Skip links

Onze Vrijheid Boven Alles

Een uitspraak van Niki de Saint Phalle die Linda en Guy Pieters hoog in het vaandel dragen. Een gesprek met het powerkoppel dat al 43 jaar samen een passie voor kunst deelt.

‘GUY PIETERS’, EEN STEVIGE NAAM IN DE INTERNATIONALE KUNSTWERELD

“In 1969 ben ik met een krantenwinkel begonnen in een hoek van de verfhandel van mijn moeder”, zegt geboren Sint-Martens-Latemnaar Guy Pieters. Toen een lokale kunstenaar vroeg of hij er een schilderijtje mocht te koop stellen en Guy dit in een mum van tijd wist te verkopen, zette hij zijn eerste stappen als kunstgalerist. Later, in 1979, zijn Linda en Guy een eerste galerij begonnen in het oude café van zijn grootmoeder. “Mijn echtgenote Linda heeft vanaf het begin altijd mee de weg bepaald”, gaat Pieters verder.

Het was de surrealistische kunstschilder Gaston Bogaert die Linda en Guy in die tijd aanspoorde naar Parijs te gaan. Guy: “Als je vooruit wil geraken in het leven, moet je kunstgalerieën in de Avenue Matignon gaan bezoeken, zei Bogaert ons.

Hij had zelfs een plannetje getekend. Maar toen we ons visitekaartje afgaven, zagen ze ons daar niet staan. Het lot bracht ons naar Juan-les-Pins. In plaats van de geplande week verbleven we slechts drie dagen in hotel Belles Rives, omdat het zwaar boven ons budget was. Toen we er op het terras dineerden, geraakten we toevallig in gesprek met een andere tafel waar ze het over kunst hadden. Eén van die mensen bleek kunstenaar Arman te zijn.”

Armand Pierre Fernandez is de werkelijke naam van de kunstenaar, maar hij signeerde zijn werk met ‘Arman’. “Linda en ik hadden nog nooit van hem gehoord. Hij nodigde ons uit in zijn atelier ‘Le Bidonville’ in Vence. Aan Linda vertelde Arman dat hij ons 24 schilderijen in consignatie wou bezorgen.”

Eigenlijk hebben Arman en zijn vrienden Linda en Guy ertoe aangezet om in 1983 een kunstgalerij in Knokke te beginnen. Linda: “In die tijd waren er maar een paar galerijen. Al op de eerste avond van de Arman-tentoonstelling in ons galerietje op het einde van de Kustlaan waren alle werken op één na verkocht! Door de petroleumcrisis had Arman zijn prijzen gehalveerd. Collectioneurs kenden hem van een retrospectieve tentoonstelling in Brussel en hapten dan ook gretig toe. We hebben Arman toen meteen keurig volgens afspraak betaald. Hij was daar zo verbaasd over en belde onmiddellijk bevriende artiesten, die hij wist te overhalen om ook met ons samen te werken. Zo zijn we in contact gekomen met grote namen als Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely, César, Bernar Venet en vele anderen.”

“Onze samenwerking met kunstenaars is altijd gebaseerd op een vriendschapsband, een handshake in plaats van een contract. En het is natuurlijk de kwaliteit van de kunstenaars die ons de mogelijkheid heeft gegeven om onze job zo goed mogelijk te doen”, stelt Guy.

SAINT-TROPEZ, CULTUUROASE SINDS 1890

Het koppel pendelt tussen hun villa in KnokkeHeist en Saint-Tropez, waar zich hun landgoed met beeldentuin en de Fondation Linda & Guy Pieters bevinden. Wie Saint-Tropez zegt, denkt aan de plages van Pampelonne, Brigitte Bardot en aan de vele schilders, schrijvers, filosofen, acteurs, regisseurs, modeontwerpers en andere creatieve sterren die er verbleven en nog verblijven. SaintTropez met zijn 6.000 inwoners en 5 miljoen bezoekers per jaar heeft nog altijd een magische aantrekkingskracht.

Guy: “Onze eerste kennismaking met Saint-Tropez was in de jaren 80 en we hebben er ons hart verloren. We hebben een galerie gehad in Parijs, een geweldige stad, maar niet om te leven. In Saint-Paul-de-Vence woonden we 20 jaar lang en hadden we ook een kunstgalerie. Iedereen woont daar binnen zijn eigen omheining. Dat is helemaal anders in Saint-Tropez, waar de mensen toegankelijker zijn en je zowel filmsterren als bekende kunstenaars op straat tegenkomt. Geef ons maar Saint-Tropez met zijn authentieke vissershaven waar je een dorpsgevoel, convivialiteit en nostalgie ervaart.

Ook al heb je er in de zomermaanden veel uiterlijk vertoon en een bruisend nachtleven, de vissers zijn er nog altijd. De villa waar we nu 5 jaar wonen, hadden we al 17 jaar op het oog. In onze beeldentuin ontvangen we op vrijdag, na afspraak, verzamelaars.”

Pieters zelf gidst de bezoekers door de beeldentuin. Bij elke sculptuur die hij en Linda hebben gekozen van de kunstenaars die ze in hun galerie vertegenwoordigen, haalt Guy anekdotes boven. Je vindt er grote beelden van Guillaume Bijl, Wim Delvoye, Jim Dine, Jan Fabre, JeanMichel Folon, Kris Martin, Jean-Pierre Raynaud, Rotraut, Koen Vanmechelen en Bernar Venet.

FONDATION LINDA & GUY PIETERS IN SAINT-TROPEZ

In juli 2018 openden Linda en Guy hun Fondation in een 19de-eeuws pand aan de Place des Lices, vier verdiepingen hoog. Het is sindsdien één van de meest prestigieuze instituten voor hedendaagse kunst aan de Côte d’Azur.

“Al heel lang koesterden we de droom om onze eigen stichting te creëren met werk van de belangrijkste kunstenaars van o.m. het Nieuw Realisme, de Pop Art en de Cobrabeweging. Met de Fondation zetten we projecten op, leggen we museale contacten en organiseren we drie tentoonstellingen per jaar. Afgelopen september hadden we een tentoonstelling met foto’s die Jacques Héripret, een intieme vriend van onze overbuurvrouw Brigitte Bardot, van haar maakte. BB is dan wel op haar 40ste als actrice gestopt, de magie rond haar figuur is blijven hangen. Volgende lente brengen we een expo over de Belgische dichter en beeldend kunstenaar Marcel Broodthaers (1924-1976) waarvoor zijn weduwe Maria Gilissen, die intussen 84 is, mee de inhoud zal bepalen”, zegt Guy opgetogen.

Veel kunstenaars die Guy Pieters Gallery vertegenwoordigt, zijn al overleden. De in 1951 geboren Amerikaanse multidisciplinaire kunstschilder en maker van cultfilms Julian Schnabel is een uitzondering. In 2023 stelt de Fondation zijn werk tentoon.

Linda en Guy ondersteunen ook het Museé de l’Annonciade in Saint-Tropez met kunst uit diverse stromingen zoals het pointillisme en fauvisme. Het museum, opgericht in 1922, herinnert eraan dat de stad Saint-Tropez aan het begin van de 20ste eeuw één van de meest actieve centra van de picturale avant-garde was, dankzij Paul Signac die er in 1892 aanmeerde met zijn jacht L’Olympia. “We hebben zijn nazaten van de derde generatie ontmoet en ook de achterkleindochter van Théo Van Rysselberghe, Signacs Belgische volgeling. Intussen zijn al verschillende erfgenamen van bekende kunstenaars onze vrienden geworden. Om maar te zeggen hoe toegankelijk die mensen zijn”, maakt Linda duidelijk.

CHRISTO & JEANNE-CLAUDE

Kunstenaar Christo, met wie Linda en Guy een warme en langdurige vriendschapsband onderhielden, heeft de Fondation in juli 2018 officieel geopend met een tentoonstelling van zijn werken van ‘The Mastaba’ in Hyde Park, Londen. In 2020 overleed de Bulgaarse-Amerikaanse artiest die o.m. de Pont Neuf in Parijs inpakte, in Central Park New York ‘The Gates’ installeerde en op het Iseomeer in Italië ‘The Floating Piers’ bouwde, zodat op 16 dagen tijd ruim een miljoen mensen ‘over water’ konden lopen.

“In 1984 werkten we voor het eerst samen met Christo”, zegt Guy. “Christo en zijn echtgenote Jeanne-Claude, die al in 2009 stierf, waren vrienden des huizes en zijn voor ons altijd een bron van ondernemerschap en geduld geweest. We ontwikkelden en beheerden de hele merchandising, boeken, filmrechten, gekoppeld aan Christo’s kunstprojecten. Met die inkomsten hielpen we zijn nieuwe projecten financieren. Postuum werd in september 2021 de Arc de Triomphe aan de Champs-Elysées in Parijs ingepakt met 25.000 vierkante meter zilverblauwe recycleerbare stof van polypropyleen en omwikkeld met 3.000 meter rood touw. Christo had dit project zelf tot in de kleinste details gepland, maar was erop voorbereid dat hij het eindresultaat niet meer zou kunnen meemaken.”

Met hun Fondation ondersteunden Linda en Guy het 27 miljoen euro kostende project dat de neef van Christo, Vladimir Yavachev, tot in het kleinste detail heeft uitgevoerd. Zo ging de grote droom van Christo, waarvoor hij het idee al begin de jaren 60 kreeg, in vervulling. “Er kwam een ongeziene organisatie bij kijken. Drie opeenvolgende weekends werden de zeven boulevards aan de Arc de Triomphe afgesloten. Ongeveer 5 miljoen mensen kwamen het project gratis bekijken en het kunstwerk kreeg wereldwijde aandacht in de pers. De Arc de Triomphe werd getransformeerd tot een denkbeeldig object door een kunstenaar die weigerde grenzen te accepteren”, vertelt Guy, die nog nageniet van het indrukwekkende gebeuren.

VOORTDOEN. IN SAINT-TROPEZ ÉN IN KNOKKE-HEIST

“Kunst geeft Guy en mij de energie om er ons aan op te trekken, ondanks tegenslagen op privévlak. We werken alle dagen, maar dat voelt zo niet aan”, beklemtoont Linda.

Het is duidelijk dat Linda en Guy een topteam vormen. Nu ligt een nieuw, visionair en concreet plan op tafel. Eind 2024 komt op de Natiënlaan het kunstforum van de toekomst, zoals Guy Pieters het omschrijft: “Een locatie, 3.000 m 2 groot, waar onze kantoren komen en onze Fondation ook een plaats zal krijgen. Men zal er op afspraak terecht kunnen voor gepersonaliseerd kunstadvies. We gaan er conferenties houden met hedendaagse kunstenaars en aanstormend talent. Het wordt een bruisende, inspirerende plek waar de oude en de nieuwe economie samenkomen. Architect Piet Bailyu tekent voor het ontwerp.”

FONDATIONLGP.COM
GUYPIETERSGALLERY.COM

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 04 (winter vibes 2022).
Journalist: Edith Vervliet