Tot voor kort gebruikten we onze laadkabel vooral om stroom van het net naar de batterij van onze auto te brengen. Met bidirectioneel laden kan het ook omgekeerd: stroom vanuit je auto halen op een moment dat bijvoorbeeld de stroom voor je huis duurder is. Volvo maakt met zijn nieuwe Volvo EX90 ook Vehicle-to-vehicle (V2V) mogelijk en is daarmee één van de voortrekkers. Olivier Loedel, Vice President Electrification Ecosystem Volvo Car Group, legt uit.
Voor bidirectioneel laden moet stroom vanuit de auto van gelijkstroom weer in wisselstroom worden omgezet om bijvoorbeeld op het net te kunnen worden geplaatst. Weinig elektrische auto’s zijn daar momenteel toe in staat, maar er komen er steeds meer op de markt en ook steeds weer nieuwe toepassingen. Met de nieuwe Volvo EX90, het elektrische vlaggenschip van de Zweedse autobouwer, kan je bijvoorbeeld ook een andere elektrische wagen opladen. Handig toch!
ONDERLING LADEN
De allereerste wagens met bidirectioneel laden als toepassing waren de Nissan Leaf en meer recent de Hyundai IONIQ 5 en de Kia EV6. Zij boden Vehicle-toload aan (V2L) waarmee je jouw wagen kon gebruiken om een elektrische fiets of campingbenodigheden op te laden. Handig, maar nog niet echt verregaand. Nadien volgden Vehicle-to-home (V2H) oftewel van auto naar huis en Vehicle-to-grid (V2G) van de auto naar het elektriciteitsnet. De nieuwe Volvo EX90 biedt Vehicle-to-vehicle (V2V) aan en is daarmee één van de eerste – zoniet de eerste – premiumwagen die ook deze faciliteit aanbiedt. De elektrische versie van de meest verkochte pick-up in de VS en dus ook de wereld, de Ford F-150 Lightning, was de Zweedse autobouwer net voor.
V2V IS ENKEL MOGELIJK MET EEN COMPATIBELE VOLVO?
Olivier Loedel: “De Volvo EX90 zal standaard uitgerust zijn met de hardware voor bidirectioneel laden. Voor V2V zal de klant een aparte kabel kunnen kopen, waarmee hij in eerste instantie andere elektrische Volvo’s kan opladen. Kunnen we de functionaliteit van die kabel uitbreiden naar andere automerken, dan zullen we dat zeker doen.”
KUNNEN REEDS BESTAANDE WALLBOXEN VAN ANDERE MERKEN OF ALGEMENE LEVERANCIERS MITS EEN UPDATE INGEZET WORDEN VOOR BIDIRECTIONEEL LADEN?
“Met een gewone wallbox kan je niet bidirectioneel laden. Enerzijds is er de hardware van de wagen die bidirectioneel laden mogelijk maakt, maar alles begint met een bidirectionele wallbox. Voor de V2Htoepassing heb je daarenboven ook een home energy managementsysteem nodig; een stukje hardware dat verbonden zal zijn met de energiemeter, de cloud en de Volvo cars app. Samen vormen ze het Home Smart Energy Ecosystem. Met de Volvo cars app willen we de complexiteit rond deze materie demystificeren. Het verschil zal gemaakt worden niet alleen door de mogelijkheid om de wagen te laden, maar ook om de wagen letterlijk in het centrum van het energieecosysteem te brengen.”
GELOOF JE DAT BIDIRECTIONEEL LADEN DE THUISBATTERIJ OVERBODIG ZAL MAKEN?
“Thuisbatterijen met een capaciteit van 10 kWh (het gemiddeld dagverbruik van een huishouden n.v.d.r.) bieden natuurlijk slechts een fractie van de hogere batterijcapaciteit van 100 kWh waarover de Volvo EX90 beschikt. In dat opzicht is de wagen een grote thuisbatterij op wielen, maar in sommige markten zullen thuisbatterijen toch nog hun nut bewijzen. Het kopen en verkopen van elektriciteit is in bepaalde markten onderhevig aan grote toeslagen en taksen, waardoor het voor privépersonen moeilijk is om daar onderdeel van uit te maken. Maar de Europese Unie wil de wetgeving veranderen en de markt openen voor onafhankelijke integratoren. Wij geloven er sterk in dat dit een efficiënt en duurzaam gebruik van energie zou bevorderen. Tijdens stroompieken kunnen bidirectioneel ladende wagens extra stroom op het net zetten.”
HOEVEEL PROCENT VAN DE BATTERIJ KAN JE INZETTEN VOOR BIJVOORBEELD V2H EN IS ER EEN LIMIET?
“De batterij van de Volvo EX90 zal dagelijkse laadcycli mogelijk maken en via de Volvo app zal je kunnen zien hoeveel energie je kan inzetten voor bidirectionele functionaliteiten. Een deel van de energie zal je altijd kunnen gebruiken voor V2H-toepassingen tijdens bijvoorbeeld stroompannes of piekuren.”
MEER LAADBEURTEN IN ÉÉN RICHTING VERSLIJTEN DE BATTERIJ SNELLER TERWIJL BIDIRECTIONEEL LADEN DE ACCU JUIST LANGER IN GOEDE CONDITIE KAN HOUDEN. WELKE IMPACT HEEFT BIDIRECTIONEEL LADEN OP DE BATTERIJ?
“We kunnen nu al zeggen dat bidirectioneel laden geen impact heeft op de levensduur of de garantie van de batterij als de technologie op gecontroleerde wijze en in beperkte mate wordt toegepast, zoals bij een doorsneeklant. Klanten die door specifieke omstandigheden, hun rij- of laadgedrag de batterij té intensief zouden gebruiken, zullen we wel beperkingen opleggen. Daarmee bedoelen we dat de dagelijkse batterijcyclus wel is toegestaan, maar dat de klant via de app in zijn hoeveelheid energie beperkt zal worden.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 04 (winter vibes 2022).
Journalist: Anja Van Der Borght