Skip links

Elke Baert

WIE IS DE PERSOON ACHTER FURORE?

“Ik ben Elke Baert, ontwerpster voor het dames modemerk Furore en creative director voor de 3 huismerken bij Flanders Fashion Design International (FFDI), zijnde Furore, Julia June en her. Ik ben mama van 2 kindjes: Lore (wordt 5 jaar op 1 juli) en Arnold (is 3,5 jaar) en hoogzwanger van onze derde kapoen. Mijn man Nicolas De Brabandere, runt samen met zijn broers Bruno en Felix de bedrijven Hogerhuis, Hofheren en Allegria, gespecialiseerd in het creëren van boomhutten, tiny houses, houtwerk voor binnen & buiten, tuinaanleg, snoeiwerken en zwembaden.”

VANWAAR HET IDEE?

“Toen ik nog werkte als ontwerpster bij het modemerk Marie Méro kwam er een opportuniteit om een pand te huren in Deurle. Daar mijn collega/ mama zin had in een extra uitdaging naast haar andere job, zijn we met volle goesting en passie aan ons eigen modehuis ‘Het Modehuis’ beginnen timmeren. Een eigen merk beginnen was een droom en werd werkelijkheid. We zijn op zoek gegaan naar multimerken als ruggensteun voor ons eigen label Furore, dat we begonnen zijn in 2013 met de opening van Het Modehuis. In 2017 kwam er de opportuniteit om de overname te doen van Mortreu Fashion Design, waar toen Julia June, Giovane en Amania Mo onder zaten. Vanaf dan runnen Veerle, mijn collega/mama en ikzelf Flanders Fashion Design International met een tof creatief team. In 2017-2018 hebben we Furore even laten rusten om in 2019 een volledig nieuwe start te beginnen met een eigen eerste flagshipstore op de Komedieplaats in Antwerpen en enkele trouwe B2Bpartners. Het idee om een meer tijdloze collectie te brengen over de seizoenen heen en een vrouw haar kleerkast te laten opbouwen door editie na editie op elkaar af te stemmen, kwam tot stand.”

WAAR WIL JE OVER 5 JAAR STAAN OF WELKE DROOM KOESTER JE NOG?

“Ik maak graag andere mensen gelukkig en vind het geweldig als ze zich goed voelen in één van onze merken. Als ik iemand op straat met een Furoreoutfit aan zie lopen, geeft me dat vleugels. Als ik hoor dat de mensen enthousiast zijn over de nieuwe collectie, stimuleert me dat nog meer om aan een volgende collectie te denken. Over 5 jaar zou het fijn zijn om met onze merken ook in het buitenland gekend te zijn. Naast een groeiende business, boeiende samenwerkingen met andere creatievelingen hoop ik op een mooie toekomst en een gezond evenwicht tussen werk, gezin en ontspanning, om ook daaruit de nodige energie te kunnen halen.”

WAAR HAAL JE JE ENERGIE VANDAAN?

“Naast een mooie reis, een voorstelling of inspirerende tentoonstelling die je ogen open doet gaan of je als creatieveling weer doet nadenken over een volgende collectie, geven onze kleine kapoenen me ook de nodige energie. Ik probeer alles zo positief mogelijk op me te laten afkomen om vooruit te kunnen.

Lukt het even wat minder, dan zorgt een etentje, uitstapje of wat knutselen met m’n kapoenen voor ontlading. En een goed dutje kan ook wonderen verrichten natuurlijk.”

IN WELKE MATE SLUIT JE WERK AAN BIJ JE LEVENSSTIJL?

“Mijn job sluit in mijn ogen perfect aan bij mijn levensstijl, daar ik me graag mooi kleed en ook altijd oog heb gehad voor creativiteit, mode en architectuur. Van klein af zat ik te tekenen en te knutselen om nadien modeontwerp/fashion design te studeren in Gent, Antwerpen, Londen en Parijs; een parcours die me geleid heeft tot waar ik nu mee bezig ben. Mooie kledij aandoen geeft je een boost, doet je goed voelen in je vel en zorgt ook dat anderen er vrolijk van worden. Waar ik ook ga voor een etentje of huwelijksfeest, ik maak graag Furore met één van onze merken. En laten we gewoon mekaars ambassadrice zijn, want samen staan we sterker in het veld.”

FURORE.FASHION

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 03 (summer vibes 2022).