Skip links

Een Verhaal Van Slow Fashion, Unieke Dekenjassen En Een Moeder-Dochterband

Vandaag maakt Annick Van De Weghe furore met haar prachtige dekenjassen, maar eigenlijk belandde ze als bij toeval in de modewereld. Tijdens een reis in Zuid-Afrika vielen de veelkleurige Lesotho-dekens haar meteen op. Eens thuis maakte ze er unieke jassen van. Eerst te koop via Instagram, nu te vinden in 14 luxeboetieks wereldwijd en in de gloednieuwe webshop die dochter Romée in goede banen leidt. Tijd voor een fijn gesprek met beide dames.

HOE IS AVDW GESTART?

Annick: “Onze familie komt uit de paardenwereld. Zowel mijn ouders, Romée als ikzelf reden jumping tot Romée na een zwaar ongeval de paardensport vaarwel zei. Ik bracht haar van wedstrijd naar wedstrijd waardoor mijn dagen een nieuwe invulling kregen. Vlak na de stop gingen we op reis naar Brazilië waar ik inspiratie opdeed voor juwelen. Eerst gestart als hobby, later verkocht ik de creaties via Facebook. Het was pas tijdens een volgende reis in Zuid-Afrika dat het idee voor onze kenmerkende jassen naar boven kwam.”

HOE GING DAT?

“Ik heb altijd al een zwak gehad voor mooie stoffen en dekens. Onze paarden kregen bijvoorbeeld nooit een standaarddeken, wel oude Engelse dekens met bonte strepen. Een viertal jaar geleden waren we in Lesotho waar we mannen in dekens rond het vuur zagen zitten. Ik was geraakt door esthetiek en zag er meteen jassen in. Die verkochten al snel heel goed via Instagram. Na onze deelname aan een beurs in Italië kwam er almaar meer vraag van gerenommeerde modewinkels.”

EEN GROTE STAP!

“Zeker. In de begindagen van AVDW bestelde ik dekens en maakte ik er jassen van. Dat was erg leuk en de interesse van winkels bleef toenemen. Maar de echte ommekeer kwam er in Italië. Mensen vroegen wat ik het volgende seizoen zou brengen, maar daar was ik eigenlijk helemaal niet mee bezig. Ik had ambitie om te groeien dus was ik verplicht om enigszins de structuur van klassieke modemerken te volgen. Alleen had ik door de administratieve rompslomp tijd tekort voor het creatieve luik. Zo komt het dat Romée mij nu helpt met het zakelijke.”

WAT ZIJN JOUW TAKEN, ROMÉE?

Romée: “Ik leid de zakelijke kant van ons label sinds ik afstudeerde in marketing en fashion management. De Instagramshop barstte uit zijn voegen en de lancering van de gloednieuwe AVDW-webshop was één van mijn eerste verwezenlijkingen. Zo kan mijn moeder zich weer volledig op het creatieve richten: het ontwerp, briefen van de ateliers, sourcen van materialen …”

EEN MOOIE WISSELWERKING DUS?

Annick: “Absoluut. Ten tijde van de paardensport vormden we al een goed team. Die samenwerking zetten we nu verder in het modelabel. We zijn heel complementair en denken samen na over de verschillende aspecten van AVDW. De keuze van de stoffen, de afwerking van de stukken, de styling van de shoots voor de webshop, … allemaal elementen die ons verhaal doen kloppen.”

WAT MAAKT AVDW ZO UNIEK?

“Onze collecties bevatten maar enkele stuks. Je zult nooit 30 keer dezelfde jas vinden. Elk stuk is uniek, uit één deken komt één manta. Die aanpak is onze sterkte. Bovendien wordt alles ambachtelijk gemaakt in ateliers in België en Italië, geen massaproductie dus. Ik zit samen met de naaisters om te overleggen en stap voor stap te kijken of iets werkt. We creëren slow fashion waarbij esthetiek en duurzaamheid hand in hand gaan. Onlangs hadden we een collab met Voited, een heel leuk merk dat slaapzakken maakt van gerecycleerd plastic. We gebruiken hun reststoffen voor jassen, opnieuw heel kleurrijk en uniek, met dat tikkeltje meer.”

WIE IS DE TYPISCHE AVDW-VROUW?

“Die bestaat eigenlijk niet. Iedereen die houdt van comfort met een luxueuze touch zal bij ons haar gading vinden. Bovendien kunnen onze jassen zowel sportief als chiquer worden gedragen. Lekker ingeduffeld voor een winterwandeling of losjes in de stad … onze manta’s passen altijd!”

WAAR ZIJN DE MANTA’S TE KOOP?

Romeé: “We kiezen bewust voor winkels die spullen van leuke merken verkopen en die passen bij onze collecties. We bezoeken mogelijke verkooppunten ook graag vooraf. Nu vind je AVDW bijvoorbeeld bij Renaissance en Baby Beluga in Antwerpen, By Marie in Saint-Tropez, La Suite by AG in Genève en Joey Wölffer in de Hamptons. Natuurlijk biedt onze gloednieuwe webshop ook heel wat keuze.”

FOCUST DE WEBSHOP OP DE JASSEN?

Annick: “Onze manta’s zijn natuurlijk typisch voor AVDW, maar het online aanbod is uitgebreider. We hebben bovendien capsulecollecties van accessoires. Denk aan leuke handtassen of toffe lifestyle items. Tijdens mijn zoektocht naar nieuwe stoffen botste ik bijvoorbeeld op bijzondere Italiaanse vazen. Die verkopen we nu online. Daarnaast letten we erop dat klanten een verschillend aanbod zien in onze webshop en in de verkooppunten. Manta’s die een winkel heeft ingekocht, zal je nooit op de webshop vinden.”

WELKE DROMEN KOESTEREN JULLIE NOG?

“We willen vooral plezier blijven halen uit ons werk. Vlot blijven samenwerken aan een mooi en stabiel merk.

Het is heel fijn om dat van thuis in Antwerpen te doen. Beneden is de showroom, boven het leefgedeelte. Het is heerlijk dat de twee samenkomen en dat we zelfs op een werkdag als gezin kunnen lunchen!”

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 03 (summer vibes 2022).