Skip links

De Natiënlaan Is Één Van Die Invalswegen Waar Veel Verkeer Op Zit, Verkeer Dat Op Termijn Volledig Elektrisch Wordt

Knokke-Heist haalde eind maart de nationale media met de opening van het 28ste station van Fastned langs de Natiënlaan. Op zich misschien niet spectaculair, maar met twaalf laadpunten en een vermogen van 400 kW wel veruit het grootste laadstation van België. De man die heel nauw bij dit alles betrokken was, is Tuur De Coninck, country manager Belgium bij Fastned en WestVlaming. Een geslaagde combinatie voor een boeiende en leuke babbel.

Tuur is geboren en getogen in Roeselare. Hij studeerde handelsingenieur in Leuven en na een eerste werkervaring bij Unilin (bekend van Quickstep) maakte hij de sprong naar Fastned met een focus op de bouw van de vele stations. Tuur: We waren toen nog maar een team van nauwelijks drie mensen in België. Ondertussen groeiden we door naar twintig Belgische werknemers en daar zijn we nu al voorbij. Op die manier kon ik ook meegroeien met het bedrijf, wat ongetwijfeld een grote troef betekent.

WAAROM WERD ER UITGEREKEND VOOR KNOKKE_HEIST GEOPTEERD?

“De regio Knokke kent een grote laadbehoefte en Fastned richt zich vooral op drukke (snel)wegen. De Natiënlaan is één van die invalswegen waar veel verkeer op zit, verkeer dat op termijn volledig elektrisch wordt. Al in 2018 hebben we deze regio voor het eerst onderzocht met het oog op een groot, toegankelijk en praktisch laadstation. De twaalf extra snellaadplaatsen bedienen zowel lokale bewoners als EV-rijders die komen genieten van de Belgische kust. Ons drive-throughconcept en de hoge vermogens geven meer mensen toegang tot laadinfrastructuur en vermijden de problemen die gepaard gaan met laden op straat of in parkeergarages.

JULLIE HEBBEN WEL GEKOZEN VOOR EEN EYECATCHER.

“Klopt, ons herkenbare gele dak zorgt er ook voor dat mensen niet hoeven te zoeken naar de laadpaal, je kan er bij ons niet naast kijken! Dankzij de snelheid en de betrouwbaarheid van onze laders kunnen onze klanten in tien minuten weer opgeladen de weg op. Ook door een duidelijke prijsaanduiding en de mogelijkheid om met je bankkaart te betalen, verlagen we de drempel naar elektromobiliteit. Laadplatform Chargemap heeft Fastned onlangs uitgeroepen tot het beste laadnetwerk van België, en daar zijn we trots op. We durven zelfs te claimen dat we mee de standaard hebben gezet in België en Europa voor wat goeie laadinfrastuctuur is.

OP HOEVEEL GEBRUIKERS PER DAG WORDT ER GEMIKT?

“Dat hangt volledig samen met de hoeveelheid elektrische wagens op onze wegen en die neemt enorm snel toe. We gaan dit jaar van 200.000 naar 400.000 elektrische wagens in België en dat zal de komende jaren even snel blijven groeien. Op lange termijn mikken we dus op een maximale bezettingsgraad van ons station en dan spreken we over meer dan 200 wagens per dag, al is dat dus nog niet voor morgen.

IK GA ERVAN UIT DAT KNOKKE-HEIST JE NIET ONBEKEND WAS.

“Zeker niet! Ik bezoek hier af en toe enkele vrienden en kwam hier vroeger ook in de zomer met mijn ouders veel op vakantie. Dat zijn dus altijd zonnige herinneringen. Met vrienden rijden we af en toe ook eens met de fiets de kust af van De Panne naar Knokke-Heist. Het is trouwens dringend tijd om onze volgende trip op de agenda te zetten. Bovendien heb ik met het nieuwe laadstation ook een extra reden om hier regelmatig te passeren.

ZIJN ER OOK PLANNEN OM EEN GROOT LAADPUNT OP DE EXPRESWEG ANTWERPEN – KNOKKE TE BOUWEN? DAAR BEVINDT ZICH OVER 90 KM NOG GEEN ENKELE BENZINEPOMP OF E-LAADPUNT?

Als het kan en toegelaten wordt, dan maken we daar zeker werk van. Je moet echter een vlot toegankelijk terrein vinden, bij voorkeur minstens 1.000 , waar een snellaadstation ook vergunbaar is. Dat blijkt vaak geen evidentie en is voor ons noodzakelijk om onze kwaliteit te kunnen garanderen. We staan altijd open voor aanmeldingen van dergelijke locaties via onze website, zo kunnen ook grondbezitters een directe bijdrage leveren aan de transitie naar elektrisch rijden.

WAT ZIJN DE PLANNEN VOOR WALLONIË, WAAR HET AANTAL LAADPUNTEN WEL HEEL LAAG IS?

“Fastned versnelt de transitie naar elektrisch rijden in Europa en snelladen is een cruciaal onderdeel van de mix om die transitie mogelijk te maken. Dat komt met de nodige uitdagingen die verschillen per land. Door meer stations, lagere prijzen en betere service zullen steeds meer mensen de overstap naar elektrisch rijden maken. In mei vorig jaar openden we ons eerste station aan Baraque de Fraiture in Vielsalm en onlangs werd ons tweede station geopend in Anderlues, tussen Charleroi en Bergen. Verder gaan we snellaadstations bouwen bij de winkels van Decathlon in België. n van de eerste stations die gebouwd zal worden, ligt op het terrein van de winkel in Waver, vlak bij Walibi. In de loop van dit jaar komen daar ook nog drie laadstations bij op drie sites van het ziekenhuisnetwerk CHU UCL Namur in Namen, Dinant en Godinne. We timmeren dus hard aan de weg om ook hier de elektrische transitie op gang te trekken.

DE WETGEVING IS OP DAT VLAK VAAK KAFKAIAANS TE NOEMEN.

“Dat klopt en ik geef je een voorbeeld: een tweede aspect om onze uitrol in Wallonië te faciliteren is de vraag om de overheidslocaties langs snelwegen, de dienstenzones, op de markt te brengen. Vandaag ben je verplicht om als aanbieder van laadinfrastructuur ook fossiele brandstoffen aan te bieden als je op die locaties wilt opereren: een erg bizarre kronkel. Hetzelfde geldt trouwens ook voor Vlaanderen. Tijd dus dat dit systeem op de schop gaat.en alle spelers zeker zijn van een plekje in dit weelderige speelparadijs.

WORDEN ER OOK PRIVÉLAADPUNTEN DOOR FASTNED AANGEBODEN?

We richten ons enkel op publiek snelladen. Onze expertise zit zowel in het bouwen als het exploiteren van onze laadinfrastructuur en die willen we voor iedereen toegankelijk hebben. Wat we wel doen, is met private eigenaars – particulieren of bedrijven – overeenkomsten sluiten voor laadstations, die dan 24/7 toegankelijk zijn voor iedereen.

HOE ZIE JE ZELF DE KOMENDE JAREN DE MARKT VAN HET E-RIJDEN ZICH ONTWIKKELEN?

“België heeft in 2023 een reuzensprong gemaakt in de elektrificatie van haar wagenpark. In één jaar tijd is het aandeel van e-autos bijna verdubbeld. Dit maakt van België – samen met Finland – Europese kampioenen in EV-adoptie. Echter in 2024 wordt opnieuw een verdubbeling verwacht en globaal gezien zitten we nog maar aan het begin van de transitie. De verwachting is dat in 2026 alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch zullen zijn. De komende jaren zal het aanbod snelladers dus ook verder moeten uitbreiden om al die wagens van stroom te kunnen voorzien.

WAT ZIJN MOMENTEEL DE GROOTSTE PIJNPUNTEN VAN HET HELE SYSTEEM?

Voor mij komt het momenteel neer op foute informatie. Enerzijds zie je erg vaak foute info verspreid worden en anderzijds evolueert de technologie in deze markt zodanig snel dat oude pijnpunten vandaag al opgelost zijn. De perceptie errond blijft helaas vaak hangen en dat is problematisch. Verhalen over wagens die niet verder dan de kerktoren raken, mensen die uren moeten opladen, laadangst, batterijen die sneller zouden verslijten door het snelladen en ga zo maar door: in 2024 zijn dit niet meer dan mythes uit een ver verleden, maar het is eigen aan het transitieproces naar een nieuwe technologie. Gelukkig is het een probleem van voorbijgaande aard en zie je dat mensen toch stilaan beter geïnformeerd raken. Ik vind het altijd prachtig om te zien wanneer iemand de klik naar de elektrische mindset heeft gemaakt, het is vaak een eurekamomentje.

BESLUIT: GEEN VUILTJE AAN DE LUCHT?

Als ik dan toch een pijnpunt uit de sector moet aanhalen, ga ik voor het wetgevende kader: dat begint nu pas vorm te krijgen. Zoals ik al aanhaalde, is het concessiesysteem op onze snelwegen volledig achterhaald, maar ook als we kijken naar bouwvergunningen zien we dat het concept snellaadstationnog bijna nergens bestaat. Ook daar moeten we extra inspanningen leveren om concepten en juiste informatie bij beleidsmakers en administraties te krijgen. We hebben ooit moeten uitleggen hoe wij qua milieu-impact verschilden van een tankstation: dan moet je toch even al je geduld bijeenrapen. Ook de versplintering van (nieuwe) wetgeving en procedures tussen verschillende regios en landen (Europees gezien) is een administratief risico waarbij we best de komende maanden en jaren de vinger aan de pols houden.

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 07 (summer vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Mario De Wilde