We hadden een interessant gesprek met Annemarie Widmer die nu de 3e generatie vertegenwoordigt.
Op haar 27e nam Annemarie Widmer na het overlijden van haar vader het familiebedrijf Louis Widmer, gespecialiseerd in huidverzorging en dermatologie, over. Nu twintig jaar later geeft ze voor Knokke Talks. een interview over haar familie, haar favoriete beautyproducten en het belang van duurzaam ondernemen.
IS ER IETS DAT JE VAN JE GROOTVADER LOUIS WIDMER HEBT GEËRFD, WAAROP JE ECHT TROTS BENT?
“Eigenlijk hebben mijn grootvader Louis Widmer en vader Louis-Max samen het bedrijf opgebouwd. Helaas overleed mijn grootvader in mijn geboortejaar, maar mijn vader was wel heel aanwezig. Hij breidde de zaak uit met alle dochterondernemingen die we vandaag nog steeds hebben. Ik heb de kans gehad om vier jaar lang met hem te werken tot hij op mijn 27e overleed. Ik herinner me hoe hij altijd de mens centraal plaatste. Met Louis Widmer dienen we de huid, de consument en tevens het goed gevoel van onze werknemers te respecteren. Het welzijn van alle werknemers, ongeacht waar ze werken, was zeer belangrijk voor hem en is dat nog steeds. Deze Louis Widmer-spirit die hij uitdroeg, kan je vandaag nog steeds voelen. Mijn vader was een zeer verdraagzaam iemand. Het was voor hem ook belangrijk om te lachen, plezier te maken en samen de successen te vieren omdat – zoals hij altijd zei – we meer tijd doorbrengen op het werk dan met onze dierbaren. Hij was ook een genereuze baas die zijn dankbaarheid uitte en ik hoop dat onze werknemers die bedrijfsfilosofie nog steeds voelen. Verder hebben mijn vader en ik hetzelfde begrip van duurzaam bedrijfsbeheer waardoor we nog steeds een familiebedrijf zijn, 100% onafhankelijk, ook financieel. Dat geeft ons de mogelijkheid om te handelen zoals we willen. Het is goed voor werknemers om te weten dat er een familie achter hen staat en dat er snel beslissingen kunnen genomen worden.”
JE BENT FEL BETROKKEN BIJ DE BEDRIJFSVOERING VAN LOUIS WIDMER. HOE ZIET EEN GEMIDDELDE WERKDAG ER UIT?
“Een typische dag heb ik eigenlijk niet. Ik werk reeds twintig jaar voor Louis Widmer en heb me in al die jaren nog geen dag verveeld. Elke dag word ik geconfronteerd met nieuwe uitdagingen op verschillende bedrijfsniveaus omdat we zelf ontwikkelen, produceren, assembleren en via onze dochterondernemingen verdelen, wat het uiteindelijk ook leuk, uitdagend en spannend maakt.”
KAN JE EEN VOORBEELD GEVEN VAN EEN RECENTE UITDAGING?
“Groei in of uitbreiding naar landen vormt een grote uitdaging. We beleven moeilijke economische tijden, denk aan de inflatie en andere externe factoren. Mogelijke distributeurs zijn nu niet echt geneigd om nieuwe zaken uit te bouwen. Het is één van onze belangrijkste topics vandaag.”
ZOU JE DE DISTRIBUTIEKANALEN WILLEN UITBREIDEN OF BLIJF JE IN DE APOTHEEK?
“Voor België en thuisland Zwitserland is dit zeker het juiste parcours. Via deze zeer specifieke retailstrategie hebben we ons merk en bedrijf opgebouwd en is ze vandaag de dag nog steeds belangrijk voor ons, wat niet betekent dat in nieuwe markten, zoals bijvoorbeeld India, de apotheek misschien niet het juiste kanaal zal blijken. In alle Europese landen waar we vandaag aanwezig zijn, ligt de focus op gespecialiseerde retailers, zoals apotheken en parafarmacie en ook dokters, dermatologen en klinieken. We zouden wel graag meer van de Nordics en onze buurlanden rond Zwitserland willen veroveren.”
BIJ DE NORDICS DENK IK AAN NATUURLIJK, ECOLOGISCH …
“Louis Widmer fabriceert hoogwaardige dermocosmetica en heeft er bewust voor gekozen om verschillende grondstoffen te gebruiken.
De primaire basis voor het nemen van beslissingen is niet de herkomst, zoals het geval is bij natuurlijke cosmeticamerken die zich concentreren op de plant en waar die vandaan komt; in onze filosofie gaat het om de zuiverheid, de effectiviteit en de tolerantie van de grondstof.
Dat is een heel andere aanpak. We hebben actieve ingrediënten die honderd procent plantaardig of van natuurlijke oorsprong zijn, maar we gebruiken ook veel synthetische substanties. Wat niet betekent dat duurzaamheid niet belangrijk is voor ons. Laten we als voorbeeld amandelolie vergelijken met vitamine A.
Wij zullen altijd natuurlijke amandelolie gebruiken omdat die makkelijk in goede kwaliteit te verkrijgen is. Je perst de amandelnoten, filtert de olie en je bekomt een hoge standaard. Maar vitamine A zullen we altijd synthetisch gebruiken, omdat je voor de natuurlijke versie van één kilogram vitamine A, zestig ton wortelen nodig hebt. Dat is allesbehalve duurzaam. Chemische ingrediënten bieden daarenboven altijd dezelfde kwaliteitsstandaard.”
KAN JE ENKELE VOORBEELDEN GEVEN VAN HOE JE PROBEERT DE DUURZAAMHEID VAN HET BEDRIJF TE VERBETEREN?
“We hebben diverse targets voor de toekomst. In die context hebben we zeer kortetermijndoelen en willen we bijvoorbeeld tegen 2025 in Zwitserland een productie zonder vervuiling. Een ander onderwerp is sociale verantwoordelijkheid. Dit betreft onze eigen medewerkers, maar ook het upcyclen van plastic uit de Middellandse Zee, waarvoor we één partnerschap aangingen. Daarnaast werken we aan clean beauty.
Dit gaat onder meer over biologische afbreekbaarheid. Vandaag hebben we reeds geen vaste microplastics meer in onze producten en werken we voortdurend aan de nieuwe reglementering en nieuwe formules.”
WAT IS JE FAVORIETE PRODUCT UIT HET LOUIS WIDMER-ASSORTIMENT?
“Ik gebruik elke dag elf tot twaalf Louis Widmerproducten. Maar als ik slechts twee producten mee zou kunnen nemen voor een weekend, dan zou het Extrait Liposomal zijn, ons basisserum en het Anti-Ageing Intensive Complex. Dit is een meer complex product dat mensen meestal alleen voor geconcentreerde rimpels op bepaalde zones gebruiken, maar ik gebruik het over mijn hele gelaat. Ik hou er echt van! Op vlak van signatuuringrediënten is er natuurlijk ons uniek Biostimulatoren-Complex gemaakt van negen aminozuren. Die werken in de diepere lagen van de huid en vervangen er de stoffen die de huid mist naarmate ze ouder wordt. Biostimulatoren hydrateren de huid en maken deze zacht, soepel en elastisch. Het complex zit in de meeste van onze dag- en nachtcrèmes. Al onze producten zijn trouwens Swiss Made, dus je mag zeker zijn van de kwaliteit. Sterker nog, alles is bij ons in één gebouw in Schlieren, een buitenwijk van Zürich, gemaakt. Onze R&D zit hier, de productie, de distributie, … Dit betekent dat we alle processen beheren en controleren en dat we alle kwaliteitscontroles in eigen huis hebben. Ik denk dat dit ook de sleutel is tot ons succes in termen van kwaliteit.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 06 (winter vibes 2023). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Louis Widmer