WIE IS DE PERSOON ACHTER FINCA DE FRAN?
“Ik ben Bavo Verstraeten (33), gehuwd met Julie, papa van Esmée en al meer dan 10 jaar aan de slag in de communicatiesector. Samen met mijn collega’s van het agentschap Blink ben ik verantwoordelijk voor de perscommunicatie en/ of de influencer marketing van gevestigde labels zoals Hamilton Watches, Marie’s Corner en Visit Luxembourg, maar ook van jongere huizen zoals 29THOCTOBER en Kim Jacob Jewelry Design.
De flexibiliteit die de job biedt, staat mij toe om andere opdrachten uit te voeren – ik ben ook zaakvoerder van het jobplatform Opdrachten.be – en om mijn dromen na te jagen. Zo kwam er in 2021 een droom uit, namelijk een eigen olijfolielabel op de markt brengen. Ik sta iedere dag op met veel dankbaarheid, dankbaar dat er binnen mijn job als PR-consultant zoveel diversiteit is (geen enkele dag is dezelfde), dankbaar dat ik het praktisch kan regelen om met veel fijne projecten tegelijk bezig te zijn en dankbaar dat mijn gezin mij volop steunt in alles wat ik onderneem.”
HOE BEN JE OP HET IDEE GEKOMEN VOOR FINCA DE FRAN?
“Mijn echtgenote zegt mij vaak: “jij was in een vorig leven zeker een Spanjaard”. Het klopt dat ik altijd al een grote liefde heb gekoesterd voor het land Spanje. Niet zozeer voor de platgetreden toeristische trekpleisters, wel voor minder bekende rurale regio’s, dorpen en gehuchten en voor het traditionele Spanje.
In 2020 kwam ik tijdens een tweedaagse uitstap naar de Sierra Nevada in contact met olijfboeren in Abrucena en Abla.
Deze twee Spaanse dorpen in de provincie Almería hebben een lange traditie in de productie van olijfolie en de cultivatie van amandelen. De manier hoe zij leven, hun passie voor de geschenken die de natuur biedt en de eeuwenoude kennis rond landbouw hebben een diepe indruk op mij achtergelaten. Ik was zo begeesterd dat ik prompt twee olijfgaarden kocht.
Ik heb daarbij het geluk gehad dat ik op het juiste moment met de juiste mensen in contact ben gekomen: landbouwers, persers, plukkers, enz.
En van het één kwam het ander: plots was de lancering van mijn eigen olijfolie, Finca de Fran, een feit. Het product is helemaal zoals ik het mij had voorgesteld: artisanale en biologische productie, veel karakter in de mond en een pittige, groene nasmaak.”
WAAR WIL JE OVER 5 JAAR STAAN OF WELKE DROOM KOESTER JE NOG?
“Ik werk zeer graag in de PR-sector, dus die job zie ik mezelf blijven doen met evenveel passie en drive. Daarnaast koester ik de ambitie om Finca de Fran verder uit te bouwen op drie fronten: verkooppunten in België en Nederland, particuliere klanten en restaurants. Ik sluit niet uit dat ik op termijn extra mankracht zal nodig hebben om die doelen te kunnen verwezenlijken.
Sowieso hoop ik dat ik binnen 5 jaar nog steeds dezelfde filosofie als drijfveer heb als tijdens de lancering van Finca de Fran: mensen laten genieten van een product dat ontstaan is vanuit een passie voor Spanje, voor aloude technieken en voor producten die ontwikkeld zijn met een diep respect voor de natuur.”
WAAR HAAL JE JE ENERGIE VANDAAN?
“Uit heel banale dingen eigenlijk: een wandeling in de natuur, een onverwacht inspirerend gesprek of een culinaire ontdekking. Ook met een goed glas rode wijn maak je mij heel blij. Momenteel ben ik volop de wijnen uit de Ribera del Duero-streek aan het ontdekken.
Ik zie vaak dat mensen op zoek gaan naar energie en bezinning in eerder grootse en spectaculaire daden: een reis rond de wereld, herbronnen in een klooster of een workshop ijssculpturen maken. Ik ben zelf redelijk ‘down to earth’ en ga niet op zoek naar manieren om energie aan te trekken. Dat kan volgens mij alleen maar tot teleurstellingen leiden wanneer de verwachtingen niet worden ingelost. Het leven zelf geeft mij energie en daar ben ik dankbaar voor.”
IN WELKE MATE SLUIT JE WERK AAN BIJ JE LEVENSSTIJL?
“Om met een cliché te antwoorden: mijn werk voelt niet echt aan als werk en loopt redelijk door elkaar met mijn vrije tijd. Ik heb, misschien minder dan andere professionals, niet die drang en behoefte om volledig te ontkoppelen van de dagelijkse sleur. De extreme afwisseling tijdens mijn werkdagen zorgt ervoor dat er niet echt sprake is van dagelijkse sleur. Een willekeurige dag kan er zo uitzien: ’s ochtends sta ik met olijfolie op de markt en in de namiddag schrijf ik een persbericht om een nieuwe kledingcollectie te lanceren. Fantastisch toch?
Ik hou ervan om mensen te leren kennen, naar levensverhalen te luisteren en zelf mijn passies te delen. Het maakt dan eigenlijk niet uit of dat binnen een professionele context of tijdens mijn vrije tijd is. Die grens is redelijk vaag bij mij.”
MIJN DRIE GUILTY PLEASURES ADRESSEN ZIJN: “MASSIMO DUTTI op de Lippenslaan: een winkel waar ik altijd even binnenspring, vooral om nieuwe collecties te spotten (en te kopen). CAILLOU in Duinbergen: een restaurant dat ik mocht leren kennen dankzij het partnership met de Belgische meubelmaker Marie’s Corner. GLACIER DE LA POSTE op de Zeedijk: een ijssalon dat symbool staat voor al het goede van Knokke-Heist zoals een gezellige drukte, veel lekkernijen en een topbediening.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 03 (summer vibes 2022).