Skip links

Oog In Oog Met Paul Falke

In 1895 richtte Franz Falke-Rohen in het Duitse skigebied Schmallenberg het sokkenbedrijf Falke op. Vandaag staat met Paul Falke en zijn neef Franz-Peter Falke de vierde generatie aan het roer. Een duo dat het familiebedrijf op de wereldkaart zette, met ergonomische sokken en N°1 Finest Vicuña Gentleman, klassevolle luxesokken van de duurste, legale wol ter wereld!

Eind 19e eeuw was Franz Falke-Rohen als dakdekker in Schmallenberg – op 1,5 uur rijden van Keulen op zoek naar een bijverdienste om de koude, besneeuwde winters in het skigebied te trotseren. Hij wilde een product vervaardigen waar iedereen behoefte aan had en kwam zo bij sokken terecht. “Vandaag is Falke het enige bedrijf ter wereld dat echt ergonomische sportsokken vervaardigt”, vertelt CEO Paul Falke ons. Aan een breimachine zien we hoe afzonderlijk linkse en rechtse sokken uit de machine komen en hoe die er ook effectief anders uitzien. “Een echt ergonomische sportsok is asymmetrisch vooraan en heeft een boogvormige neus, met als het ware een hoek af, terwijl ‘valse’ ergonomische sokken symmetrisch rond zijn aan de neus”, vertelt Paul. Bij Falke voeren ze kwaliteit hoog in het vaandel. Dat stellen we vast wanneer we in de ateliers met eeuwenoud eikenhouten parket, de ene kwaliteitscontrole na de andere passeren. Hier laten ze duidelijk niets aan het toeval over. Geen wonder dat Falke de laatste decennia knitwear (pulls, jurken, …) maakte voor grote modehuizen als Armani, Christian Dior, Kenzo, Yves Saint Laurent, …

EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN BIJ DE FALKEFABRIEK IN SCHMALLENBERG

We wandelen door de meterslange gangen van de ateliers. Naast de bedrijvigheid heerst er een gezellige sfeer. Ergonomische sportsokken druppelen sok per sok uit de machine. Wat verder breien de machines lange slierten gewone sokken. Via een dwarse draad kunnen de naaisters de sokken nadien handmatig van elkaar scheiden en vervolgens de neus dichtstikken.

We zijn onder de indruk van het uitgebreide gamma aan (ergonomische) kleding dat Falke vervaardigt; van gebreide jurken en rokken over T-shirts, broeken tot thermoregulerende sportkleding. We zijn evenzeer verrast van het feit dat alle nylonpanty’s in wit garen worden gesponnen en pas nadien in enorme ‘wasmachines’ worden gekleurd. Eén van die verfmachines wordt specifiek voor de zwarte panty’s voorbehouden, want die reinigen neemt maar liefst 48 uur in beslag. Wat verderop zien we hoe de panty’s op metalen steunen in de vorm van damesbenen in een stoomcabine gaan om zo vorm te krijgen.

DUURSTE WASLABEL TER WERELD

Ietwat verder worden we getriggerd door het woord ‘vicuña’ op een worksheet aan een machine. “Falke verkoopt in zijn Luxury Line ook sokken van exclusieve en superzachte ‘vicuña-wol’, oftewel wol afkomstig van de gelijknamige, kleinste kameelachtige die in de Andes leeft”, vertelt Paul Falke. Hoe dunner de wolvezel, hoe zachter de wol. Vicuña’s spannen de kroon met 8 micron en hun wol is enorm gegeerd vanwege de delicate zachtheid en het vermogen om warmte vast te houden. “Deze sokken gaan pas in productie nadat de klant de gehele som van 660 euro voor een paar gewone sokken (of 960 euro voor de langere kniesokken) op onze rekening heeft overgemaakt en ze worden geleverd in een notenhouten kist met wasinstructie op een metalen plaatje”, vertelt Falke. “Deze sokken zijn namelijk zo kostbaar dat we er geen gaatjes willen in maken door er een waslabel op te naaien. Ook voor sokken van de meest kostbare wol met het duurste waslabel ter wereld kan je dus bij Falke terecht.

EEN WARME ONTMOETING MET KRISTINA FALKE

We kregen het privilege van een exclusieve rondleiding doorheen de Falke-fabriek in Schmallenberg, en gingen in gesprek met Kristina Falke, de International PR-Director van het merk. Haar inzichten onthullen waarom Falke een icoon is in de wereld van luxegoederen.

Naast communicatie-experte is Kristina ook een persoonlijkheid. Dankzij haar charme, expertise en toewijding bezochten beroemdheden en modeiconen zoals Heidi Klum, Claudia Schiffer, Karl Lagerfeld en Diane Kruger meermaals de chique Falke-winkels en stonden ze ook voor de lens voor Falke tijdens verschillende shoots. Dit heeft bijgedragen aan de prestigieuze status van het merk en laat ook zien dat Kristina geliefd en gewaardeerd wordt in de modewereld.

TOEWIJDING AAN KWALITEIT EN VAKMANSCHAP

Kristina deelde haar overtuiging over wat Falke zo succesvol maakt. Volgens haar ligt het succes van het merk in onze diepe overtuiging in het hoogste niveau van kwaliteit. Terwijl sommige concurrenten hun productie naar het verre oosten verplaatsen om kosten te besparen, heeft Falke altijd vastgehouden aan productie in Duitsland en Europa.

Een ander aspect dat Falke onderscheidt, is de nadruk op erfgoed en productie. Elke sok doorloopt minstens twaalf stadia van productie en is het resultaat van de inspanningen van vele getalenteerde ambachtslieden. Deze aandacht voor detail en ongeëvenaarde kwaliteit vormen het hart van het merk Falke.

KRISTINA FALKES PANTYGEHEIMEN

Als een expert in panty’s en sokken, deelde Kristina enkele van haar favorieten. Haar favoriete partystijl met een voorkeur voor zilver boven goud, wat perfect past bij de schitterende feestpanty’s met lurex die Falke elk jaar aanbiedt. Voor Kristina gaat het niet alleen om mode; het is een viering van elegantie en stijl. Eén van haar persoonlijke favorieten is de Vitalize 40-panty.

Deze panty siert niet alleen je benen, maar biedt ook een vitaliserend effect dat je kunt voelen. Als extra bonus laat het je er een maatje slanker uitzien. Een panty die niet alleen comfortabel is, maar ook je zelfvertrouwen een boost geeft.

Kristina deelt een charmante anekdote met ons over haar liefde voor panty’s. Bij zeldzame gelegenheden waarop ze een nieuwe panty moet kopen, plaagt ze graag de verkoopster. Ze stelt de vraag die op ieders lippen brandt: “Wat is nu de allerbeste panty?” Maar Kristina gaat nog verder. Ze houdt ervan om een gesprek aan te knopen en door te vragen, alsof ze op zoek is naar een goed bewaard geheim in de wereld van panty’s. Een moment van humor en lichtheid in haar passie voor mode en kwaliteit.

DE BAND MET BELGIË EN KNOKKE-HEIST

Kristina’s band met België is diepgaand en betekenisvol. Ze herinnert zich levendig haar bezoek aan Knokke, een plek doordrenkt van stijl en charme. Haar herinneringen aan het winkelen in de vele boetieks en schoenwinkels zijn nog steeds springlevend. Maar haar relatie met België gaat verder dan Knokke. Ze heeft nauwe familiebanden in het prachtige Antwerpen, dat ze regelmatig bezoekt.

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 06 (winter vibes 2023). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght