Skip links

Arthur Aoust

WIE IS DE MAN ACHTER UNTRACED GOLFING?

Arthur Aoust is Frans-Belgisch, getrouwd en vader van twee kinderen. Ondernemend sinds zijn tiende, zelfstandige sinds zijn vijftiende. Untraced golfing heeft hij opgericht als expat in Australië in 2020. Met het merk brengt hij eigentijdse golfmode voor beginners, liefhebbers, experts of amateurs die ecologie belangrijk vinden.

“Ik studeerde 5 jaar aan een business school in Parijs en kwam naar Brussel voor een V.I.E. (Volontariat International & Entreprises). Ik werkte voor een consultingbedrijf en in de communicatiewereld. In 2013 was ik medeoprichter van een bureau dat ik in 2017 verkocht aan mijn grootste concurrent. Na deze ervaring besloot ik om met mijn vrouw naar Australië te verhuizen om anders te leven. Ik heb een zakelijk profiel, ik hou van klantencontact, projecten beheren en teams coachen. Vandaag ben ik 40 en heb ik behoefte aan zingeving, consistentie en een positieve impact op de wereld. De geboorte van mijn kinderen was een grote wake-upcall. Ik moet nog 30 jaar werken en tijdens die jaren wil ik een verschil maken. In mijn vrije tijd zorg ik voor mijn gezin, sport ik en hou ik me bezig met klimaatschilderingen.”

HOE BEN JE OP HET IDEE GEKOMEN?

“Ik zat al heel mijn carrière in business-to-business en voelde de behoefte om iets anders te ontdekken. De inspiratie was er al: ik wou een merk opbouwen en iets veranderen. Als tennisliefhebber verdiepte ik me eerst in die sport, maar ik merkte snel dat hier al meerdere merken op speelden. Na onze verhuis naar Australië, waar golf alomtegenwoordig is, werd mijn interesse voor golf aangewakkerd. Down-under is golf een sociaal gebeuren, een sport die erg in trek is bij jongeren. Australiërs spelen veel en daardoor begon ik steeds meer te oefenen. Geleidelijk aan zag ik een potentieel dat ik nooit eerder had gezien. Ik wou het imago van de sport aanpakken. Golf roept het beeld op van een afgeschermde en elitaire wereld, in die mate dat vrouwen en jongeren greens verlaten. 75% van de golfers wereldwijd zijn mannen ouder dan 45 jaar.

Ik interviewde golfers en niet-golfers om mijn hypotheses te valideren. Ik wou een merk lanceren om het imago van de sport te veranderen en vrouwen en jongeren naar de greens te lokken. Ik wou eerst de dresscode aanpakken. Dit bleek immers één van de redenen die de sport in de ogen van jongeren en vrouwen wat veroudert.

Ik heb me daarnaast ook altijd al ingezet voor het milieu. Een merk oprichten zonder respect voor de planeet heeft in mijn ogen geen enkele zin. Klimaatopwarming ontdekte ik via een klimaatmuurschildering en ik stelde me vragen over de oorzaken en gevolgen ervan. Dit maakte me bewust van de impact van textiel en golf op het milieu. Daarom investeer ik met Untraced in energieefficiënte oplossingen voor de distributieketen, van productie tot verpakking en transport. We willen telkens de optie kiezen die kwaliteit en energie-efficiëntie combineert.

De naam ‘Untraced’ is dan ook bewust gekozen:

‘Un’ staat voor non-conformisme en vrijheid, terwijl ‘traced’ een onuitwisbaar spoor voorstelt. Samen vormen deze woorden een belofte tot nieuw denken en doen. We willen de golfer bereiken die zich bekommert om zijn impact op het milieu en die van zijn sport. Eenmaal terug in België, besloten we om Untraced alleen bekend te maken via partnerschappen en samenwerkingen met gelijkgestemde spelers, zoals Decathlon. Al snel vonden de merken elkaar op vele vlakken. Vandaag zijn we aanwezig op decathlon.fr, decathlon.be en decathlon.nl.”

WAAR WIL JE OVER 5 JAAR STAAN OF WELKE DROOM KOESTER JE NOG?

“Over vijf jaar wil ik een meerderheid van de golfers bewust gemaakt hebben van de omvang en de risico’s van de opwarming van de aarde. Of toch één van de merken zijn die daarin een verandering heeft teweeggebracht. De huidige golfwereld is, net als veel andere sporten, niet afgestemd op de klimaatdoelstellingen. De meerderheid van de golfers is nog niet ontvankelijk voor de problematie. De verhalen en voorstellingen in de kranten zijn ook niet de juiste (dit is trouwens voor alle sporten het geval: tennis, voetbal, Formule 1 …). We moeten onze referenties veranderen en een meer lokaal en milieuvriendelijk spel ambiëren. Dat zou al een goed begin zijn.”

WAAR HAAL JE DE ENERGIE VANDAAG?

“Ik haal mijn energie uit onze missie en door mezelf continu te herhalen dat we zullen slagen. Ik overtuig mezelf ervan dat iets zinvols doen een natuurlijke drijfveer is. Iets doen waarin je gelooft, is voedend. Het is niet elke dag gemakkelijk, maar je blijft optimistisch, stap voor stap.”

IN WELKE MATE SLUIT JE WERK AAN BIJ JE LEVENSSTIJL?

“Toen ik met Untraced begon, kwamen de dingen vanzelf. Ik leef nu soberder. Ik maak geen vliegreizen meer en ik probeer me alleen op het hoognodige te richten.

Het geeft niet als de bestellingen niet zijn wat ze zouden kunnen zijn door veel reclame te maken. Werken aan de betekenis van een merk dwingt je om consequent te zijn, te werken aan je tegenstrijdigheden en de manier waarop je dingen doet in je persoonlijke leven. Ik maak ook klimaatmuurschilderingen en ben aangesloten bij de Shifters-beweging. Mijn prioriteiten en mijn levensstijl zijn veranderd, zoals bij veel mensen in Europa. Ik denk dat Brussel veranderd is tijdens covid, het gaat de goede kant op. We moeten doorgaan.”

UNTRACEDGOLFING.COM
@UNTRACEDGOLFING

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 05 (summer vibes 2023).