Skip links

Anne-Sophie Charle

WIE IS DE VROUWEN ACHTER MAISON ÉOLE?

“Ik, Anne-Sophie Charle, ben de oprichtster van Maison Éole. Op mijn vierenveertigste bekleedde ik de functie als overheidsmanager op het hoogste niveau. Ervoor was ik kabinetschef van een bekend politicus in België, een professioneel leven waarbij discipline en engagement centraal stonden.

Tijdens de coronaperiode besliste ik mijn droom waar te maken en dus mijn al mooie politieke carrière achter me te laten. Welke droom? Een eerste cosmeticalijn oprichten met producten op basis van Belgische wijnranken. De producten ontstaan vanuit het wijndomein in het bezit van mijn schoonfamilie Ewbank de Wespin: het wijndomein Chant Éole in de regio Bergen. Met een papa als dokter en mama als apothekeres groeide ik op in een wereld waar ‘dermocosmetica’ mij niet vreemd is. Mijn diploma politieke wetenschappen hielp me met mijn professionele loopbaan na de studies. Maar na verloop van tijd was het duidelijk dat ik een passie en droom waar te maken had en bleken mijn droom en politieke loopbaan niet verenigbaar te zijn.

Ik ging pas van start éénmaal duidelijk was dat de volgende drie criteria konden gerealiseerd worden:

– een gamma dat volledig ‘made in Belgium’ is en door Belgische deskundigheid is gecreëerd;
– een actief en innovatief bestanddeel vinden door middel van R&D;
– een gamma met een diep respect voor de natuur: herbruikbare en ecovriendelijke verpakkingen.

Na anderhalf jaar onderzoek en inzet is Maison Éole werkelijkheid geworden en wordt ons gamma aangeboden in de apotheken en in de boetiek in Chant Éole.”

HOE BEN JE OP HET IDEE GEKOMEN?

“De schuimwijnen van Chant Éole zijn wereldwijd gekend. De wijngaard kreeg in 2019 de prijs ‘Beste schuimwijn van de wereld’ en dus een plaats voor andere befaamde champagnes. Als onze wijngaard Chant Éole ons zo’n goede en lekkere schuimwijnen schenkt, kan het niet anders dan dat ze ons ook innoverende en effectieve cosmetische producten kan laten produceren. De grond van de wijngaard is jong en het werd duidelijk dat geconcentreerde actieve producten in de bodem en bijgevolg druivenstruiken moesten gebruikt worden. Dit is de start van een prachtig verhaal: Maison Éole.

Ook de zijproducten van de wijnbouw wou ik onderzoeken voor de producten. Zij bevatten mogelijks ook sterk werkzame bestanddelen interessant voor de huid. Door me te laten omringen en begeleiden door de beste R&D-labo’s in België ontdekten we in de wijnranken een polyfenol van tricyclische aard. Deze werd nooit eerder gebruikt in dermocosmetica in Europa. Het heeft een anti-oxidatieve werking die 5 tot 10 keer effectiever is dan de tweecyclische polyfenolen (bv. Resveratrol) op cellulaire vernieuwing. Deze nieuwe tricyclische molecule van Belgische bodem werd Wine Extracts³ genoemd en is het unieke polyfenol, ontdekt en gebruikt door Maison Éole.

Ik wou ook een artistiek aspect integreren in het cosmetisch gamma. De Belgische designer Charles Kaisin nam de artistieke leiding op zich en creëerde een zeer karaktervol en uniek geheel voor de collectie van Maison Éole. Dagelijks wordt er samengewerkt om het gamma te promoten. Alsook hielp de heer Kaisin bij de creatie van twee eaux de parfums. De parfums, ‘Liberté’ en ‘Egalité’, zijn geformuleerd door de beste ‘neuzen’ of parfumeurs in Grasse. De parfums zijn uniseks en onthullen de geur van het wijndomein via hun frisheid en natuurlijkheid.”

WAAR WIL JE OVER 5 JAAR STAAN OF WELKE DROOM KOESTER JE NOG?

“Vandaag telt Maison Éole 17 referenties voor Hem en Haar, twee parfums en een kaars. Ik wil mijn gamma verdelen in de apotheken. Daar vinden we onze eerstelijns gezondheidsexperts. Ik ben fier om zo’n 150 verkooppunten te mogen tellen in België en dit voornamelijk in Brussel en Wallonië. Vandaag is mijn prioriteit het merk verder te verdelen in Vlaanderen en om nog verder te exporteren.

Ik wens dat Maison Éole goed blijft groeien en in de toekomst herkend wordt in België en internationaal als een mooi Belgisch (huis)merk. Onze Belgische deskundigheid moeten we valoriseren, en dit ook in het buitenland. Verder streef ik steeds extra onderzoek na op de zijproducten van de wijngaard. Het zijn zeer interessante residuen rijk aan materie en die is nog niet volledig onderzocht.”

WAAR HAAL JE DE ENERGIE?

“Ik ben overtuigd van collectieve intelligentie. Dit door te lezen en door ontmoetingen en bijeenkomsten op zowel professioneel als vriendschappelijk vlak. Ik volg mijn levensweg op intuïtie en ben omringd door de beste talenten. Ik haal mijn energie uit mijn passie en de wil om gezondheid en welzijn te bieden aan klanten. Mijn man en ik staan aan het begin van een ambitieus project: het vergroten van de wijngaard (50 hectare, twee restaurants, het ontwikkelen van wijntoerisme …). Omwille van de grote vraag naar de wijnen wordt de volledige productie in Chant Éole verkocht op vooruitbestelling. Ons volgende project? Een wellnesshotel midden in onze wijngaard. Mijn familie is de basis waar ik herbron en me oplaad. Wanneer het mogelijk is, vertrekken we met onze kinderen naar het zuiden van Frankrijk waar we sinds 2018 een wijnhuis gerenoveerd hebben. Onze passie verlaat ons nooit …”

IN WELKE MATE SLUIT HET WERK AAN BIJ JE LEVENSSTIJL?

“Mijn man en ik hechten veel belang aan het gegeven ‘made in Belgium’ en aan het bekrachtigen, stimuleren en inzetten van talenten. Belgische economische groei is onze dagelijkse drijfveer: we eten Belgisch, we drinken Belgisch en vanaf nu kunnen we ook onze huid verzorgen met producten van Belgische bodem.”

GUILTY PLEASURE ADRESJES IN KNOKKE

“MEMLINC: Ik hou ervan om er te genieten van de magnifieke setting en familiaire sfeer. En natuurlijk ook omdat we er onze heerlijke schuimwijnen kunnen degusteren. LES JUMELLES: Ik vind het prachtig dat er een Belgische modelijn is ontstaan. Adorable! Ik bewonder het grote aantal klanten dat dagelijks in de winkel passeert. Wat een succes! Mijn laatste ontdekking is het LEBEAU19 HOTEL. Een rustige, vreedzame en gastvrije plaats waar je uitstekend kunt tafelen.”

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 05 (summer vibes 2023).