Skip links

BRAFA Verjaart En Verjongt

BRAFA (van BRussels Art FAir) is meer dan een kunstbeurs. Het event begon in 1956 als ‘Foire des Antiquaires’ (‘Antiekbeurs’) en groeide in 70 edities uit tot een waar instituut. Steevast is het de eerste grote afspraak van het jaar voor galeriehouders, kunstverzamelaars en kunstliefhebbers in het algemeen. Vorig jaar werden 67.000 bezoekers verwelkomd – ook veel buitenlandse. Brussels Expo (sinds 2022, eerder gaf de site van Tour & Taxis te Brussel onderdak aan de beurs) is voor hen een plaats voor ontmoeting en ontdekking. Ze beleven er samen hun passie voor kunst in een elegante maar gemoedelijke sfeer.

NIEUWE RAAD VAN BESTUUR

“BRAFA is één van de belangrijkste beurzen van de wereld en dat willen we zo houden”, zegt Klaas Muller. Hij werd in juni verkozen tot nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van BRAFA. De raad bestaat uitsluitend uit actieve kunsthandelaars. Muller krijgt de steun van drie ondervoorzitters: Christophe Boon voor Moderne en Hedendaagse kunst, Didier Claes voor Niet-Europese kunst en Arnaud Jaspar-Costermans voor Antiek & Oude Meesters. Beatrix Bourdon blijft BRAFA als Managing Director in goede banen leiden.

“Een paleisrevolutie ging aan die herschikking niet vooraf”, verzekert Klaas Muller, zélf was hij voordien ondervoorzitter. “Dat ongeveer een helft van de raad van bestuur wordt vervangen, beantwoordt eigenlijk aan een natuurlijk proces. In zijn vorige samenstelling draaide de raad al twaalf jaar mee, dan wordt het tijd voor verse zuurstof. Bovendien trokken enkele leden zich, gezien hun leeftijd, op eigen verzoek terug. We voerden een verjonging door.”

Knokke Talks. ging Christophe Boon opzoeken te Knokke. “De nieuwe leden komen allesbehalve onbeslagen op het ijs”, zegt Christophe. “We zijn zonen van kunsthandelaars, mijn vader was trouwens jarenlang vicevoorzitter van BRAFA’s raad van bestuur. We deden de juiste studies, genoten een goede opleiding, staan al jaren in het vak: de deskundigheid binnen de raad van bestuur blijft absoluut bewaard.”

OEFENING IN VOORTREFFELIJKHEID

Om het succes van BRAFA te verklaren volstaat volgens Klaas Muller één woord. Topkwaliteit. “We zien de beurs als een oefening in voortreffelijkheid. Zowel voor de standhouders als voor de werken die ze tonen, leggen we de lat ongemeen hoog. Onze experts die de stands en de werken keuren, hanteren strenge criteria. Met minder dan uitmuntend nemen ze geen genoegen. Met die excellentie als troef zet BRAFA in op internationalisering en diversiteit. Voorts volgen we de nieuwe ontwikkelingen op de kunstmarkt. En we bewaken de sfeer van de beurs: positief en vriendelijk. De organisatie loopt als een goed geoliede machine.” Dat de nieuwe raad van bestuur BRAFA verder wil diversifiëren en internationaliseren, bevestigt Christophe Boon: “Zo willen we meer design en fotografie op de beurs en ook antiek verdient meer ruimte. De dominantie van hedendaagse en moderne kunst wensen we te doorbreken. Als er de laatste jaren een deelnemer wegviel, werd die bijna automatisch vervangen door een exposant die zich specialiseerde in hedendaagse en moderne kunst. Die balans willen we in de toekomst beter in de gaten houden door andere genres uit te nodigen. Nieuwe galerijhouders in het domein van moderne en hedendaagse kunst zijn nog welkom als ze topstukken voorleggen en bij voorkeur uit het buitenland komen.”

WORKSHOPS EN LEZINGEN

De nieuwe trend wordt al deels in 2025 gezet.

BRAFA begroet zestien nieuwe, veelal buitenlandse, deelnemers. Hun selectie past in het streven om een brede waaier van disciplines aan te bieden. Eclecticisme tilt BRAFA telkens naar een hoger niveau. In het teken van verscheidenheid kan ook de nieuwe samenwerking met het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) worden gelezen. Het KIK pioniert in het behoud van erfgoedobjecten en geniet vooral bekendheid om haar restauraties – o.a. van ‘De Aanbidding van het Lam Gods’ van de broers van Eyck. Op BRAFA 2025 toont de instelling diverse facetten van haar werk in workshops. De beurs biedt ook lezingen aan van prominente figuren uit de kunstwereld, die hun expertise en inzichten delen.

KLEUR UIT PORTUGAL

Dat BRAFA een internationale koers wil varen, blijkt uit het feit dat de zowat 130 exposanten uit 16 verschillende landen komen. En de eregast uit Portugal: voor BRAFA 2025 viel de keuze op Joana Vasconcelos, die terugkijkt op een carrière van ruim 30 jaar en de beurs kleur zal geven met gigantische sculpturen van textiel.

FAMILIAAL KARAKTER

Wat onderscheidt BRAFA van andere kunstbeurzen? “Het familiale karakter”, antwoordt Christophe Boon. “Naar BRAFA kan je met je gezin komen, en er bijvoorbeeld ’s middags een lekker hapje eten. Andere kunstbeurzen zijn veeleer businessgericht, terwijl BRAFA sympathiek en toegankelijk is. Dat vertaalt zich in de prijssetting van de werken. Natuurlijk worden er op BRAFA dure kunstwerken aangeboden. Maar daarnaast tonen de galeriehouders ook meer betaalbare stukken.”

Delen Private Bank is reeds sinds 19 edities de hoofdsponsor. Champagne Taittinger, BMW, Guerlain, Hiscox en voor de tweede keer Baobab zijn tevens loyale partners.

BRAFA VINDT PLAATS VAN ZONDAG 26 JANUARI TOT EN MET ZONDAG 2 FEBRUARI 2025 VAN 11.00 TOT 19.00 U. NOCTURNE OP DONDERDAG 30 JANUARI 2025 TOT 22.00 U.

BRUSSELS EXPO PALEIZEN 3 & 4 BELGIËPLEIN 1, 1020 BRUSSEL

WWW.BRAFA.ART

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Ben Herremans