Het handelsmerk van alle collecties van ontwerpster Nathalie Vleeschouwer die nu ook in de Kustlaan in Knokke te verkrijgen zijn. In haar nieuwe zaak zorgt het uitnodigende interieur alvast voor een extra eyecatcher.
Voor Nathalie een volgende stap in het succesverhaal.
HET WAS METEEN EEN SCHOT IN DE ROOS?
“Dat mag ik wel zeggen. De klanten waren tevreden en die mond-tot-mondreclame deed de rest. Ik ben op vraag van mensen kledij op maat beginnen ontwerpen. Ik kreeg stilaan grotere orders, alleen moest ik zien hoe ik alles geproduceerd zou krijgen. Die bestellingen zorgden voor een fantastisch gevoel, zeker omdat de klanten nu ook uit het verre buitenland kwamen, zoals Japan. Dat gaf me toch wel een kick.”
DE LAATSTE JAREN BEN JE AFGESTAPT VAN DE ZWANGERSCHAPSKLEDIJ. WAAROM?
“Die tak van de modesector heeft toch wat aan belang ingeboet. Het is niet meer zo interessant om specifieke kledij te kopen als je als vrouw zwanger bent. Het bestaat nog, maar het wordt gezien als een noodzakelijk kwaad. Met goeie basiskledij is de huidige generatie al tevreden. Als verkoper moet je je daaraan aanpassen.”
HOE BEN JE IN DE SECTOR GEROLD?
“Ik heb de goesting voor mode van kind af aan met de paplepel meegekregen dankzij mijn vader die voor de grotere retailers werkte zoals C&A. Het zit dus duidelijk in mijn bloed. Ik ben naar de Academie gegaan, maar merkte al snel dat ik nogal commercieel ingesteld was. In de loop van het tweede jaar ben ik gestopt en gewoon mijn eigen lijn gaan lanceren. Ik volgde toevallig patroontekenen in een avondschool en kreeg er de opdracht ontwerpen te maken voor een zwangerschapslijn. Het werd voor mij het gat in de markt. Al snel startte ik een winkeltje met een klein ateliertje. In 1990 is mijn verhaal op die manier begonnen.”
IN KNOKKE WAREN JULLIE AL EEN TIJDJE ACTIEF EN IN 2023 KOZEN JULLIE VOOR DE MOVE NAAR DE KUSTLAAN?
” We zaten al negen jaar op het Driehoeksplein, maar het huurcontract liep af en we kregen een opportuniteit om naar die toplocatie te verhuizen. Het was niet evident om zo’n uniek pand met een mooie oppervlakte te vinden. We hebben alles aangepast aan de grandeur eigen aan de locatie. Mijn man kon als interieurarchitect met zijn ideeën en skills het pand tot een hoger niveau tillen. Knokke is en blijft een superaangename plek waar heel België samenkomt, wat toch een sterke troef is.”
HOE HEBBEN JULLIE DE INRICHTING AANGEPAKT?
“We hebben afgelopen zomer de winkel in Antwerpen gerestyled. We hebben die lijn doorgetrokken in Knokke, waar we een verbeterde versie van Antwerpen hebben neergezet. We hebben daarvoor serieus wat moeten uitbreken. We kozen voor edele materialen zoals marmer en bepaalde unieke houtsoorten. Het zorgde voor extra gezelligheid. Je vindt dan ook veel gelijkenissen in beide winkels. De panden hebben een eigen atmosfeer en eigenheid. Klanten krijgen een aangenaam gevoel als ze er binnenkomen. Mensen moeten zich onmiddellijk op hun gemak voelen, zowel de vrouw die komt passen, als de man die haar vergezelt en voor wie we een apart hoekje creëerden. Een inspirerende totaalbeleving dus.”
JE BRACHT DE VOORBIJE JAREN ZONNEBRILLEN, SANDALEN EN LIFESTYLEARTIKELS UIT. WAARMEE BEN JE MOMENTEEL BEZIG?
“Met de basis van de zomercollectie 2024 en daarna hoop ik terug aan schoenen te kunnen werken. Sinds de zonnebrillen erbij zijn gekomen, krijg ik de kans om een ‘total look’ te creëren. Als je modebewust bent en je kan voor jezelf een totaalplaatje creëren dan is dat super. Het ontwikkeld en geproduceerd krijgen van dat alles gaat niet vanzelf. Ik ben maar wat blij dat het opnieuw gelukt is. Het blijft elk seizoen een nieuwe uitdaging, ondanks de ervaring van ons topteam.”
WAT ZIJN DE TENDENSEN IN DE MODE VAN 2023?
“Ik denk nooit in modehypes omdat ik ervan overtuigd ben dat we organisch met onze collectie evolueren volgens de vraag van het publiek. Wat heeft de vrouw nodig om zich goed te voelen: aangename stoffen die makkelijk wasbaar zijn, comfortabele en praktische kledij die toch vrouwelijk en elegant is. Die je als vrouw in je dagelijkse activiteiten kunt gebruiken, maar ook meer opgeklede dingen die we voor feestelijkheden graag dragen. Na corona hebben mensen het feesten immers herontdekt. Momenteel zijn er minder prints die ‘in’ zijn, we zijn eerder bezig met stoffen die een diepte of structuur hebben. We willen vooral onze basisgedachte waarmaken: ‘No-nonsense with a twist’. Het moet iets persoonlijks uitstralen, maar vooral uniek zijn.”
WELKE DROMEN HEB JE NOG?
“Mijn dochter werkt nu zes jaar in het bedrijf. Door het nieuwe elan in Antwerpen en Knokke kregen we veel nieuwe jonge mensen in onze werking. De webshop draait goed en we vernieuwen ook achter de schermen. Ik heb zo het gevoel dat de volgende generatie het kan overnemen. Het zou fijn zijn als één van onze kinderen ons verhaal kan verderzetten.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 05 (summer vibes 2023).
Journalist: Steven Verhamme