Skip links

Vol Hoop En Verwachting Naar De Toekomst Kijken Met Rik Ruebens

2020 zal de geschiedenisboeken ingaan als het coronajaar dat de wereld op zijn kop zette en onze economie grondig door elkaar schudde. Voor Rik Ruebens van RR Interieur is 2020 het jaar van vernieuwing. Knokke Actueel ging in gesprek met deze ondernemer pur sang die een warm pleidooi houdt voor meer ‘visie’ en vooral professionalisering in onze gemeente.

VAN MEUBELRETAILER NAAR SERVICEBEDRIJF IN INTERIEURPROJECTEN

Afgelopen zomer verraste Rik Ruebens met RR Beach op de Zeedijk aan het Albertplein, waar hij tijdelijk lokale lifestyle brands en concepten samenbracht. En in september opende de nieuwe RR Home Experience Store aan de Natiënlaan 123: 1.000 m 2 aan inspiratieruimte en 800 m 2 ondergronds voor parking, verwelkomingslounge en bar.

“Onze nieuwe winkel is iets kleiner dan vroeger, maar dat maakt het juist persoonlijker. Op deze locatie hebben mijn echtgenote Sylvie Dekien en ik al onze verlangens en goesting uitgewerkt om onze klanten een bijzondere ervaring te geven. We deden hiervoor een beroep op Grain Design Office, twee lokale jonge talenten, om samen met ons de nieuwe store te bedenken en vorm te geven. Alles draait hier om gevoel en de juiste sfeer scheppen”, zegt Rik Ruebens in de ‘digital room’, de vergaderzaal die haar nut al dubbel en dik heeft bewezen in coronatijd. “Van hieruit kunnen we een rustig gesprek voeren met klanten wereldwijd en hen compleet in de RR-sfeer onderdompelen.”

Het verhaal van RR startte in 2000. In 20 jaar tijd is de interieurzaak geëvolueerd van meubelretailer naar servicebedrijf in interieurprojecten, dat inspeelt op de individuele behoeften en verwachtingen van de klant. Naast de RR Home Experience Store zijn er nog RR Corner aan het Driehoeksplein en RR Apart op de Lippenslaan. Allemaal zaken die tot ver over onze landgrenzen bekend zijn.

MEET ‘THE PEOPLE BEHIND THE BRAND’

Lang trad ondernemer Rik Ruebens niet naar buiten: “Vroeger heerste er een tijdsgeest waar dat niet nodig was. De internationale meubelen interieurmerken die we verkochten en nog verkopen, spraken voor zich. Nu fungeert RR Home Experience Store als platform, dat het beste biedt op vlak van binnenhuisarchitectuur, inspirerende interieurs, kwaliteitsvolle en duurzame objecten en materialen. Gevestigde internationale interieur- en designmerken combineren we met opmerkelijke creatieve talenten van eigen bodem die op ons pad komen. Hun werk heeft ons danig beroerd en daarom gaven we hen een opdracht. Uit die samenwerkingen zijn al heel wat mooie lokale verhalen voortgekomen die we graag met onze klanten delen.”

Knokke Actueel pikt er enkele namen uit. Interieurarchitecte Bieke Casteleyn van design studio BCINT is een ex-medewerkster van RR Interieur. Je vindt er van haar een unieke collectie organische tafels ‘out of line’ en ondertussen breekt Bieke wereldwijd door met haar interieurbureau.

In één van de inspiratieruimtes staat een XL salontafel van Sébastien Caporusso, speciaal ontworpen voor RR. Deze Belgische interieurarchitect-ontwerper heeft een voorliefde voor organische vormen, hanteert ongewone lijnen met een elegant resultaat en maakt gebruik van verfijnde, edele materialen. Voor deze salontafel laat Caporusso massief hout flirten met marmer.

Van de jonge interieurontwerper Arno Declercq, die zich voor zijn ambachtelijke handgemaakte maatobjecten laat inspireren door tribale kunst, merken we enkele tafels op, onder meer de grote tafel die op BRAFA werd getoond.

Nathalie Van der Massen is nog een naam om te onthouden. Als grafisch ontwerper raakte ze al snel geboeid door textiel en de technieken erachter. Na haar master textielontwerp aan Luca School of Arts in Gent kwam zij in het Vlaams Architectuurinstituut in Antwerpen terecht. Van der Massen vertaalt textieltoepassingen naar een ruimte. Voor RR Interieur bewerkte ze houten panelen met textiel tot kamerschermen.

In opdracht van RR Interieur weefde Delphine Cobbaert enkele bijzondere handgemaakte tapijten. Deze gepassioneerde textieldesigner heeft een eigen ambachtelijke weverij in Drongen. Cobbaert experimenteert met natuurlijke grondstoffen zoals vlas, mohair, katoen, wol en jute, met dimensie, kleuren en texturen.

Speciaal voor RR Interieur ontwierp Jean-Philippe Demeyer – met wie Knokke Actueel in deze editie ook een interview brengt – het bankstel BamBou dat volledig in België wordt geproduceerd: van de geweven bekleding tot het karkas.

WAAROM RR HOME EXPERIENCE STORE OP DE NATIËNLAAN IS GEBLEVEN

Rik Ruebens: “De A11, de aanleg van de rotondes en het nieuwe stationsproject dragen bij tot een betere bereikbaarheid van de Natiënlaan. Tot voor een tijdje leek de Natiënlaan eerder op een soort baanwinkelboulevard, maar meer en meer krijgt deze ‘gateway to Knokke-Heist’ een upgrade. Run shopping maakt plaats voor fun shopping. Er zullen nog meer projecten voor de kleine kantorenmarkt en retail volgen. Zelf wil ik hiernaast over een jaar of twee zo’n combinatieproject bouwen.

Ook de plannen van Leisure Property Invest voor het 3×9-holes eco-golf project met luxehotel, stadsbos en speelbos op ca. 30 hectare hier aan de overkant zullen de herwaardering van de Natiënlaan bevorderen. Wat nog ontbreekt in KH, zijn een museum voor hedendaagse kunst en een echt congrescentrum.”

ONDERNEMER MET EEN VISIE OP KNOKKE-HEIST

“Knokke-Heist is een unieke biotoop met een ongeëvenaarde aantrekkingskracht. Onze klanten komen van heinde en verre speciaal naar KH voor de natuur – strand, duinen en het Zwin – de retail én de horeca”, beklemtoont Ruebens. Zijn grote waardering voor burgervader Leopold Lippens en de manier waarop die Knokke-Heist al 41 jaar aanstuurt, steekt de ondernemer niet onder stoelen of banken. “Ik vraag me af wie Lippens dit zal nadoen. Diegene die hem ooit zal opvolgen, krijgt een parel in handen. Maar hij of zij zal een heel sterke persoonlijkheid moeten zijn. Knokke-Heist moet als een bedrijf geleid worden.”

Op de vraag of hij zelf politieke ambities koestert, reageert Ruebens, die al eens op zere tenen durft trappen: “Neen, helemaal niet! Maar als ondernemer heb ik wel een uitgesproken visie op het potentieel van KH, op retail en events. Ik zie me eerder in de rol van influencer om het beleid een spiegel voor te houden. Burgemeester Lippens had zeker een punt toen hij al in een vroeg stadium van corona besliste om alle geplande events te annuleren. Nu zouden we de gelegenheid moeten aangrijpen om grote evenementen en festivals die de afgelopen jaren in KH plaatsvonden te herbekijken en ons af te vragen: moet dat nu zo verder? Het moment is daar om te breken met massahysterie en ons heruit te vinden.”

Dit artikel komt uit ons magabook Knokke Actueel Issue 31.
Journalist: Edith Vervliet
Foto’s: Thomas De Bruyne En Beeldcollectief