Skip links

RR Interieur & Meubili Bundelen Hun Aanbod

Knokke Talks. zat aan tafel met de oorspronkelijke oprichter van RR Interieur, Rik Ruebens, en van Meubili, Michel Van Weehaeghe. De twee ondernemers kennen elkaar al 20 jaar, delen eenzelfde drive en visie, en brengen bijna 55 jaar ervaring samen in de joint venture RMC Group.

WORDT DE KLANT ER BETER VAN? JA, DAAR GAAT HET OM.

In plaats van elkaars grootste concurrent te worden, hebben RR Interieur en Meubili – beide sterk geworteld in het Belgische designlandschap besloten samen te werken. “Het is een mondiaal gegeven dat alle indoormerken hard investeren in outdoor. In zekere zin worden wij als retailers verondersteld die trend/evolutie te volgen”, steekt Rik Ruebens van wal. “Dankzij onze joint venture kunnen wij onze klanten vanaf nu nog meer knowhow aanbieden dan vroeger afzonderlijk en behouden we elk onze eigen identiteit en signatuur. De collecties zijn ook hybride geworden. Ik bedoel daarmee dat de kwaliteit van buitenmeubilair zo hoog is geworden dat je dit in de wintermaanden kan combineren met binnenmeubilair”, gaat Michel verder.

Ook de medewerkers van RR Interieur en Meubili zijn enthousiast over het samenwerkingsverband. Rik Ruebens: “Het is een stimulans voor hen om een gemeenschappelijk aanbod te brengen.

En dat werkt in twee richtingen. Onze klanten hebben vaak al jarenlang vertrouwen in onze verkoopmedewerkers en vragen hen ook advies over buitenmeubilair. En vice versa. Als het gaat over de totaalinrichting van een woning of appartement, dan kunnen onze medewerkers naast de interieurinrichting nu ook een breder aanbod buitenmeubilair voorstellen. Dat is een voordeel voor de klant. Want wij stellen ons permanent de vraag: wordt de klant er beter van? Met onze samenwerking die verder op de rijke geschiedenis van ons beide bouwt, en die stap per stap tot stand komt, willen we de klantenbeleving maximaliseren.”

“Meubili heeft intussen 25 jaar ervaring in trial & error met buitenmeubilair. Er zijn tal van factoren waar wij rekening mee moeten houden: het weerbarstige Noordzeeklimaat, vochtige en bosrijke omgevingen die tot groenaanslag leiden …

We hebben daar aanvankelijk behoorlijk wat leergeld voor betaald, maar nu zijn we experten in materialenkennis”, zegt Michel Van Weehaeghe.

RMC GROUP – INDOOR- EN OUTDOORSPECIALISTEN

RR Interieur, opgericht in 2000, huist sinds 2020 in de nieuwe experience store in Natiënlaan 123. Verder heb je de exclusieve boetiek RR Corner in Kustlaan 68, het smart concept RR Apart in Lippenslaan 353, twee RR Interieurvestigingen in Luxemburg en één in Nieuwpoort.

Opgericht in 1992, heeft outdoorspecialist Meubili een showroom in Natiënlaan 291 in Knokke-Heist, één in Zedelgem, een outlet in Damme, een eigen outdoormerk en webshop. Sinds 2019 is Meubili officieel hofleverancier.

RR Garden, op de hoek van Kustlaan en Swolfsstraat, is de eerste vrucht van de samenwerking tussen RR Interieur en Meubili. In dit nieuwe high-end outdoorconcept komt de kritische en esthetische meerwaardezoeker thuis tussen gedurfde merken zoals Baxter, Flexform, Minotti, Kettall, Paola Lenti, B&B Italia, Tribú, Cassina e.a. In 2025 zullen zowel Meubili als RR Interieur hun sites in oppervlakte gevoelig uitbreiden om nog meer exposure – en dus keuze voor de klant – te kunnen bieden.

TWEE GEVESTIGDE GERENOMMEERDE BEDRIJVEN MET EEN EIGEN BRANDING

De joint venture is een zakelijke opportuniteit met de nadruk op samenwerken. Michel Van Weehaeghe: “Achter de schermen wisselen we kennis uit op ERP-vlak, boekhouding, marketing, logistiek, enz. Een one-stop logistic point is vooral voor buitenlandse klanten een interessante troef. We bieden hen een efficiënte white glove logistieke service. Beide bedrijven behouden hun DNA en de beide merken ‘RR’ en ‘Meubili’ blijven ook bestaan. We willen elkaar niet voor de voeten lopen.”

Rik Ruebens: “Met onze holdingmaatschappij RMC Group creëren we schaalvoordelen, ook al zullen we nooit één groot bastion worden. We blijven vooral de bijzonder individuele klantenbeleving benadrukken. Vroeger was het merkenaanbod het belangrijkste argument om bij RR Interieur of Meubili te kopen. Meer en meer zien we dat onze eigen branding ‘RR Interieur’ en ‘Meubili’ belangrijker wordt. Onze klanten volgen ons automatisch in de merken die wij aanbieden, want ze weten dat wij voor kwaliteit staan. En dat brengt ons bij ‘Knokke-Heist’, dat op zich een sterk merk is en als ‘destination’ wordt aanzien om inspiratie op te doen als je je woning wil inrichten, zowel indoor als outdoor.” Daarom vinden Rik en Michel het zo belangrijk dat er op een correcte manier wordt gecommuniceerd over Knokke-Heist. “Onze gemeente is en blijft een buitenbeentje, met een klein elitair kantje. En dat moet ook zo blijven, maar Knokke-Heist moet wel voor iedereen toegankelijk zijn!”

RRINTERIEUR.BE
MEUBILI.BE/NL

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 05 (summer vibes 2023).
Journalist: Edith Vervliet