Van de Nederlandse online versmarkt Crisp heb je waarschijnlijk wel al iets gehoord of gezien. Deze app-only versmarkt met ‘serieus goed eten’ stak in 2022 de grens over. Met een gloednieuw distributiecentrum in Bornem en een groeiend aantal Belgische leveranciers is Crisp nu ook in Vlaanderen gelanceerd. We schotelden Tom Peeters, liefhebber van goed eten en medeoprichter van Crisp, enkele vragen voor.
HOE IS HET IDEE ONTSTAAN OM EEN ONLINE VERSMARKT TE STARTEN?
Tom Peeters: “Eric, Michiel en ik zijn drie vrienden met een jong gezin en een passie voor lekker eten en drinken. Liefst kraakvers, lokaal en seizoensgebonden zoals op de markt. We vonden elkaar in de uitdaging om dit elke dag op tafel te krijgen. Het idee voor een online versmarkt groeide. We stelden een businessplan op en Crisp was een feit. De afgelopen vier jaar in Nederland, nu ook in Vlaanderen.”
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN CRISP EN WAT VINDEN WE TERUG IN HET AANBOD?
“Geen omwegen of gedoe, maar een moeiteloze winkelervaring. Een complete ervaring zelfs, waarbij alles klopt. Van de eerste indruk in de app tot de bezorging aan de voordeur: kiezen, kopen, krijgen en koken gaat makkelijk. We bieden een breed assortiment aan dagelijkse boodschappen: kraakverse groenten en fruit, kakelverse eieren, duurzaam vlees en vis, meer dan 60 soorten kaas, lekkere Belgische bieren, fijne delicatessen, handgemaakte pasta’s, truffelchips … Het assortiment is écht heel uitgebreid. Mis je toch nog iets? Laat het ons zeker weten!”
JULLIE ZIJN EEN NEDERLANDS BEDRIJF. VRAAGT DE BELGISCHE MARKT OM AANPASSINGEN?
“Oorspronkelijk kwamen onze meer dan 800 leveranciers, allemaal kleine gespecialiseerde producenten, inderdaad uit Nederland. Ondertussen werken we ook al met leveranciers uit België. Denk maar aan aardappelen van The Potato Chef uit Tielt of koffiecups van de Antwerpse branderij Vascobelo. We breiden het lokale assortiment steeds verder uit, met betrouwbare partners, die net zoals wij geen concessies doen op smaak. Goed eten is namelijk een gedeelde verantwoordelijkheid.”
KLEINSCHALIGE PRODUCENTEN EN TOCH GROOTSCHALIG UITLEVEREN: WAT IS JULLIE VISIE OP ECOLOGIE?
“We streven heel transparant onze scherp geformuleerde duurzaamheidsdoelstellingen na. We kennen onze boeren, telers en kwekers. Crisp is een duurzaam en landelijk afzetkanaal dat traditionele tussenschakels elimineert. Wat je bestelt, heeft zo min mogelijk voedselkilometers gemaakt. We bezorgen elektrisch met de energie van onze zonnepanelen in Bornem en via slimme routes. We gooien niks weg, voegen geen additieven toe én dit scheelt ook in plastic verpakkingen. Crisp levert goed eten – in elke betekenis van het woord met het grootste gemak.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 04 (winter vibes 2022).
Journalist: Nans