Op zoek naar gezonde anti-aging-producten op basis van onderbouwde, wetenschappelijke resultaten inzake huid, haren, gewrichten en ons algemeen welzijn? Dan moet je bij het Belgische Adephar zijn. Ilse Deplancke richtte het merk zes jaar geleden op om een antwoord te bieden op de cowboys die minderwaardige producten met loze claims aan de man/vrouw brengen.
WAT DEED JE VOORALEER JE ADEPHAR IN 2017 OPRICHTTE?
“Een halfjaartje nadat ik als apotheker was afgestudeerd, dook ik reeds de bedrijfswereld in waar ik vijftien jaar lang als marketing- en innovation director bij een farmaceutisch bedrijf werkte. Daar hield ik mij vooral bezig met dermatologie en de innovaties binnen dit domein. We bezochten dermatologen met magistrale bereidingen (crèmes en formules in de apotheek op maat bereid) om bepaalde huidaandoeningen te lijf te gaan.”
HEB JE ADEPHAR VANUIT EEN GEMIS OPGERICHT?
“Rond mijn 38e was ik op zoek naar doeltreffende anti-agingproducten, maar ik kon het kaf niet van het koren scheiden uit de duizenden supplementen en crèmes die vanalles beloven. Het bleken vaak loze claims. Ik wilde klinisch bewezen producten met claims gebaseerd op wetenschappelijke onderbouw die op een veilige, natuurlijke manier de eerste tekenen van veroudering zouden verminderen of bestrijden. Kortom, healthy aging met een wetenschappelijke achtergrond dus. En dit niet alleen op vlak van huidverzorging, maar ook voor de haren, gewrichten en ons algemeen welzijn.”
JE GAAT OP ZOEK NAAR PRODUCTEN MET KLINISCH BEWEZEN DOELTREFFENDHEID, WAAR JE 200% ACHTER STAAT EN ZELF HEEL TEVREDEN OVER BENT. HOE GEBEURT DIE ZOEKTOCHT EN HOE LANG TEST JE PRODUCTEN DAN ZELF?
“Inspiratie en ideeën komen zowat van overal.
Via social media, vakbeurzen, gesprekken met mensen uit de branche, maar evengoed uit heel andere sectoren. Nadat we een concreet product dat voldoet aan onze criteria hebben gedefinieerd en we een goede producent/ partner hebben gevonden, begint de testfase. In het labo testen we stabiliteit, doeltreffendheid … maar we testen ook zelf. De duur hiervan hangt af van het type product, maar kan oplopen tot een jaar of meer. Ik verkoop geen enkel product dat ik zelf niet getest en goed bevonden heb. Ook mijn gezin, familie en collega’s testen mee.”
JULLIE GAMMA IS HEEL BREED: VAN BIOSIL VOEDINGSSUPPLEMENTEN OVER WIOTECH ANTI-AGING CRÈMES TOT ZONNEPRODUCTEN VAN HET SPAANSE MERK BABÉ? KOMT ER NOG UITBREIDING?
“Eén van de waarden van Adephar is focus. Focus op het gamma en op onze klanten. Er komen dagelijks nieuwe interessante zaken op ons af en soms is het moeilijk om deze aan ons te laten voorbijgaan en niet nog nieuwe zaken aan de portfolio toe te voegen. Desalniettemin zullen er dit jaar (waarschijnlijk) geen nieuwe merken meer toegevoegd worden, maar wel enkele nieuwe producten binnen de bestaande merken. Focus is belangrijk, maar innovatie ook!”
WAAROP FOCUSSEN JULLIE ZOAL?
“We focussen enorm op zonnebescherming en het voorkomen van huidkanker. Ik ben blij dat we daar ons steentje aan kunnen bijdragen dankzij onze goed uitgezochte formules die heel aangenaam in gebruik zijn. Onze zonneproductenlijn omvat ‘superfluids’ met breedspectrumbescherming. Dit wil zeggen dat ze beschermen tegen UVA, UVB, blauw licht, infrarood en pollutie (dus alles wat een negatieve impact kan hebben op de huid) en de producten zijn bijzonder aangenaam in gebruik. Bovendien hebben we binnen dat gamma ook een zonneproduct voor de acnegevoelige huid, een lijn tegen hyperpigmentatie en eentje verrijkt met hyaluron die dus dagcrème en zonneproduct combineert en bovendien heel betaalbaar is. Kortom, je hebt geen excuus meer om niet elke dag te smeren.”
WAT IS JOUW MEEST FAVORIETE PRODUCT UIT HET ASSORTIMENT EN WAAROM?
“Dat is een heel moeilijke vraag, maar als ik echt moet kiezen dan ga ik voor BioSil, het product waar we mee gestart zijn en dat mee het succesverhaal van Adephar heeft geschreven. BioSil is een voedingssupplement dat al onze waarden verenigt: multi action werking met zichtbare resultaten op huid, haar, nagels, gewrichten. Wetenschappelijk onderbouwd. Klinisch bewezen doeltreffend. Veilige formule zonder bijwerkingen. Goede prijs/ kwaliteit. Dit alles resulteert in trouwe, tevreden klanten. BioSil is een bijzonder geval binnen de populaire collageensupplementen. Het is namelijk geen collageen, maar een collageengenerator die zelf de collageenaanmaak gaat stimuleren en er ook voor gaat zorgen dat er geen collageen wordt afgebroken in je lichaam. Ik vind het frustrerend dat mensen veel geld betalen voor collageen, een bron van proteïnes, en het uiteindelijk weinig doet aan de aanmaak van collageen en het behoud van je lichaamseigen collageen.”
WAAROM MOET IEMAND VOOR DE PRODUCTEN VAN ADEPHAR KIEZEN?
“Er is weinig wetgeving rond de marketingslogans en claims inzake cosmetica en voedingssupplementen en persoonlijk heb ik daar moeite mee. Zeker als ik zie dat sommige mensen veel geld betalen voor minderwaardige producten. Mensen mogen zich niet te veel laten meeslepen door social media, filmpjes … Bij Adephar ben je zeker van doeltreffende, wetenschappelijk onderbouwde producten die zeer zorgvuldig zijn geselecteerd en doen wat ze beloven.
Verder houden we ook vast aan de apotheek als distributiekanaal opdat professionele mensen onze producten zouden kunnen adviseren. Ik werk graag met partners die dezelfde passie tonen voor het product. Onze producten zijn bij elke apotheek in België verkrijgbaar.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 05 (summer vibes 2023).
Journalist: Anja Van Der Borght