Skip links

The World Is Our Garden

Aqua Allegoria van Guerlain is meer dan een collectie … het is een manifest. Een revolutie. Een nieuwe versie van de 21e eeuwse parfumerie. Mooier. Kostbaarder. Dichter bij de natuur en haar wonderen. Het wordt het boegbeeld van de duurzame innovatie die Guerlain voor alle geuren wil doorvoeren. Het engagement van het Huis wordt gesteund door de uitzonderlijke communicatie van de hand van Yann Arthus-Bertrand. Ook de nieuwe geur Nerolia Vetiver weerspiegelt de liefde voor de natuur perfect.

PIONIERS IN INNOVATIE

Guerlain maakt al twee eeuwen lang parfums.

Vijf generaties parfumontwerpers zorgen voor een unieke expertise en de overtuiging dat de inspiratie voor de mooiste parfums in de natuur te vinden is. Als ode aan de natuur ontwerpt het Huis al sinds 1999 een baanbrekende collectie met zowel eenvoudige als geraffineerde geurelementen uit alle tuinen ter wereld. Aqua Allegoria is een hommage aan de natuur.

DUURZAAM IN ELK FACET

Deze collectie staat symbool voor het engagement: eens een pionier, altijd een pionier. Vanaf nu wordt Aqua Allegoria dubbel revolutionair en duurzaam. Eerst zijn er de baanbrekende samenstellingen: elk van de parfums bevat voortaan tot 95% ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Daarnaast bestaat de flacon uit gerecycleerd glas en wordt hij navulbaar.

INGREDIËNTEN VAN NATUURLIJKE OORSPRONG

Voor Aqua Allegoria worden nu zoveel mogelijk grondstoffen van natuurlijke oorsprong gebruikt, zonder te beknibbelen op de geurkwaliteit en de geur zelf. De gebruikte alcohol is afkomstig van biologische landbouw, geproduceerd in Frankrijk in de regio rond Chartres. Het Huis slaagde erin voor deze collectie en wil dit ook doortrekken naar alle andere geuren.

ECOLOGISCHE LANDBOUW ALS UITDAGING

De grootste uitdaging was om de leveranciers van alcohol te begeleiden in de overstap van een conventionele naar een ecologischere landbouw. Alle leveranciers worden gecontroleerd door het onafhankelijke organisme Union for Ethical BioTrade (UEBT) dat de exclusieve aanvoerketens van natuurlijke ingrediënten certificeert. Guerlain, dat sinds juni 2021 lid is van de vereniging, belooft dat 100% van zijn 40 iconische grondstoffen tegen 2026 afkomstig zal zijn van duurzame aanvoerketens met UEBT-certificaat.

NAVULBARE FLACONS

De nieuwe, emblematische flacon van Aqua Allegoria wordt volledig en exclusief in Frankrijk geproduceerd en bestaat voortaan uit 15% gerecycleerd glas zonder in te boeten op glans of transparantie. Daarnaast wordt de flacon navulbaar – net zoals zijn voorloper, de iconische Flacon aux Abeilles uit 1863.

“Met de navulling daalt de koolstofemissie met 60% en vermindert het glasverbruik met 24%. Dat van plastic daalt met 44%.”

In een streven naar meer duurzaamheid werden ook de vergulde elementen geoptimaliseerd: de verstuiver wordt voortaan handmatig opengeschroefd om de flacon bij te vullen met een lekvrije navulling van 200 ml die compatibel is met de formaten 75 ml en 125 ml. De vereenvoudigde navulling – transparant glas met papieren etiket en sobere, witte dop – is nog beter recycleerbaar.

NIEUWE BLOEMENALLEGORIE NEROLIA VETIVER

In 2022 wordt de collectie Aqua Allegoria uitgebreid met Nerolia Vetiver. Parfumeurs Thierry Wasser en Delphine Jelk baseerden de geur op stralende neroli die wordt gedragen door vetiver. Het parfum wordt verfrist met basilicum, alles in het gezelschap van een zalig vijgenakkoord.

Nerolia Vetiver is in de eerste plaats een emotie. Een geurige herinnering aan de landschappen van het eiland Ischia in de baai van Napels waar de natuur genereus is en het licht de inspiratiebron is voor deze geur met gebeeldhouwde frisheid. Ook de liefde voor de uitzonderlijke neroli van Calabrië is meteen voelbaar.

GEËNGAGEERDE CAMPAGNE

Een reis rond de wereld op de vleugels van de bij van Guerlain … Alle tuinen van de aarde, gezien vanuit de lucht. Een tegelijk grandioos en intiem beeld van de natuur met haar verwarrende schoonheid … Het engagement van Guerlain voor de aarde uitdragen vraagt meer dan een campagne.

De regisseur was niemand minder dan de wereldberoemde kunstenaar en ecologisch activist Yann Arthus-Bertrand. Hij is auteur van het onvergetelijke La Terre vue du ciel en stichter van de Fondation GoodPlanet. Om de ecologische voetafdruk van deze campagne te beperken, werden bepaalde beelden van de film La Terre vue du ciel gebruikt. De nieuwe shots werden in Frankrijk opgenomen en tonen de pracht van lokale seizoensbloemen.

GUERLAIN SUSTAINABLE BOARD

De nieuwe campagne van Aqua Allegoria past volledig in een bredere aanpak, gesteund door Guerlain en door een comité van dertien experten in Duurzame Ontwikkeling met Yann Arthus-Bertrand als Erevoorzitter. De Sustainable Board begeleidt de strategische acties voor duurzame ontwikkeling van het Huis.

ZOMERS GENIETEN VAN AQUA ALLEGORIA

De nieuwste toevoeging Nerolia Vetiver brengt het aantal Aqua Allegoria parfums op twaalf. Stralende bloemengeuren, zonnige fruitgeuren of vibrerende citrusgeuren … er is voor elk wat wils. Ook de bijpassende douchegel en bodymilk met bergamot zijn een waar genot.

GUERLAIN.COM

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 03 (summer vibes 2022).