Skip links

Er Zit Toekomst In Papier & Drukwerk Van Hoge Kwaliteit

‘Bedrukt papier’ is er genoeg. Daarover zijn Dominique Piers en Lieven De Maertelaere, zaakvoerders van Drukkerij De Maertelaere, en Dirk Salens, managing director van Igepa Belux, het volmondig eens. In een boeiend gesprek houden ze een pleidooi voor kwaliteitsdrukwerk.

Aalter, Industriezone. We zijn te gast bij de tweede generatie van Drukkerij De Maertelaere, Lieven De Maertelaere en zijn echtgenote Dominique Piers. Opgericht eind de jaren ’60 groeide De Maertelaere organisch van ‘dorpsdrukker’ tot een moderne offseten digitale industriële drukkerij met 40 medewerkers. Ook ‘buurman’ Dirk Salens die aan het hoofd staat van het bedrijf Igepa Belux, dat het papier levert aan De Maertelaere, is uitgenodigd. Opgericht in 1977 evolueerde deze groothandel in papier, karton en enveloppen tot een totaalleverancier van print- en signmedia, grafische technologie, supplies, packaging, schoonmaakproducten en diensten voor de B2B-markt, met nog steeds een grote focus op de grafische sector. Met 310 medewerkers realiseert Igepa Belux een jaarlijkse omzet van ongeveer 165 miljoen euro.

UITDAGING ZIT IN PERFECTIE VAN UITVOERING

“Onze klanten situeren zich in het hogere marktsegment. Wij zoeken klanten die aansluiting vinden bij onze beleving van drukwerk en voor wie we toegevoegde waarde kunnen betekenen”, benadrukt Dominique Piers. “Klantgerichtheid, accuraat advies, flexibiliteit en bovenal hoogwaardige kwaliteit staan bij ons centraal.” Het uitgesproken vakmanschap uit zich in de drukwerkpareltjes die op een tafel liggen: jaarverslagen, boeken en catalogi met schitterende foto’s en kleurrijke grafieken. Ook drukwerk dat zich richt tot een nichepubliek. “Ons aanbod van prepress is zeer uitgebreid”, gaat Lieven De Maertelaere verder. “We nemen alle voorbereidingen die noodzakelijk zijn voor een geslaagd drukresultaat. Wij adviseren de klant over papierkeuze, afwerking, vormgeving en meer, want de beleving van het geheel is belangrijk. Meestal gaan we aan de slag met de drukklare PDF die de klant aanlevert. Die controleren we eerst nog grondig want we doen er alles aan om fouten te vermijden. Eventueel kunnen wij ook voor de vormgeving van drukwerk instaan.”

BEWUSTER OMGAAN MET PAPIER EN DRUKWERK

We confronteren de gesprekspartners met het gegeven dat bedrijven meer en meer opteren voor digitale communicatiedragers, mee ingegeven door stijgende papier- en drukwerkkosten. Er gaan ook geruchten dat de bevoorrading met papier zo kritiek zou zijn, dat bedrijven overstappen van drukwerk naar digitale communicatie. Vormt dit een bedreiging voor de grafische industrie, die zoals andere sectoren af te rekenen heeft met stijgende grondstofprijzen en kritieke bevoorrading?

De mythe dat e-dragers het einde van papier en drukwerk betekenen, wil Dirk Salens ontkrachten:

“We moeten alles product per product, en per marktsegment bekijken. Corona heeft e-ontwikkelingen inderdaad versneld. De vraag naar karton en verpakkingen is fel toegenomen door de stijgende e-commercecijfers. En we zien nog bepaalde trends. Zo worden verpakkingen meer en meer veredeld. Maar het e-boek heeft in Europa slechts 10 à 15% marktaandeel. En ik denk dat het daarmee aan zijn plafond zit. Er zullen altijd boeken worden gedrukt. Een gedrukt boek kan je koesteren, een e-book is niet tastbaar. Een krant daarentegen moet snel inspelen op de actualiteit en leent zich daarom gemakkelijker tot e-alternatieven.”

Lieven De Maertelaere: “Sociale media zijn een goed kanaal voor bedrijven om hun doelgroep snel te bereiken. Maar ontegensprekelijk blijft een gedrukte boodschap beter en langer bij en heeft die de reputatie betrouwbaarder te zijn. Het staat zwart op wit gedrukt op papier en dat geeft meer zekerheid. Bovendien is drukwerk tamelijk rustgevend. Bij het doornemen, kan je al eens nadenken. Voorwaarde is natuurlijk dat het kwaliteitsdrukwerk is én een impactvolle boodschap inhoudt. Zo kan een bedrijf zijn boodschap ook beter positioneren. Drukwerk is lang, te lang, standaard gebleven. Nu evolueert het meer naar een premium markt, met een zekere waarde. Naar commodity drukwerk zoals flyers is er minder vraag.” “Papier is een schaars product en daarom gaat men er bewuster mee om. We merken dit aan de betere en speciale papiersoorten die worden gevraagd. Men kiest eerder voor kwaliteit dan voor kwantiteit. Bedrijven bestellen weliswaar kleinere oplagen”, stelt Dirk Salens. “Als je kwaliteitsdrukwerk in handen hebt, worden al je zintuigen geprikkeld. De geur van papier en inkt draagt bij tot die beleving. Als je een mooi geïllustreerd boek of een schitterend vormgegeven uitnodiging in je handen neemt, beleef je een magisch moment. In deze virtuele en vluchtige tijden val je met print ook beter op”, zegt Dominique Piers.

IGEPA BELUX VANGT DALENDE PAPIERVERKOOP OP MET DIVERSIFICATIE

Igepa Belux behoort tot de Duitse Igepa Group die in handen is van enkele Duitse families en in 24 landen groothandels bundelt. Dirk Salens: “Van oudsher zijn we een papier- en kartondistributeur en stevig verankerd in de grafische industrie. Wij kopen grote hoeveelheden, stockeren en verkopen die in kleinere hoeveelheden aan onze klanten. Papier en karton maken 65% van onze omzet uit. De afgelopen jaren hebben we nieuwe markten verkend om te diversifiëren, want de papierverkoop neemt af. Zo hebben we ons ook toegelegd op verpakkingsmaterialen, hygiëne- en schoonmaakproducten. Dit waren en zijn noodzakelijke investeringen om risico’s te spreiden.” Daarnaast is Igepa Belux marktleider geworden in de verkoop van producten en materialen voor de markt van visuele communicatie (reclame, outdoor advertenties, banners, …). Deze nieuwe activiteiten zijn altijd gebaseerd op de eigen magazijnen en transport. “We willen zelf alle processen kennen en controle houden op het geheel. We zijn een sterk uitgebouwde flexibele serviceonderneming met een performante logistiek“, zegt Dirk Salens die geen voorstander is van uitbesteden. Midden 2021 – in volle coronaperiode nam Igepa Belux al Seynhaeve Plastics uit Hooglede over. Deze distributeur van technische kunststoffen en producent van lichtstraten en lichtkoepels heeft tal van klanten in de visuele communicatiesector, maar ook in de bouw- en industriemarkt, waardoor Igepa Belux zich eveneens als toeleveringsbedrijf in die niches kan positioneren.

PAPER IS NATURE

Papier is een natuurproduct. Met die campagnetitel en het gelijknamige charter maakt Igepa Belux duidelijk dat het inspanningen doet om bij te dragen tot een groenere wereld. De Europese papierindustrie is globaal leider in de verwerking van duurzaam ontgonnen grondstoffen, hernieuwbare energie en het gebruik van gerecycleerd materiaal. Dirk Salens: “Over onze sector bestaat een verkeerde perceptie. Zo zou de grafische industrie de grootste houtvezelverbruiker zijn. Maar dat is niet zo. Voor de productie van papier wordt geen tropisch hout gebruikt. Slechts 13% van het hout gewonnen uit Europese bossen, vooral Scandinavië en Portugal – en dan alleen kleinere takken en twijgen, dus bijproducten van het bos en van houtzagerijen – wordt gebruikt voor papier- en kartonproductie. Bovendien werken de bedrijven in de Belgische papierindustrie bij voorkeur met gecertificeerd hout, afkomstig uit duurzame en professioneel beheerde bossen, die veel CO 2 absorberen en waarbij respect voor het ecosysteem en de lokale omgeving centraal staan. Als er één boom wordt gekapt, worden er drie bomen geplant. Zo werd er tussen 2002 en 2020 niet minder dan het equivalent van 1.500 voetbalvelden aan nieuw bos elke dag aangeplant.”

Ook Drukkerij De Maertelaere heeft het charter ondertekend. Dominique Piers: “Wij streven er inderdaad naar om onze ecologische voetafdruk tot een minimum te herleiden. We werken alleen met de papierproducten die het FSC® (Forest Stewardship Council) label dragen, plantaardige inkten en niet-vluchtige wasmiddelen. We drukken ook standaard op chloorvrij gebleekt papier en waken erover zo weinig mogelijk papierafval te hebben.” “In Europa wordt 72% van het papier gerecycleerd waardoor papier gemiddeld 4 maal kan worden hergebruikt. Mede door dat hoge recyleerpercentage kunnen we stellen dat onze papierindustrie een schoolvoorbeeld van circulaire economie is”, besluiten de drukker en de papiergroothandelaar.

DRUKDEMAERTELAERE.BE

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 03 (summer vibes 2022).
Tekst: Edith Vervliet