WIE ZIJN DE MENSEN ACHTER DHIST’L?
Het duo achter DHIST’L – het gloednieuwe cosmeticalabel in natuurlijke skincare voor mannen is Frederik Roelens en Tine Ryssaert. Frederik heeft als co-founder een doctoraat in de farmaceutische wetenschappen, met specialisatie in polyfenolen.
Hij definieerde silybine – één van de krachtigste antioxidanten uit de plantenwereld met anti-aging, zuiverende en kalmerende effecten – als de ideale match voor de mannenhuid. Tine heeft als ex-marketing en sustainability director in bedrijven zoals Danone en Unilever heel wat businesservaring. Zo stelde ze vast dat jonge merken met een intrinsieke maatschappelijke of ecologische impact wereldwijd meer en meer geapprecieerd worden door consumenten, een tendens die ook zichtbaar is in andere sectoren zoals fashion en food. Wat beiden gemeenschappelijk hebben, is hun streven naar perfectie, de lat steeds een tikkeltje hoger leggen.
“Omdat we dit niet terugvonden in de bestaande skincaremarkt voor mannen, maakten we het tot onze missie dit segment een verdiende invulling te geven. Onze profielen zijn bijzonder complementair om hierin een positief verschil te maken.”
HOE ZIJN JULLIE OP HET IDEE GEKOMEN?
“Het idee om skincare voor mannen op de markt te brengen, ontstond vanuit het klassieke verhaal van een man die op zoek is naar kwalitatieve gezichtsverzorging, ontwikkeld op een natuurlijke en verantwoorde manier. De zoektocht naar huidverzorging eindigt voor mannen niet zelden met de aankoop van een zoveelste afgeleide van een bestaand merk voor vrouwen. Een aanpassing hier en daar, en klaar. De clichés waarmee skincare voor mannen wordt aangevlogen zijn torenhoog – denk maar aan de ‘one size fits all’ als benchmark. Vaak worden de regels van de dermatologie, waaronder het maken van een onderscheid tussen eerder droge of vette huid, in de wind geslagen.
We bundelden al onze passie en expertise in een ‘met de man in het DNA’-gecreëerd merk, dat beantwoordt aan wat mannen verwachten, wetenschappelijk onderbouwd. DHIST’L staat voor effectiviteit, natuurlijkheid en duurzaamheid. Een en-en-verhaal. We willen toonaangevend zijn in efficiënte en natuurlijke cosmetica.”
WAAR WILLEN JULLIE OVER 5 JAAR STAAN OF WELKE DROOM KOESTEREN JULLIE NOG?
“We willen met DHIST’L een merk creëren dat huidverzorging voor mannen evident maakt, door de juiste experience aan te bieden. DHIST’L streeft ernaar het merk te worden dat mannen doet smeren met goesting. We zetten sterk in op extra referenties die de verzorgingsroutine van de man vervolledigen.
De eerste kennismaking met onze facecare wordt door veel consumenten en partners heel positief onthaald. De vraag naar meer is groot!
Met DHIST’L gaan we voor duurzame groei en creatie met een positieve impact, op gelijk welk vlak. Vandaag zijn we een pending B Corp en streven we ernaar om B Corp-gecertificeerd te worden. B Corps zijn bedrijven die een significante impact hebben op vlak van duurzaamheid in de brede zin van het woord.
B Corps voldoen aan de hoogste normen op vlak van milieu of ecologie, sociale/maatschappelijke prestaties, transparantie en goed bestuur. We hebben deze bredere missie in onze statuten geformaliseerd. In de praktijk streven we bewust hoge standaarden na, bijvoorbeeld op vlak van ecologie. Voor onze airless dispensers opteerden we bewust voor Ocean Waste Plastic. De verpakking is niet alleen 100% recycleerbaar, maar bestaat bovendien gedeeltelijk uit gerecycleerd materiaal. Voor elke verpakking financieren we het equivalent aan gerecycleerd materiaal aan een erkende organisatie die plastic uit rivieren en oceanen haalt.
Door een merk neer te zetten dat niet alleen effectief, maar ook bijzonder natuurlijk en duurzaam is, willen we impact genereren op het bredere ecosysteem. Door aan schaal te winnen, willen we deze impact maximaliseren. Onze ambitie stopt niet aan de Belgische landsgrenzen. De eerste internationale stappen zijn al gezet.”
WAAR HALEN JULLIE DE ENERGIE VANDAAN?
“We halen onze energie uit de passie om nieuwe producten te ontwikkelen. Van het onderzoeken van de meest performante ingrediënten voor de perfecte textuur, tot het design ontwerpen. Dat zijn allemaal zaken waarop we onze creatieve energie volop loslaten. Iets van nul opbouwen, stap voor stap zien groeien en ondertussen de lat steeds hoger leggen, geeft ons tonnen energie. Natuurlijk geeft positieve feedback van partnerapotheken en consumenten ons ook een boost. Zo werden we enkele maanden na de lancering al opgenomen in de ‘Hall of Ph’ame’ op Pharmanology, de grootste vakbeurs voor apothekers in België.”
IN WELKE MATE SLUIT HET WERK AAN BIJ JULLIE LEVENSSTIJL?
“Het bouwen aan DHIST’L sluit perfect aan op onze continue goesting om enerzijds creatief bezig te zijn en anderzijds maatschappelijk verantwoord te ondernemen.”
ENKELE GUILTY PLEASURE-ADRESJES IN KNOKKE?
“Uitwaaien in het ZWIN is één van onze favoriete weekendactiviteiten. Ideaal om na een drukke werkweek helemaal tot rust te komen. Winter of zomer maakt niet uit, tijdens een wandeling in één van de mooiste stukken natuur aan onze Belgische kust borrelen de creatieve ideeën zo op!”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 05 (summer vibes 2023).