Skip links

Klaar Om De Consumentenmarkt Te Veroveren!

Het gaat hard bij Hilux-Hillewaert*. Het familiebedrijf uit Knokke-Heist is marktleider van de Benelux op vlak van levering van koffiezetmachines. Het levert zowel in heel België en Nederland de bekende Frankeapparaten. In Brugge werd vlak voor corona Decomac overgenomen en vorig jaar kreeg het ook Mertens-Faema in portefeuille. Voor België zijn er op vandaag vier vestigingen. Voeg daarbij de volledige technische dienst voor Nederland, die opereert vanuit Zeewolde, plus het feit dat het personeelsbestand in pakweg drie jaar meer dan verdrievoudigd is (nu zo’n 100 medewerkers) en dan mag je in het geval van Hilux-Hillewaert gerust spreken van indrukwekkende cijfers.

En de ‘goednieuwsshow’ is nog niet ten einde, want als kers op de taart heeft het bedrijf net de keukens voor Peter Goossens in het geheel vernieuwde Hotel La Réserve mogen bouwen. Afspraak dus op de hoofdzetel op het bedrijventerrein ’t Walletje in Knokke-Heist waar de inspirerende zaakvoerders Kris Hillewaert en Patrick Hillewaere straks met nog meer nieuws op de proppen komen. Maar laten we even de tijdscapsule induiken want de start van deze kmo leest als een jongensroman. Kris stamt uit een bakkersfamilie in Zeebrugge (De Korenbloem) en Patrick groeide op in de slagerij van zijn ouders in Duinbergen. Hun beider hobby en enthousiasme voor vrachtwagentransport bracht hen samen. Kris: “Omdat we vooral gespecialiseerd waren in belegde broodjes leverde Patrick destijds de charcuterie aan onze bakkerij. Op een gegeven moment kwam er van de Duitse keukengigant Palux de vraag of we geen interesse hadden om hun merk in België te vertegenwoordigen. Patrick kon goed koken en ik was technisch nogal goed onderlegd, dus dat vormde wel een goede mix. Na een bedrijfsbezoek in Duitsland stelden we vast dat het om een heel hoogstaand kwalitatief product ging. Na wat onderhandelingen zijn we in 2001 een eigen bvba begonnen en is Hilux-Hillewaert gestart.”

IN ZEE MET MULTINATIONALS

Na elf intensieve jaren verkochten Kris en zijn echtgenote in 2003 de bakkerij in Zeebrugge en liet ook Patrick later de beenhouwerij over. Vanaf dat moment kon er intenser gefocust worden op de nieuwe bv’s. Eerst werd er nog een pand gehuurd even verderop en in 2007 werd het huidige bedrijfspand in gebruik genomen.

Kris: “Intelligente koffiemachines en professionele keukens plaatsen bleven – en blijven nog steeds – de twee belangrijkste componenten binnen ons bedrijf. Op vlak van koffiemachines zijn we zelfs één van de absolute marktleiders in de Benelux geworden. Buiten de verkoop aan horeca, leveren we ook aan multinationals, 80% van alle tankstations in de Benelux, Starbucks, Lunch Garden, McDonalds, enz. Ook een samenwerking met Albert Heijn in Nederland zijn we momenteel aan het uitrollen.” Veelal wordt er hier samengewerkt met de koffiebranderijen en operatoren.

ONLINEVERKOOP

Terug naar de zomer van 2023. Om aan de steeds dwingender vraag van de consument te voldoen, gebruikt Hilux-Hillewaert eveneens haar knowhow en ervaring om sinds kort ook koffiezetmachines op de markt te brengen, speciaal voor de consument. Het merk kreeg de naam Yunio mee.

Kris: “Met Yunio brengen we kwaliteit en technische perfectie samen, met als resultaat een volmaakt kopje koffie. Vermits we al jarenlang hoogwaardige volautomatische espressotoestellen maken, ideaal voor kantoren, kleine horecazaken of thuis, lag de stap naar het persoonlijk gebruik van de klant min of meer voor de hand. Het gaat om drie verschillende types, variërend van prijs tussen de 1.000 à 1.500 euro.” De koffiezetmachines hebben hetzelfde compacte formaat en elegante uiterlijk als bij de professionele apparaten. Ook hier legt HiluxHillewaert de lat alweer hoog want er wordt gemikt op de verkoop van zo’n 25.000 apparaten per jaar.

KRUIMELS WORDEN BAKKERIJEN

De Yunio-koffiezetapparaten zijn ofwel online aan te kopen of in één van de filialen van het bedrijf. Blijft de vraag: was er wel nood aan nog een extra speler op deze markt? Kris: “We willen ons vooral toespitsen op onze service, iets wat ons ook zo sterk maakt in de professionele wereld. We kunnen op vraag van de klant service aan huis voorzien en ook een woordje uitleg geven. De voorbije coronacrisis heeft ons nog maar eens geleerd hoe belangrijk service is en blijft. We hadden aan ons personeel gezegd ‘als we straks de kruimeltjes oprapen die onze collega’s laten liggen, dan gaan we zeker overleven’. Welnu, ik kan je zeggen dat we hele boterhammen en volledige bakkerijen mét de ovens opgeraapt hebben. Sinds de pandemie zijn we gewoon verdubbeld qua omzet. Het siert nog maar eens een familiaal bedrijf als het onze dat we heel snel en vooral flexibel kunnen handelen. Die wel haast unieke service trekken we dus ook naar de consument door.”

ONDERNEMERSBLOED

De ondernemingszin geven de twee koppels achter Hilux-Hillewaert graag door aan hun kinderen. Miguel, de zoon van Veronique en Kris, runt restaurant Emjeez in Knokke samen met zijn vriendin Bo en mede-eigenaar Yves Gryseels. Ook de dochters van Patrick en Isabel treden in de voetsporen van hun ouders. Pauline volgt hogeschool in Gent om iets te ondernemen en de jongste telg Camille wordt ongetwijfeld een ondernemer pur sang.

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 05 (summer vibes 2023).
Journalist: Mario De Wilde