We kennen het allemaal: in de parfumerie willen we als cadeau een parfum voor iemand kopen, maar we weten eigenlijk niet goed wat. Of sterker nog, we zijn op zoek naar dat ene parfum dat ons op het lijf geschreven is. Haute Parfumerie Place Vendôme in Wevelgem is de enige plek in ons land waar je terecht kan voor een persoonlijke geurconsultatie. Geurengoeroe en zaakvoerder David Depuydt licht toe.
HOE GA JE TE WERK?
“Eerst en vooral vraag ik de klant om een duik te nemen in zijn verleden en op zoek te gaan naar een aantal positieve momenten die hem hebben gemarkeerd. Dat kan iets zijn dat voor een buitenstaander onbeduidend lijkt, maar voor hem wel heel belangrijk is. Vaak antwoorden mensen: de geboorte van hun kinderen, maar ook bijvoorbeeld de geur van hun huisdieren. Die kan ook positief zijn. Vaak hoor ik heel specifieke dingen, zoals de geur van oma die aan het koken was en die iets in de oven had gestopt. Kortom, die zaken die een goed gevoel geven.”
HOE GA JE EEN SOUVENIR AAN EEN HUISDIER DAN INTERPRETEREN EN NAAR EEN GEUR TRANSPORTEREN?
“Een huisdier kan bijvoorbeeld geassocieerd worden met een talggeur, zo’n beetje een vettige geur. Naargelang de informatie die ik bekom, zal ik dan een bepaalde geur laten ruiken. Natuurlijk is die ene vraag om terug te gaan in het verleden niet voldoende om een parfum te kunnen voorstellen. Een ander belangrijk element is wat de klant warm of fris vindt? Maar veel mensen hebben moeite om te omschrijven wat ze fel, fris of warm vinden. Dat is voor iedereen tenslotte anders. Sommigen vinden opiumgeur fris en citroengeur zwaar.
WAT ZIJN DE PRINCIPES ACHTER EEN GEURCONSULTATIE?
“Geur is onze meest intense vorm van herinnering. Ik baseer me op die herinneringen om er, afhankelijk van wat de mensen in hun leven meemaakten (zowel positief als negatief), elementen uit te filteren en uiteindelijk een parfum voor te stellen dat zoveel mogelijk positieve herinneringen opwekt. Je kan op je tachtigste een potlood slijpen en door de geur instant momenten uit je kindertijd herbeleven. We hebben allemaal een gedeeld collectief geheugen; dingen die we allemaal kennen, de geur van een kerk, bijvoorbeeld. En dan zijn er nog de specifieke, individuele herinneringen en geuren die daaraan verbonden zijn. Perceptie van geuren is ook voor een deel generatiegericht en -afhankelijk. Mensen op leeftijd zullen lelies en anjers assimileren met droefheid en de dood. Dit omdat er vroeger in de rouwkamers lelies en anjers werden geplaatst.
De jonge generatie heeft daar een heel ander gevoel bij. Zij associëren die bloemen met de zon, de zomer, vakantie, onbezorgdheid. Dus ook afhankelijk van de generatie die voor mij zit, moet ik met andere dingen rekening houden.”
En waarom vinden ze citroengeur zwaar? Omdat dat prikt in de neus. Dus zij ervaren dat als zwaar, terwijl ze iets dat heel rond is als licht ervaren.
Om die vraag beter en specifiek beantwoord te krijgen, stel ik een vraag als: beeld je in dat er aan je flacon een volumeknop zou zitten om de sterkte, de intensiteit van het parfum te regelen, gaande van 1 tot 10, wat zou dan voor jou een goede sterkte zijn? Dit resulteert in een accurater antwoord dan bij de vraag wil je iets warm of fris. Mensen gaan hiermee gevoelsmatig bepalen hoe intens hun parfum mag zijn. De eerder gesloten karakters zullen er doorgaans een vier op kleven. En mensen die behoefte hebben om op te vallen of die onzeker zijn, gaan er een negen of tien op plakken om aandacht te trekken.”
WELK PARFUM DRAAG JIJ VANDAAG?
“Jasmin Grandiflorum Extrait van Guerlain. Pure jasmijn, heel eenvoudig. De ene dag is de andere niet en vandaag vond ik het leuk om iets eenvoudig maar mooi te dragen.”
IEMAND DIE ZOALS JIJ AL ZO LANG IN DE PARFUMWERELD ZIT, HEB JE OOK EEN FAVORIET PARFUM?
“Jazeker, Angélique Noire van Guerlain.”
WAT IS ER ZO SPECIAAL AAN DAT PARFUM?
“Het is een oriëntaals, groen parfum; eigenlijk een combinatie van iets warm en iets koud en je ruikt die dualiteit in je neus. Technisch gezien is het heel moeilijk te maken, waardoor er zo maar weinig
geuren zijn. Er is maar één groot voorbeeld, namelijk Must van Cartier, ook oriëntaals met galbanum (bittergroen), een combinatie die ook mooi parallel in je neus loopt. Zowel technisch als emotioneel een mooie creatie. In Angélique Noire zit geen galbanum, maar is het de engelwortel (anglicaplant) die de groene toets geeft. In die Angélique Noire ruik je het soort van verse pannenkoeken die je vroeger rook als je een tearoom binnenkwam. Mijn grootmoeder kon die ook als geen ander klaarmaken en ze bakte er dikwijls voor mij. Voor mij is die geur gelinkt aan een positieve herinnering uit mijn kindertijd. Tijdens de parfumconsultatie stel ik ook de vraag: stel dat je voor een berg met stoffen staat en je mag je erin laten ploffen. Zou je je dan het liefst laten vallen in katoen, mousseline, zijde, dons, fluweel of in linnen? Katoen is heel glad, uitgestreken, wit, proper en komt overeen met de aldehyden, die je bijvoorbeeld massaal in Chanel N°5 vindt. Mousseline is heel doorlaatbaar, dus dat zijn de hesperiden. Zijde is warm in de winter en fris in de zomer, heel soepel om te dragen en dat zijn de zacht, oriëntaalse geuren. Dons is warm omhullend en zacht, maar zonder gewicht. Terwijl fluweel hetzelfde is, maar met gewicht. En linnen, dat is heel stug het moment dat je het aandoet, maar het wordt soepel door te dragen. Linnen, dat zijn de chypre parfums.”
KAN JE DONS EN FLUWEEL ASSOCIËREN MET GEUREN?
“Voor fluweel zou ik zeggen, de originele Coco van Chanel. En dons, Mon Guerlain. Coco is een stuk gewichtiger.”
JE VRAAGT DE KLANT OOK SPONTAAN NAAR EEN KLEUR DIE BIJ HEM OPKOMT EN DIE HIJ GRAAG ZIET?
“Op dat moment hanteer ik de geurpsychologie. Rood is natuurlijk de kleur van de liefde, maar het is ook de kleur van gevaar, van dominantie. Heel veel mannen kiezen blauw. Blauw is een kleur van rust, maar ook van wraakzucht. Dat zijn mensen die heel gemoedelijk zijn, maar die je beter niet op hun tenen trapt want dan wordt het beest wakker.”
DENK JE NIET DAT MENSEN SOMS BEÏNVLOED WORDEN DOOR WAT ZE ZIEN. JIJ HEBT NU NIETS GROEN AAN, DUS IK ZOU SUBLIMINAAL MISSCHIEN GENEIGD ZIJN OM GROEN TE ZEGGEN?
“Dat zou kunnen, maar in mijn vragenlijst zitten verschillende vragen precies om dat te doublechecken. Impulsieve of inconsistente antwoorden filteren we er zo weer uit. Een parfumconsultatie mag niet te vlug gaan.”
ZIJN ER ANDERE BIJZONDERE VRAGEN?
“Stel, je wint de lotto en je budget is onbeperkt. Hoe zou je droomhuis er dan uitzien? Dat is ook weer een belangrijke vraag om een beeldvorming te krijgen. Mensen zeggen heel dikwijls iets met grote ramen, minimalistisch maar niet steriel. Een huis met een tuin, een zwembad. Het zijn allemaal dingen die informatie over hen vrijgeven.”
DAVID STELT ONS ALLERLEI VRAGEN, MAAR NOOIT VRAAGT HIJ NAAR DE PARFUMS DIE WE IN HET VERLEDEN GEBRUIKTEN …
“Ik wil geen parfumnamen horen, want dat is misleidend. Soms dragen mensen parfums die ze van iemand hebben gekregen, maar is dat uiteindelijk niet wat ze zelf zouden kiezen, en ze gebruiken die geur uit gewoonte. Wel vraag ik of er een bepaalde geur of grondstof is die ze absoluut graag zouden hebben in hun parfum, of absoluut niet zouden willen.”
KAN JE DE PARFUMCONSULTATIE OOK GEBRUIKEN ALS IEMAND IN DE BOETIEK EEN GEUR VOOR IEMAND ANDERS ZOEKT?
“Er zijn wel een aantal vragen die we kunnen stellen. Als een man iets zoekt voor zijn echtgenote vragen we bijvoorbeeld: wat eet je vrouw graag? Welke kleuren draagt ze dikwijls? Hoe is ze van karakter? Is ze uitbundig of is ze eerder stil? Aan de hand van die vragen kunnen we gericht iets voorstellen. En we zien dan ook nadien dat het klopt. Ik ontwikkelde de geurconsultatie jaren geleden samen met Sylvaine Delacourte. Sylvaine is de neus die meer dan zeventig geuren creëerde voor Guerlain en intussen haar eigen parfumhuis heeft opgericht. Ik was de enige die indertijd die consultatie aangeleerd kreeg en heb ze vervolgens door de jaren heen verder ontwikkeld met een aantal vragen, dingen vanuit mijn ervaringen. Het is wel jammer dat er in andere parfumerieën geen consult bestaat, op geen enkele manier. Guerlain biedt een geurconsultatie via de computer, maar dat is lang niet hetzelfde als een face-to-faceconsultatie waarbij je op alle vlakken dieper in de materie kan duiken.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 06 (winter vibes 2023). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght