Filip Muyllaert, geboren en getogen in Knokke-Heist, is presentatiestrateeg, expert in inspirerende leiderschapscommunicatie en professioneel keynotespreker. Met meer dan 15 jaar internationale ervaring in het coachen van leidinggevenden op C-level, maar ook ‘young’ en ‘high potentials’ was een boek schrijven dan ook een logische stap. Amerikaans marketinggoeroe Seth Godin is vol lof over ‘How Leaders Speak to Inspire’, dat ook vertaald werd naar het Nederlands en de titel ‘Inspirerend spreken als leider’ kreeg.
INSPIREREN IS DE OVERTREFFENDE TRAP VAN MOTIVEREN
Verwacht je niet aan een traditioneel boek over presentatietechnieken. Wel gaat het boek over hoe leiders verbaal kunnen inspireren en impact hebben in tijden van snelle verandering. Maar Filip wil eerst het verschil duidelijk stellen tussen inspireren en motiveren. “Motiveren is een onzichtbaar duwtje geven, een prikkel tot actie die leidt tot een zichtbaar resultaat. Het is transactioneel van aard: iemand voelt de duwkracht van een bepaald idee en doet er dan iets mee. Maar vaak vervaagt die motivatie doorheen de tijd. Inspireren daarentegen is de overtreffende trap van overtuigen en motiveren omdat het bij mensen een blijvende innerlijke verandering creëert, in hun gedrag of in hun denken.” In zijn boek formuleert Filip Muyllaert een antwoord op de vraag: wat maakt leiders echt inspirerend als ze het woord nemen en hoe kunnen ze hun ideeën en hun visie ten volle tot leven brengen en daardoor een transformerende impact hebben?
“De strategieën die ik belicht, zijn gebaseerd op mijn ervaringen met het coachen van leidinggevenden die strategisch belangrijke boodschappen moeten overbrengen”, zegt Filip.
HET BELANG VAN STRATEGISCHE STORYTELLING
“Met speeches kan je mensen inspireren om samen van de toekomst een betere plek te maken”, gaat Filip verder. “Communicatie is één van de kerntaken van elke leider en inspirerend spreken is dan ook een cruciale vaardigheid die elke leider zou moeten beheersen. Helaas hebben leiders in hun communicatie vaak een sterke focus op financiële targets, efficiëntie, productiviteit, op het operationele enz. Die zaken hebben uiteraard hun verdienste, maar het is belangrijk om te begrijpen dat ‘facts and figures’ niet inspireren. Onze hersenen hebben een dubbele structuur: de linker- en de rechterhersenhelft. Respectievelijk het rationele en het emotionele. Dus moet je ook via een dubbele aanpak communiceren. Vandaar bijvoorbeeld het belang van strategische storytelling. Dat is ‘right-brain communication’. Ik zei onlangs nog tijdens een keynote: ‘Presenting factual information is a half-brain approach to communicating’. Als je inderdaad alleen maar focust op het rationele ondermijn je je eigen impact.”
LAAT JE BOODSCHAP NIET ALLEEN HOREN, MAAR OOK ERVAREN
“We leven in tijden waarin verandering allang geen keuze meer is. Binnen die context teams navigeren doorheen tal van omwentelingen vergt een nieuw soort leiderschap. Iemand die met een visie inspireert en op een empathische manier mensen energie geeft om die visie samen waar te maken. Iemand die met verbale inspiratiekracht rust, connectie en richting geeft. Iemand die het belang beseft van impactvol stemgebruik, van emotie. Ook een leider die in staat is om visueel te communiceren en zijn of haar publiek letterlijk de toekomst laat zien. Als mensen zich bovendien een mentale constructie kunnen vormen van wat je als leider zegt, dan ‘horen’ ze niet alleen je boodschap, maar ‘ervaren’ ze die ook. In die zin maakt storytelling dus van ons brein een ervaringssimulator. Net daarom zijn verhalen zo overtuigend en hebben ze zoveel impact.”
JE BOEK RICHT ZICH TOT C-LEVEL LEIDERS. IS ‘INSPIREREND SPREKEN ALS LEIDER’ OOK BEDOELD VOOR POLITIEKE BELEIDSMAKERS?
“Zeker. In dat opzicht was de COVID-19-uitbraak in 2020 een echte leiderschapstest. En sommigen faalden. De manier waarop politici wereldwijd communiceerden, was soms – en zeker in het begin – erbarmelijk. De voormalige Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern bv. was daar een uitzondering op. Ze kon haar landgenoten in die moeilijke tijden geen garanties geven. Dus bleef ze begrensd optimistisch: ze combineerde vertrouwen in de toekomst met voldoende realisme. Ze besefte ook dat nuanceren vaak belangrijker is dan zekerheid bieden. Ze communiceerde ook altijd standvastig, glashelder en empathisch en durfde ook kwetsbaarheid te tonen. Door haar communicatieaanpak had ze een enorme connectie met de bevolking. Ze was één van hen.”
JE WERKT VAAK IN HET BUITENLAND, MAAR BENT GEBOREN IN KNOKKE-HEIST EN WOONT HIER NOG STEEDS. WAT VIND JE VAN ONZE GEMEENTE?
“Knokke-Heist is volop in transitie en staat nog mooie evoluties te wachten. Maar als ik kijk naar sommige voorbeelden in het buitenland, ben ik ervan overtuigd dat we onze gemeente als ervaringsproduct soms op een nog verfrissendere manier kunnen voorstellen. Denk aan een augmented reality-app die het onzichtbare verleden van Knokke-Heist van vele decennia geleden – de iconische hotels, het bruisende strandleven, de levendige straten opnieuw zichtbaar maakt tijdens een soort retro- of belleépoquewandeling door de gemeente. Dubai of Wenen hebben ooit iets gelijkaardigs gelanceerd en met succes. Ons gemeentebestuur zou misschien een denktank kunnen samenstellen die actief over productontwikkeling nadenkt.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 05 (summer vibes 2023).
Journalist: Edith Vervliet