Skip links

Het Unieke Inspiratiepark ‘Noa Outdoor Living’ Brengt Het Buitenleven Naar Een Next Level

In Kruisem – pal langs de E17 autosnelweg – verrees een half jaar geleden het nieuwe landmark ‘de Renson Outdoor site’. Hier heeft Renson zijn kantoren en productie van de ‘buitenleefruimtes’ ondergebracht. Het indrukwekkende gebouw – een ontwerp van Binst Architects – is opgevat als een XXL-tuinpaviljoen. De 380 meter lange gevel is bekleed met natuurlijk groen en boomstammen. Dat er achter het gebouw ondertussen naarstig aan een bijzondere tuin werd gewerkt, was voor velen een verrassing. De tuin is een uniek inspiratiepark onder de naam ‘NOA outdoor living’ en opende half november zijn deuren. Het concept is een initiatief van Renson dat samen met meer dan 30 andere merken in ‘high-end outdoor living’ uitpakt met 12 realistische tuinen. We spraken met Dieter Heyman – general manager Renson Outdoor – en met Catherine Degreef manager NOA.

Het Belgische familiebedrijf Renson is fabrikant van zonwering, ventilatie en buitenleefruimtes. Als trendsetter zet Renson volop in op het buitenleven.

HOE IS RENSON OUTDOOR ONTSTAAN?

Dieter Heyman: “Renson Outdoor is ontstaan in 2009 vanuit de zonweringsindustrie. De ontwikkeling van het lamellendak in 2012 was een eerste, bijzondere mijlpaal. Vanaf dan kenden we een sterke groei en we staken al onze expertise in het maken van een uniek en sterk product. Om ons verder te kunnen differentiëren, zochten we inspiratie in de outdoor living sector, waar meer ingezet wordt op beleving. Vanaf 2019 transformeerde ‘Renson Outdoor’ van fabrikant van minimale, technische overkappingen naar fabrikant met ook meer aandacht voor beleving en design. De link die we maakten met de sector van het buitenleven was een belangrijk kantelpunt en vormde het begin van ‘NOA outdoor living’.”

HOE IS HET ‘NOA OUTDOOR LIVING’ CONCEPT ONTSTAAN?

“CEO Paul Renson liep al langer met het idee om in de toekomst een nieuwe site te bouwen waar hij andere activiteiten kon ontwikkelen. Hij is doordrongen van de missie ‘Creating healthy spaces’. Zo streeft hij naar slimme, natuurlijke oplossingen voor een gezond en comfortabel klimaat, zowel voor binnen als buiten. Intussen is ‘outdoor living’ een sterke pijler geworden binnen Renson. Mensen willen terug naar de natuur en de grenzen tussen binnen en buiten vervagen. Met de nieuwe ‘outdoor’ site komt Renson tegemoet aan die noden. De site draagt het label ‘zero energy impact’, is zelfvoorzienend in water- en energieverbruik en is uitgerust met de meest duurzame technieken.”

BUITENLEVEN IS ‘IN’. HOE SPEELT ‘NOA OUTDOOR LIVING’ IN OP DEZE TENDENS?

“Het eerste idee was om een eerder klassieke showroom in te richten voor de producten van Renson”, vertelt Catherine Degreef. “Tuin- en landschapsarchitect Koen Rygole van burO Groen opperde het idee om het landschap helemaal open te trekken en een lusvormig wandelpad aan te leggen doorheen het inspiratiepark langs de verschillende settingen. De bezoeker van morgen wil immers geïnspireerd worden. Hij/zij wil totaaloplossingen ontdekken voor het bedrijf, voor een publieke setting of voor thuis. Op een oppervlakte van 30.000 m² krijgt de bezoeker twaalf tuinen te zien die volledig ingericht zijn en die een realistisch beeld geven van de vele mogelijkheden van het buitenleven. Daarvoor werken we samen met meer dan 30 merken voor high-end outdoor living.”

‘NOA OUTDOOR LIVING’ IS GEEN KLASSIEKE SAMENWERKING VAN VERSCHILLENDE PARTNERS? HET IS EEN HEEL VERNIEUWEND CONCEPT.

“Nooit eerder werd een samenwerking tussen verschillende partners op een dergelijke manier, van dergelijke grootte en bovendien permanent georganiseerd. Hilde Baekelandt – commercial & concept manager NOA – zocht de juiste partners die zowel kwalitatief zijn, fabrikant zijn en internationaal actief zijn. Het unieke zit hem in de bijzondere synergie tussen die ruim 30 partners die mee hun schouders onder het project zetten. De site is voor iedereen toegankelijk mits vooraf online een afspraak te maken. Heel gericht kan je hier komen kijken, inspiratie opdoen, de QR-code inscannen en nadien informatie bij de juiste partner opvragen.”

HOE WILLEN JULLIE DE BEZOEKERS BLIJVEN INSPIREREN?

“We willen communiceren op basis van de vier seizoenen. Elk seizoen zal de tuin er weer anders uitzien en met de tijd nog mooier worden. Verder willen we de nieuwigheden van onze partners in de kijker zetten en onszelf blijven vernieuwen om het verhaal van NOA levend te houden. Net zoals Noah alle dieren in zijn ark verzamelde, brengen wij hier meer dan 30 merken samen in een prachtig belevingspark. En dat is juist de kracht van NOA”, besluit Catherine Degreef.

NOA-OUTDOOR.COM

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 04 (winter vibes 2022).
Journalist: Ingrid Allaerts
Foto’s: Renson