Skip links

Elke Geurcreatie Van Baobab Collection Is Een Uitnodiging Voor Een Exotische Reis

Sinds 2006 werken artistiek directeur Corinne Bensahel en CEO Alain Lahy aan de uitbouw van Baobab Collection, een gevestigde waarde in het hogere segment van handgemaakte geurkaarsen en huisparfums. Knokke Talks sprak met de twee bezielers die het portfolio van dit wereldwijd geregistreerde merk de afgelopen vijf jaren enorm versterkten.

Wie Baobab Collection zegt, denkt aan bijzondere geurkaarsen in glaswerk, met het zwarte lint en label als finishing touch en identiteit van het merk. De meest opvallende onder de vijf formaten is de majestueuze Maxi Max, het meesterstuk dat bijna duizend uur kan branden en een heerlijke geur verspreidt. Maar daarnaast zijn er de huisparfums (geurstokjes en geursprays), kandelaars, kaarsen en geuraccessoires, … geïnspireerd door reisherinneringen, de rijkdom van de natuur en modetrends. Baobab Collection neemt jong en oud – en mensen die vakmanschap en mooie objecten waarderen – mee op verrassende geurreizen.

BAOBAB COLLECTION DOET EEN BEROEP OP DE BESTE LEVERANCIERS EN VAKLUI IN EUROPA

“Elke kaars wordt ambachtelijk gegoten in onze werkplaats in Roemenië. Onze kaarsen zijn voor meer dan 90% samengesteld uit zuivere paraffine uit Polen die ook in de voedingssector wordt gebruikt. De resterende 10% bestaat uit parfums en pigmenten”, zegt Alain Lahy. Een onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk gecertificeerd laboratorium heeft geen enkele emissie van VOS (vluchtige organische stoffen) zoals benzeen, formaldehyde en acroleïne vastgesteld bij het branden van Baobab Collection kaarsen. “Het onderzoek toonde ook aan dat de verbranding en de thermische afbraakproducten minder zijn. Als je Baobab Collection kaarsen brandt, is dit dus zonder gevolgen voor het milieu en de gezondheid”, gaat Alain verder. “Onze glazen worden mondgeblazen in Polen, de wieken uit Egyptisch katoen worden in Duitsland gemaakt en onze parfums zijn ontwikkeld in Grasse. Omdat we voor de korte keten gaan, hebben we onze verpakkingen weggehaald uit China.”

EEN PERFECTE TANDEM

Corinne Bensahel en Alain Lahy vullen elkaar perfect aan qua competenties. CEO Alain vertrekt vanuit het ambacht en de techniek van kaarsgieten en glasblazen. Artistiek directeur Corinne is het creatieve brein en vertrekt vanuit een historisch of kunstthema. Naast de permanente collectie, bedenkt Corinne elk jaar twee nieuwe ‘limited editions’ die telkens in september en januari worden uitgebracht. Corinne geeft al iets prijs over de wintercollectie 21-22: “Die staat in het thema van de zeer invloedrijke en machtige zestiende-eeuwse familie Borgia, een van origine Spaans-Italiaans adelijk geslacht. Een aantal telgen had een geduchte reputatie, maar de familie was een belangrijke kunstmecenas tijdens de renaissance. De geuren van onze drie kaarsen uit de wintercollectie passen bij de personages uit de Borgia-familie die we opvoeren. Voor de komende jaren hebben we nog tal van ideeën. Er is nog voldoende brandstof in onze creatieve motor!”

Af en toe werkt Baobab Collection samen met jonge kunstenaars. Alain Lahy: “Om de sfeer van de vitrines in de flagshipstores en corners in warenhuizen vorm te geven zodat ze in harmonie zijn met onze collecties, doen we een beroep op bijvoorbeeld beeldende kunstenaars om staanders voor onze collecties te ontwikkelen, of op een fotograaf zoals Peter Lippmann voor onze campagne fotoshoots.”

LENTE-ZOMERCOLLECTIES 2021: ODE AAN DE PLANTENWERELD EN DE NATUUR

Corinne Bensahel: “Vier karakteristieken van onze signatuur komen tot uiting in de lentezomercollecties: mondgeblazen glas ingelegd met kleuren in de Rainforest-collectie, glasgravure in de Palm-collectie, raffiahaakwerk in de Ravintsaracollectie en zeefdruk in de stedencollecties, Singapore en Rio. Met de suggestieve namen Amazonia, Mayumbe en Tanjung vragen drie kaarsen en geurverspreiders aandacht en respect voor de grote wouden in Zuid-Amerika, Afrika en Azië.” Onlangs lanceerde Baobab Collection ook het gloednieuwe concept ‘My first Baobab’: een reeks van acht gouden en platina gezeefdrukte kaarsen met enkele lont, geïnspireerd op de stadsarchitectuur van Brussel, Miami, Parijs, Manhattan, Saint-Tropez en Ocean Drive, of versierd met het merkmonogram. “Het is een verfijnde kennismaking met ons merk, een speelse ontdekking en een heel leuk geschenk met een humoristische knipoog”, voegt Alain eraan toe.

is maatschappelijk engagement een belangrijke waarde voor Baobab Collection. Alain Lahy: “Sinds enkele jaren zetten we ons in voor humanitaire doelen. Zo werken we samen met een coöperatie van vrouwen in Madagaskar. Ze haken raffia met de hand en reproduceren minutieus de patronen die we tekenen. We zijn dit project gestart met 25 vrouwen en tegenwoordig zijn het er al 66. Door hun ambachtelijk werk kunnen zij hun gezin onderhouden. De organisatie zorgt er ook voor dat hun kinderen worden opgevangen en school lopen naast de werkplaats van de vrouwen.”

“We hebben ook de ‘Women & Gentlemen’ kaarsen gemaakt, één voor haar en één voor hem. Van de omzet gaat er een deel naar borstkankeronderzoek. Tot op heden doneerden we een goede € 110.000 aan BIG against breast cancer”, voegt Corinne eraan toe.

NIEUWE FLAGSHIPSTORE

Omdat mensen tijdens de coronacrisis niet op vakantie mogen gaan, gaat er meer aandacht naar de inrichting en decoratie van hun interieur. Ook Baobab Collection dat wereldwijd exporteert, heeft dit duidelijk gemerkt. “We blijven inzetten op de expansie van ons distributienetwerk dat nu al circa 1.400 verkooppunten in 85 landen telt: bloemenzaken, binnenhuisarchitecten, conceptstores en corners in prestigieuze warenhuizen. Je treft onze collecties uiteraard ook aan in de Baobab Collection flagshipstores in Brussel, Antwerpen, Londen en Parijs. Binnenkort opent onze vijfde flagshipstore, én tevens de tweede in Parijs, zijn deuren aan Rue du Bac 38, vlakbij Boulevard Saint-Germain”, zegt Alain fier.

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 01 (summer vibes 2021).