Skip links

Cascoa

Laurenz-Frederik Pauli leerde in Knokke zeilen bij de toenmalige VVW Heist, tennissen in ’t Zoute en surfen bij Surfers Paradise. De avonden die hij in de Knokke Out doorbracht zijn niet te tellen en petanque spelen op de River Woods was ook nog één van zijn vele hobby’s waarop hij graag terugkijkt. De voorbije jaren was hij vooral bezig met de lancering van zijn ‘Coffee Pixels’, de eerste eetbare koffiereep. Het stond dus min of meer in de sterren geschreven dat Laurenz-Frederik Pauli zijn geesteskindje zou lanceren in Knokke-Heist. Wat afgelopen zomer ook gebeurde.

WAAR STOND JE WIEGJE?

Laurenz-Frederik: “Ik ben in geboren in Gent en wel op 31 oktober 1991. Niet alleen maakt mij dat een halloweenkindje – mijn vrienden noemen me soms het monstertje van de bende – maar het maakt vooral dat ik zopas mijn 30ste verjaardag heb mogen vieren. Ik kan niet ontkennen dat deze gebeurtenis er mede voor zorgde dat ik mijn eigen weg wilde inslaan, en dat ik mijn eigen zaak opstartte. Na lang in het Gentse te hebben gewoond, mocht ik Knokke mijn thuis gaan noemen vanaf het middelbaar. Ik zat op internaat in Brugge, in de Abdijschool van Zevenkerken, waardoor we in het weekend meestal aan zee zaten. Na verloop van tijd verhuisden we dan ook effectief naar Knokke.”

JE INTERESSE IN DUURZAAMHEID EN HET KLIMAAT IS BEKEND. VAN WAAR KOMT DIE?

“Van kinds af aan is duurzaamheid me met de paplepel ingegeven. Toen mijn vader nog aan het roer stond van Ecover, werden wij als kind reeds meegezogen door aanwezig te zijn op verschillende conferenties en congressen. Nadat hij Ecover overliet, en de focus switchte van louter een duurzaam product naar ware en echte impact, kwam de echte interesse ook in mij naar boven. Maar toch was ik ook aangetrokken tot het corporate beeld: de zekerheden, de bank, de bureaus, je snapt het wel. Eenmaal terug in België na mijn buitenlandse stage, startte ik bij Keytrade Bank in Brussel. Al bleek snel dat dit niets voor mij was. Twee maand heb ik het daar uitgezongen, om exact te zijn (lacht…).”

“WE HEBBEN MET ONZE CASCOAREPEN EEN GEZOND ALTERNATIEF VOOR ENERGIEDRANKEN ZOALS REDBULL OF NALU.”

WAARNA DE JONGE PAULI OP STRAAT STOND…

“Nadat ik stopte bij de bank heb ik al mijn moed verzameld en mijn vader gebeld met het nieuws dat ik ontslag had genomen. Hij zei letterlijk: “Eindelijk snap je het! Waarom jij daar jouw broek aan het verslijten was, begreep ik niet. Jouw toekomst is als ondernemer, als doe-er.” Ter vergelijking, mijn broer bouwt wel zeer succesvol aan zijn carrière bij Degroof Petercam. Mijn vader bood me een job aan en ik mocht meewerken aan verschillende projecten. We bezochten extreme locaties waar een goed doorreisde toerist nooit komt, waar we door lokale stammen gevraagd werden om aan systeemdesign te doen. Maar we zaten ook samen met multinationals als Tata Group, Nestlé, Lavazza, Patagonia en Fiat Chrysler en met overheden zoals de Chinese, Argentijnse, Portugese en Indische om hun duurzaamheidsstrategie intens door te nemen en aan te scherpen.”

DE ‘COFFEE PIXELS’ WAREN TOEN NOG VERAF.

“Bij mezelf kwam Coffee Pixels pas op de radar eind 2019. Het was een klein bedrijfje in een buitenwijk van Riga, Letland, maar met een buitengewoon product en een zeer interessant en vooral potentieel succesvol verhaal. Twee broers en een neef verkochten samen 5.000 bars per maand, maakten verlies, zagen weliswaar potentieel en wilden groeien. Via twee kapitaalrondes werd het bedrijfje uiteindelijk overgenomen in september 2020. Mijn vader bezit 49% van de aandelen, ikzelf 10% en ik heb een mooi pakket prestatiegebonden opties. Daarnaast hebben we nog één grote mede-investeerder, de Franse industrieel Olivier Monin en enkele vrienden, die samen enkele procenten hebben.”

COFFEE PIXELS, MET ALLE RESPECT, MAAR DAT VRAAGT TOCH EEN WOORDJE UITLEG …

“Het gaat om een eetbare reep gemaakt op basis van koffiebonen, cascara (het vruchtvlees van de koffiebes) plus cacaoboter. CASCOA-repen zijn 100% organisch en vegan, ze zitten boordevol antioxidanten en zijn gevuld met cafeïne! Gewoon voor de lezers: onze bars bestaan uit slechts vijf ingrediënten: koffie, koffiebes, cacaoboter, suiker en zout! We zijn m.a.w. een gezond alternatief voor energiedranken zoals RedBull of Nalu. Daarenboven hebben we een enorme impact op het lokale leven van de boeren waarmee we samenwerken. Economisch ontvangen die een vijfmaal hoger loon, we verzekeren hen van lokale added value en jobcreatie. Bovendien hebben ze ook ecologisch hun voordeel via de complete eliminatie van plastiek en focus op herbebossing.”

HOE NUTTIG JE BEST ZO’N COFFEE PIXEL? TOCH NIET MET KOFFIE?

“Haha, neen! Alhoewel, we kregen wel reeds een offerteaanvraag voor een franchise die de bars in kleine blokjes bij de koffie wou geven. Toen we zeiden dat er al cafeïne in de bars zaten, haakten ze af. De cafeïne in zo’n bar is wat wij noemen efficiënte cafeïne, omdat ze volledig wordt geabsorbeerd door cacaoboter. Dit zorgt niet alleen voor een zacht en op chocolade gelijkend gevoel in de mond, het zorgt er ook voor dat de cafeïne heel langzaam wordt verteerd door de maag en darmen. Dit resulteert in een effect tot wel vier uur lang. Een koffie wordt in de maag verteerd en is dus na 45 minuten uitgewerkt. M.a.w.: geen pieken of crash meer na het drinken van te veel koffie.”

STAAT DE TREIN NU STEVIG OP DE RAILS?

“Sinds deze nieuwe wind in ons bedrijfje blaast, zijn er serieuze hervormingen gebeurd. We sloten intussen de faciliteit in Riga en verhuisden ons kantoor naar het Zwitserse Lausanne, bouwden de productie in Santander in Colombia uit, namen een sales manager aan in het Verenigd Koninkrijk, hebben ons product gerebrand naar ‘CASCOA – the edible coffee bar’, en sloten een strategische deal met Chocolatier Mercier voor de afwerking en verpakking van onze producten. Deze laatste zorgde voor een sterke daling in onze productieprijs. We tellen op dit moment zeven werknemers, waarvan twee deeltijds. We zijn trouwens heel actief op zoek naar verkopers en enkele partners voor een nieuw pand in Knokke en hopen ook in andere Belgische steden filialen te kunnen openen.”

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 02 (winter vibes 2022).
Journalist: Mario De Wilde