentje in het segment van de elektrische SUV’s. Dankzij de lange wielbasis en het volledig vlakke elektrische platform biedt hij royaal plaats op de drie zetelrijen. De lay-out met zes plaatsen laat de keuze tussen optionele relaxzetels of draaibare zetels op de tweede rij. DE EV9 heeft een rijbereik van 563 km (505 km voor de GT Line) en een ultrasnelle 800V-oplaadtechnologie die in nauwelijks 15 minuten tot 249 kilometer rijbereik kan recupereren. De bidirectionele lader zorgt er bovendien voor dat je de stroom die in de EV-batterij is opgeslagen kan gebruiken om elektronische toestellen te voeden of, in de toekomst, zelfs je woning of het stroomnet van energie te voorzien.

VOLVO EX30

VANAFPRIJS € 38.990
VOLVOCARS.COM

Wereldwijd groeit de vraag naar kleine, volledig elektrische premium SUV’s. Veel mensen die in de stad wonen, zijn bijvoorbeeld op zoek naar een auto die gemak biedt om naar het werk te pendelen of zich te verplaatsen, en die tegelijkertijd hun persoonlijkheid weerspiegelt of de benodigdheden voor de hobby’s kan vervoeren. De Volvo EX30, de kleinste SUV ooit van Volvo, beantwoordt perfect aan die vraag. Hij biedt immers nog steeds voldoende ruimte. Verder is hij zo veilig als je van een Volvo mag verwachten en is hij bedoeld om jou en anderen te beschermen in een drukke stedelijke omgeving. Dit model bevat bijvoorbeeld een speciale veiligheidsfunctie voor fietsen die zogenaamde ‘deur’-ongevallen helpt te voorkomen, door te waarschuwen voor fietsers, steps of lopers als je op het punt staat om het portier te openen. De productie van de Volvo EX30 startte begin 2023 in Zhangjiakou (China) maar Volvo Cars heeft beslist dat het de volledig elektrische SUV in 2025 ook zal bouwen in zijn fabriek in Gent. Zo is hij ook een beetje Belgisch.

AUDI Q6 E-TRON

PRIJS NOG NIET GEKEND
AUDI.COM

Op de technische details is het nog even wachten maar de nieuwe Audi Q6 e-tron belichaamt Audi’s DNA en biedt het ideale evenwicht tussen indrukwekkende rij- en oplaadprestaties en technische innovatie. De elektrische SUV is het eerste model ontwikkeld op basis van het nieuwe PPE-platform (Premium Platform Electric) en de nieuwe elektronische E3-architectuur. Beide fungeerden als basis om het interieurdesign en de functionaliteit opnieuw te interpreteren. Technologie, esthetiek en duurzaamheid zijn dan ook perfect in evenwicht. De driedimensionale toepassingen geven een royale indruk van ruimte, lichtheid, comfort en behaaglijkheid. De zogeheten Softwrap strekt zich uit van de deuren, doorheen de hele cockpit tot de middenconsole en creëert zo een homogeen en verwelkomend gevoel van ruimte. De kleuren en hoogwaardige materialen, waarvan er sommige gemaakt zijn van gerecycleerde materialen, komen ook terug in de zetels. Dat brengt alle interieurcomponenten samen alsof ze ontworpen werden als één enkele ruimte en het geeft de inzittenden het gevoel in een knusse cocon te zitten.

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 06 (winter vibes 2023). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght