Skip links

Kunstenaarsatelier Vindt Tijdelijk Onderkomen In Uniek Kunstwerk Tijdens De Knokke Art Fair

EEN GLOEDNIEUWE KUNSTBEURS

De nieuwgeboren KNOKKE ART FAIR heeft zich genesteld in het oude Casino van Knokke dat Joseph Nellens in 1923 besloot te bouwen met de jonge architect Léon Stynen en dat in 1930 werd ingehuldigd. Het Grand Casino is altijd een kroonjuweel geweest langs de Belgische kust dat strategisch is gelegen op de Zeedijk. KNOKKE ART FAIR bezet er van 7 tot en met 15 augustus

ongeveer alle zalen telkens met een ander soort dominant gegeven of een belangrijk rustpunt.

Zo is de Kroonluchter Hal voorbehouden voor moderne kunst. In de Bonaparte Zaal ligt de focus op levende kunstenaars: hedendaagse kunstgaleries, designers en one-(wo)man shows. In de Vlaamse Zaal komen handelaars met kunst uit de oudheid en iconische objecten aan bod.

GESAMTWERKSTATT MAGRITTE/DE COCK

In de Magritte Zaal, waar het meesterwerk van Magritte ‘Het Betoverend Domein’ iedereens bewondering opwekt, gebeurt iets heel bijzonders. Meester beeldhouwer Jan De Cock heeft er zijn GESAMTWERKSTATT MAGRITTE /DE COCK ondergebracht dat refereert aan een kunstenaarsatelier en meteen een aantal pertinente vragen stelt en hedendaagse problemen oproept. Jan De Cock is de enige levende Belgische kunstenaar die een solotentoonstelling kreeg in het MoMA New York en het TATE MODERN in Londen. Genomineerd voor het Belgisch Paviljoen op de Biënnale van Venetië 2022 en laatst te zien in België tijdens zijn soloshow in BOZAR in 2009. Na het Centre Pompidou Paris, het Stedelijk Museum Amsterdam en de Schirn Kunsthalle Frankfurt, deze zomer in de Magrittezaal van het Grand Casino Knokke tijdens de KNOKKE ART FAIR. Het project – of noem het de installatie – is een uitbundig en formeel barok ensemble van zinspelingen, van reminiscenties en van objecten die kunstwerken zijn. Maar tevens een diepzinnige meditatie omtrent de hedendaagse status van de kunstenaar en de met deze tijd van pandemie verbonden problemen van social distancing en digitalisering. Het atelier van de kunstenaar was tot hiertoe steeds een plek van creativiteit en tegelijk een oord van creatie, reflectie, onderricht, uitwisseling en ontmoeting tussen kunstenaars, onderzoekers en het publiek en evenzeer een schuilplaats.

CECI N’EST PAS UN SALON D’ART

In deze periode van virtueel naar kunst kijken, digitaal musea bezoeken of kunst verhandelen, verliest het atelier enkele van zijn fundamentele kenmerken en kwaliteiten. Het moet noodgedwongen zijn essentiële en fundamentele rol in het weergeven en interpreteren van beeld en gedachte, van materiële omgeving en spirituele betrachtingen prijsgeven. Zo is het in deze tijd van door een virus opgelegde beperkingen essentieel om in de context van GESAMTWERKSTATT MAGRITTE/DE COCK het medium expositie en het concept exposeren (zelf)kritisch te bevragen.

De corona-epidemie kan immers een existentiële bedreiging vormen voor het tentoonstellen en de consumptie van kunst, zowel bij de kuntenaars, de galeries, de kunsthandelaars en de verzamelaars.

De ambitieuze en indrukwekkende totaalinstallatie van Jan De Cock is aldus een hommage aan de beeldende kunst alhier en een bevreemdend signaal. De organisatie KNOKKE ART FAIR tracht de bezoekers niet alleen een blik op de huidige kunstmarkt te geven maar ook een internationale blik op het toekomstige kunstlandschap.

De kunstbeurs vindt plaats van 7 tot en met 15 augustus in het Grand Casino (Zeedijk-Albertstrand 509, Knokke), timeslots zijn te boeken op knaf.be vanaf begin juli!

Meer info op www.knaf.be
Volg Knokke Art Fair op Instagram @KnokkeArtFair

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 01 (summer vibes 2021).