Skip links

Zonder Feedback Geen Vooruitgang

Ik hoop dat wie dit leest en voor een werkgever werkt, regelmatig feedback krijgt. Ik hoop dat je niet voor een bedrijf of organisatie werkt die nog steeds een ‘jaarlijks evaluatiegesprek’ met je houdt … Want helaas zijn die er nog steeds. Ook al is dit compleet voorbijgestreefd.

Feedback geef je vandaag continu en op informele basis. Ook waardering tonen én uitspreken is essentieel als je gemotiveerde en gelukkige medewerkers wil. Wist je dat – als je appreciatie toont de motivatie van je medewerkers met 88% stijgt?

En dat ook de retentie verhoogt met 68%?

Niet onbelangrijk in de huidige ‘war for talent’.

Iedereen wordt graag erkend en bevestigd in wat hij of zij doet. Wees dus gul met gemeende complimentjes. Eindig een vergadering met een mooi compliment. Merk positieve acties op. Positieve feedback kan je in groep geven. Negatieve feedback geef je beter individueel.

FEEDBACK GEVEN DOE JE BEST MET WAT IK HET ‘4G MODEL’ NOEM. HET HELPT OM STRUCTUUR TE GEVEN AAN JE GESPREK.

GEDRAG – Je beschrijft het gedrag dat je collega laat zien en waar jij feedback op wilt geven.

GEVOEL – Je beschrijft het gevoel dat je daardoor krijgt.

GEVOLG – Je beschrijft het effect van dit gedrag op jou en de omgeving.

GEWENST GEDRAG – Hier vertel je welk gedrag je graag zou zien en welke positieve gevolgen dit zal hebben.

Door waardering te tonen en regelmatig feedback te geven, krijg je een hoger engagement, meer gemotiveerde collega’s en daardoor ook betere resultaten!

IK VUL DIT GRAAG NOG EVEN AAN MET DE ‘4C’S VAN DE LEIDER’ DIE IK IN MIJN KEYNOTES EN WORKSHOPS BEHANDEL.

COMMUNICATE – Communicatie is de lijm tussen de

organisatie en de medewerkers, tussen de manager en zijn of haar teamleden, en vandaag – door het nieuwe hybride werkmodel – belangrijker dan ooit. Je zorgt er als manager best voor dat de ‘thuiswerkers’ geen last hebben van FOMO, de fear of missing out.

COLLABORATE – Zorg als manager dat je zo weinig

mogelijk met operationele taken bezig bent. Het is de hoofdtaak van een manager om zoveel mogelijk met de medewerkers bezig te zijn, te luisteren, te overleggen. Hen boeien en laten bloeien.

CONNECT – In de nieuwe manier van hybride

werken is een ‘check-in moment’ heel belangrijk om geconnecteerd te blijven als team. En daarbij zijn 2 vragen belangrijk: Hoe gaat met jou? Hoe ziet jouw dag eruit? En die laatste vraag doe je niet vanuit controle, maar vanuit interesse. Als medewerker wil je écht wel dat je manager weet waar je allemaal mee bezig bent als je bergen werk verzet.

CARE – Meer dan ooit dragen we best zorg voor onszelf én voor elkaar. Ons welzijn is een gedeelde verantwoordelijkheid tussen de organisatie, de manager en de medewerker zelf. Te vaak kijkt men richting de werkgever als de mentale balans even zoek is. We doen te weinig aan zelfzorg. Vergeet niet dat je zélf aan het stuur zit van je eigen welzijn en werkgeluk.

Ben je op zoek naar extra inspiratie? Neem dan zeker een kijkje op ANNDEBISSCHOP.BE of laat je iedere week inspireren door concrete tips en inspiratie via mijn Instagrampagina.

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 03 (summer vibes 2022).
Tekst: Ann De Bisschop
Foto: Leen Verbeiren
Kleding: Xandres

Mis nooit nieuws!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe artikels uit Knokke-Heist.