Skip links

Met ‘Windows Of Hope’ Slaan Marie Michielssen En Natan De Handen In Elkaar

Marie Michielssen, home designer van interieurmerk Serax, is ook kunstenares. Voor het eerst treedt ze naar buiten met haar vrije oeuvre. Edouard Vermeulen, de bezieler van het Belgische modehuis Natan, ontdekte begin 2020 Michielssen haar werk en was zodanig onder de indruk dat hij haar een samenwerking voorstelde.

MINIMALISTISCHE LINK

Edouard Vermeulen kwam in contact met de papier-machéwerken van Marie Michielssen tijdens een rondleiding bij Serax. Om nauwer te kunnen samenwerken met de productontwikkelaars, had Michielssen haar atelier verhuisd van haar huis in Antwerpen naar de bedrijfsgebouwen van Serax in Kontich.

“Ik volg het vrij werk van Marie al een tijdje en ik hou van haar vormentaal en haar subtiliteit. Als ontwerpers delen we dezelfde waarden, eenzelfde liefde voor minimalistische en eenvoudige vormen, voor mooie materialen en voor esthetiek in het algemeen”, zegt Edouard Vermeulen.

“De levensgrote beeldhouwwerken en intimistische wandsculpturen van Marie Michielssen hadden een bijzondere indruk op mij gemaakt. Daarom stelde ik voor om haar werken tentoon te stellen. Marie was meteen gewonnen voor dat idee. Sinds begin oktober zijn ze te bewonderen en te koop in alle acht Natan-winkels in België, Nederland en Frankrijk”, zegt Edouard Vermeulen. De volledige opbrengst gaat naar een stichting die kinderarmoede bestrijdt, het Kinderarmoedefonds. Marie Michielssen: “België neemt de trieste 24ste plaats in op de wereldranglijst van kinderarmoede. Schandalig voor een welvarend land als het onze. Daar mogen we ons niet zomaar bij neerleggen.”

OVER EDOUARD VERMEULEN

Opgeleid als interieurarchitect kwam Edouard Vermeulen door een toeval in de mode terecht. In 1983 nam hij het Belgische modehuis Natan over, dat al sinds 1930 bestaat. Natan heeft 8 eigen winkels en wordt in een honderdtal verkooppunten verkocht. Het modelabel is Belgische hofleverancier en ook de Nederlandse koningin Máxima is een grote fan van de Natancreaties. Sinds 2017 mag Edouard Vermeulen zich baron noemen.

“ZET MIJ IN MIJN ATELIER EN IK BEN GELUKKIG”

Marie Michielssen heeft altijd vrij werk gemaakt: van schilderijen tot abstracte bas-reliëfs. En nu dus ook sculpturen. Het is wel de allereerste keer dat ze met dit werk naar buiten komt. “Edouard heeft me het zetje gegeven dat ik nodig had. Waarschijnlijk zonder dat hij dit besefte. Hij geloofde in mij en gaf me carte blanche”, zegt Michielssen. “Toen ik pas afgestudeerd was, werkte ik ook even als kunstenaar. Maar ik was toen echt te jong. Het is pas nu, op mijn 55ste dat ik me matuur genoeg voel om met mijn werk naar buiten te komen.”

PAPIER-MACHÉ EN GIPS

Speciaal voor deze gelegenheid creëerde Marie Michielssen een reeks sculpturen in papier-maché en gips, van grote paravents tot intimistische wandsculpturen. Ze maakte eerder al lampen, vazen en bloempotten met papier-maché. “Ik hou van papier-maché omdat je er zo vrij en organisch mee kunt werken en omdat het een tactiele materie is.

Op het eerste zicht oogt papier-maché zwaar, maar als je het oppakt, is het juist heel licht. Je werkt laag over laag over laag, net zoals de jaarringen van een boom. In het begin is de materie enorm slap, maar ze wordt steeds steviger. Het is een haast meditatieve handeling”, zegt Marie Michielssen. De objecten die ze maakt in papier-maché zijn intuïtief en vrouwelijk.

Die organische beeldtaal countert de kunstenares met gipsen volumes die veeleer geometrisch zijn. “Ik hou van contrasten in texturen. Door die twee materialen en stijlen te combineren in één werk ontstaat er iets spannends. Maar ze hebben eenzelfde frisse crèmewitte kleur die voor harmonie zorgt”, gaat Michielssen verder.

In haar werk staan vormstudie en experiment centraal. “Mijn artistiek proces is een zoektocht naar de perfecte proporties en verhoudingen. In deze reeks krijgt de sokkel een bijzondere plaats. Ik laat de sculpturen rusten op sokkels in gips, waardoor er een vormcontrast ontstaat: intuïtief en vrouwelijk versus geometrisch en mannelijk. De piëdestal wordt op die manier als het ware een volwaardig onderdeel van het kunstwerk en dient niet alleen als een ondersteuning. Zo ontstaat een dialoog tussen het object en het voetstuk.”

WIE IS MARIE MICHIELSSEN?

Marie Michielssen (55) studeerde grafisch ontwerp in Antwerpen. Daarna werkte ze kort voor het weekblad Flair en als kunstenares. Al gauw startte ze haar eigen bedrijf, waar ze haar creatief talent linkte aan commerciële feeling. Ze kocht potjes in aardewerk bij boeren en beschilderde die met appels en peren aan haar keukentafel. Die potjes verkocht ze nadien aan decowinkels. Zo belandde Marie Michielssen 25 jaar geleden bij Serax en schopte het tot huisontwerper van het intussen succesvolle interieurmerk. Al die tijd bleef ze werken als freelancer met haar eigen onafhankelijk bedrijf.

WINDOWS OF HOPE

Hoe mooi ze ook zijn, Marie Michielssen wilde geen puur decoratieve objecten maken. Achter de reeks schuilen verschillende thema’s en motieven. Zo keert het kruis een paar keer terug.

Marie Michielssen: “Het kruis is voor mij een heel krachtig en universeel symbool. Het staat zeker niet louter synoniem voor het katholicisme. Het gaat mij om het spirituele, het mystieke, het sacrale. Een kruis is een symbool van hoop.” Michielssen maakte ook een serie openstaande vensters waaruit een wit doek hangt. Die zijn een knipoog naar de solidariteitsactie met het zorgpersoneel in deze coronatijden. Vandaar de naam van de serie: Windows of Hope. “Het is een positieve noot in deze verwarrende tijden die veel mensen diep raakt. Een ode ook aan de samenhorigheid die ik tijdens de eerste lockdown heb ervaren.”

MODE EN KUNST

Voor Edouard Vermeulen zijn mode en beeldende kunst geen twee aparte werelden. Het kleurenpalet van de Natan-zomercollectie 2019 was geïnspireerd op het werk van de Franse kunstenaar Henri Matisse.

“Voor mij kan het één niet zonder het ander. Ik vind zelf veel inspiratie in kunst, maar ook mijn klanten appreciëren kunstinterventies in de boetieks. Door kunst te integreren in de Natan-boetieks, wordt een bezoek nog meer een belevenis, een verrassing. Mijn boetieks zijn minimalistisch en bijgevolg de ideale achtergrond voor de integratie van beeldende kunst. De werken van Marie passen er daarom heel mooi. Je voelt dat ze affiniteit heeft met mode”, benadrukt Edouard Vermeulen.

“Dat klopt”, beaamt Marie: “Als ik in mijn atelier werk, mogen mijn kleren vuil worden. Maar daarbuiten draag ik graag vrouwelijke getailleerde stukken. Soms ook Natan, want ik hou van de elegante look.”

Dit artikel komt uit ons magabook Knokke Actueel Issue 31.
Journalist: Edit Vervliet