Met ‘Nathalie’, een fragrance merk voor lichaam en interieur, wil Nathalie Baeten, alias mevrouw Marc Coucke, ons een fijn gevoel geven en een notie van chic brengen. Wie de kans krijgt een geurkaars of huisparfum van Nathalie uit te pakken, zal meteen begrijpen wat ze bedoelt. Nathalie verheft cadeautjes geven tot de status van kunst; de kunst om iemand gelukkig te maken.
HOE VERHOUDEN ‘NATHALIE’ EN ‘LE PARFUM DE NATHALIE’ ZICH TOT ELKAAR EN HOE IS JE LABEL TOT STAND GEKOMEN?
Nathalie Baeten-Coucke: “Mijn website, webshop en de boetiek in Le Sanglier des Ardennes – ons hotel in Durbuy – dragen het label ‘Le Parfum de Nathalie’, maar de producten hebben kortweg de merknaam ‘Nathalie’. Als kind had ik altijd al een fascinatie voor parfum. De mooie flesjes, verleidelijke geuren en de hele sfeer errond spraken me aan, net als de wereld van decoratie. Als kind vond ik niets zo leuk dan steeds mijn kamer opnieuw te decoreren. Ik wilde daarom aanvankelijk voor binnenhuisarchitecte studeren, maar uiteindelijk koos ik voor farmacie en werd ik apotheker. Dat komt nu wel goed van pas. Tien jaar werkte ik in een apotheek, maar dat werd te druk in functie van de kinderen en het bedrijf van mijn man. Daarom ben ik een tijdje thuisgebleven en handelde ik in kunst. De afgelopen jaren heb ik me ontfermd over de inrichting en decoratie van onze hotels en dat grafische gevoel komt ook van pas bij het ontwikkelen van het volledige design van mijn fragrance lijn. Dat ik in mijn eigen merk al mijn passies kan combineren, vind ik ronduit fantastisch. Ik wilde daarnaast zelf ook heel graag iets aan de mensen geven. Ik wilde een geur ontwikkelen die bleef hangen, die de mensen doet wegdromen en die hen zou herinneren aan een gelukkig moment, zoals bijvoorbeeld de leuke vakantie die ze in Durbuy beleefden.”
WAT ZOCHT JE DAN?
“Ik wou een stukje van mezelf in ons hotel leggen en dat kon via mijn producten en de specifieke geur. Het mocht dus geen te vrouwelijke geur zijn, maar eentje die zowel mannen als vrouwen aanspreekt. Ik wilde ook niet de typische geur die je zo vaak tegenkomt. Mijn geursensatie is eerder oosters. Maar ook de verpakking, de manier van presenteren, het logo en de stijl van het hele concept, … alles moest voor mij kloppen. Het totaalplaatje is voor mij veel belangrijker dan de hoeveelheden die ik verkoop. Na een lange zoektocht, waarbij ik vele merken testte en probeerde, vond ik niet echt het perfecte totaalpakket. En dan komt de ondernemer in mij naar boven. Als ik niet vind wat ik zoek, dan ontwikkel ik het liever zelf. Het resultaat daarvan is de Mountain Chic geur. Mijn allereerste eigen geur die ik intussen in al mijn producten heb verwerkt.”
HEB JE VOOR DE GEUR EEN PARFUMEUR ONDER DE ARM GENOMEN?
“Neen. ik ben vertrokken van vier geuren die ik graag ruik. Daarmee ben ik tot bij ons eigen farmaceutisch bedrijf, Ceres Pharma, gegaan. In hun labo’s zijn we gaan experimenteren door ingrediënten toe te voegen of weg te laten, of door de concentraties te wijzigen tot ik de geur had die ik wilde. Zo zijn we gekomen tot een zwoele, sensuele geur van kostbaar oosters hout en fluweel leder, met een warme toets van muskaat en kardemom, en een betoverend bloemenhart, dat dit parfum een verfijnde elegantie geeft.”
WAAROM INTRODUCEER JE HET MERK NU?
“Jarenlang heb ik mijn man zien ondernemen en dat heeft ook mij ongetwijfeld gestimuleerd. Ik leerde van hem dat als je iets wil doen, je niet te veel moet nadenken en niet al té lang moet wachten, maar gewoon moet springen. Vorig jaar kreeg ik voor mijn verjaardag een concept cadeau waarbij ik mijn eigen parfum mocht ontwikkelen. Daarmee werd een droom werkelijkheid. Alle puzzelstukjes vielen in elkaar. Ik hield me op dat moment bezig met de inrichting van ons hotel in Durbuy en was op zoek naar productjes (shampoo, douchegel, bodylotion en zeep) voor de gastenkamers. Initieel was ik niet van plan om daar een lijn rond te creëren, maar de vele leuke reacties van gasten hebben me dan toch gestimuleerd om verder te bouwen op die ene geur. Het begon met de kleine hotelproducten, dan volgden mijn geurkaarsen in zwarte was, in de zuiverste vorm met topkwaliteit katoenen lonten. Sinds kort omvat mijn gamma ook bodycare producten, geurstokjes en een huisparfum.
De corona-uitbraak zorgde voor wat vertraging inzake verpakkingen en brochures, maar het was sowieso het plan om pas nu, voor het eindejaar, uit te komen. Bovendien ben ik zo perfectionistisch aangelegd, dat ik niets op de markt wil brengen vooraleer het naar mijn gevoel honderd procent in orde is.”
VERPAKKING IS DUS HEEL BELANGRIJK?
“Van een mooi verpakt cadeau kan ik zelf intens gelukkig worden. En ik verneem dat anderen mijn producten ook zo ervaren … Vorig jaar had mijn oudste dochter Chloé op het einde van het schooljaar haar juffrouw een geurkaars cadeau gegeven. Niet veel later kreeg ik een e-mail waarin de juffrouw het hele traject beschreef van het in ontvangst nemen van het cadeau tot het uitpakken en het aansteken van de kaars. Bij het lezen van dat bericht, kreeg ik bijna de tranen in mijn ogen. Mijn product was net klaar en toen ik las hoe zij omschreef welk gevoel mijn cadeau bij haar had opgewekt, wist ik dat ik in mijn opzet was geslaagd. Dat de juffrouw die totaalbeleving zo had aangevoeld, was de grootste voldoening die ik kon ontvangen. Want dat was namelijk precies hetgeen ik bij de mensen wil bewerkstelligen. Ik wil de mensen een goed en gelukkig gevoel geven en hoop dat ik ze een tikkeltje weelde kan brengen. Zelf vind ik het ook belangrijk om bij mij thuis gezelligheid en warmte te creëren. Na een werkdag steek ik eerst de open haard aan, vervolgens overal kaarsjes. Ik ben een romantische ziel en vind gezelligheid heel belangrijk. Ook mijn man en kinderen weten dat te smaken.”
ALLE PRODUCTEN ZIJN ‘MADE IN BELGIUM’, MAAR WAT VIND JE NOG BELANGRIJK?
“Alles tot en met de verpakking wordt geproduceerd door Belgische ondernemingen en daar ben ik nu wel fier op. Toen ik met mijn project startte, was er nog geen sprake van het coronavirus, dus ik had ook geen idee dat ‘ikkooplokaal’ zo belangrijk zou worden. Kwaliteit en uitmuntendheid zijn twee andere pijlers waar ik naar streef. Mijn product moet echt af zijn, zodat ik er op de één of andere manier bovenuit steek. Er zijn tenslotte zo veel merken die kaarsen op de markt brengen, waardoor het met een nieuw product niet evident is om daartussen je weg te vinden. Maar ik wil met mijn lijn echt een stukje van mezelf bij de mensen thuis brengen.”
HOE ZIE JE DE TOEKOMST VAN ‘LE PARFUM DE NATHALIE’?
“Vandaag helpen mijn dochters Alysée (13) en Chloé (16) me bij bepaalde ontwikkelingen. Ik vind het belangrijk dat ze als jongeren hun mening geven. Het is ook mijn intentie om later samen met hen een tweede geur te ontwikkelen. Stiekem droom ik ervan om internationaal te gaan. Vandaag zijn er bedrijven die mijn producten al de wereld rondsturen voor hun beste klanten of relaties. Maar het summum zou zijn dat mijn producten bijvoorbeeld bij Harrods in Londen te koop zijn. Dat zou het helemaal af maken.”
Dit artikel komt uit ons magabook Knokke Actueel Issue 31.
Journalist: Anja Van Der Borght
Foto’s: Wim Van De Genachte