HR-mensen noemen de pandemie en het voorbije anderhalf jaar “the biggest change of the century”.
En dat is ook zo! Eén ding is alvast duidelijk: there is no way back & there is no one-size-fits-all plan. Sommige organisaties kunnen élke medewerker de flexibiliteit geven om een deel van de week thuis of op afstand te werken, andere bedrijven – actief in de productie zitten vaak met een soort tweestrijd binnen hun organisatie: hoe kunnen we ervoor zorgen dat alles eerlijk verloopt en dat er geen jaloerse blikken komen onder de collega’s?
Misschien wil ook niet iedereen nog deels van thuis werken. Wie genoodzaakt is om op de slaapkamer of aan een drukke keukentafel te werken, heeft reikhalzend uitgekeken naar de dag dat het verplichte thuiswerk werd opgeheven.
Eén ding staat vast: werkgevers die halsstarrig vasthouden aan ’office first‘ en ‘9 to 5’ zullen veel talent zien vertrekken. Ik raad bedrijven ook aan om niet meteen alles in strikte regels te gaan gieten of alles alleen te beslissen hoog in de ivoren toren van de directieleden. Betrek én bevraag je medewerkers: wat liep er goed het voorbije jaar en moeten we trachten te behouden? Wat heeft extra aandacht nodig? Wat past niet meer in de nieuwe realiteit en moeten we loslaten?
Als de pandemie nog voor 1 ding goed is geweest, is het dit: HET WELZIJN EN DE VEERKRACHT VAN DE MEDEWERKER staat vandaag helemaal bovenaan de agenda bij heel wat organisaties. Dat blijkt heel duidelijk uit een internationale studie van SD Worx bij maar liefst 2.747 decision makers in de bedrijfswereld. Wellbeing bleef de voorbije jaren bij heel wat bedrijven beperkt tot een mand gratis fruit of een wekelijkse yogales. Vandaag beseft men zeer goed dat het veel méér is dan dat.
DAAROM HANTEER IK IN MIJN BOEK ÉN IN MIJN KEYNOTES/WORKSHOPS DE 7 PIJLERS VAN WELZIJN:
1. Cultuur & waarden van de organisatie
2. ABC van de medewerker: autonomie – betrokkenheid – competenties
3. Mentale balans van de medewerkers
4. Fysieke gezondheid binnen een organisatie
5. Verbondenheid
6. Groeiperspectieven
7. Empathisch leiderschap
En ze zijn écht alle 7 ontzettend belangrijk wil je spreken over WERKGELUK OF WELZIJN. WELLBEING is geen modewoord. Het is essentieel!
En dan volgt snel de vraag: wat kost dit en wat brengt het ons op? Want laten we eerlijk zijn: elke organisatie wil winst maken. De titel van mijn boek is daarom ook zeer duidelijk: “Wellbeing = winst, waarom gezonde en gelukkige medewerkers je belangrijkste kapitaal zijn”. En neen, die ROI is niet altijd meteen meetbaar, maar de VOI (Value on Investment) is overduidelijk.
De BETROKKENHEID van je medewerkers zal fors toenemen als zij ervaren dat hun welzijn jouw grote zorg is. De PRODUCTIVITEIT zal stijgen en het ‘presenteïsme’ zal dalen. Je zal zien dat de gezondheidsscores zullen toenemen en het ABSENTEÏSME zal dalen.
En in de nieuwe ‘WAR FOR TALENT’ zal het niet alleen makkelijker worden om talent te houden, maar ook om talent aan te trekken. Talent kent vandaag geen grenzen meer. De werknemer beslist meer dan ooit waar hij of zij wil werken. Die keuze zit niet langer bij de werkgever. En de werknemer laat zijn keuze vandaag niet meer afhangen van het loonstrookje of een blitse auto. Die keuze zal veeleer gemaakt worden o.b.v. groeiperspectieven, autonomie, work-life balance, flexibiliteit.
Uit een zeer recente studie van SD Worx blijkt dat aandacht voor welzijn en veerkracht van de medewerkers de topprioriteit is voor 2022.
En daar kan ik alleen maar heel blij om zijn.
Ben je op zoek naar extra inspiratie? Neem dan zeker een kijkje op WWW.ANNDEBISSCHOP.BE of laat je iedere week inspireren door concrete tips en inspiratie via mijn Instagrampagina.
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 02 (winter vibes 2022).
Tekst: Ann De Bisschop
Foto’s: Jana Germanus
Kleding: Xandres