Burgemeester Piet De Groote stelde eind september de nieuwe branding van de gemeente Knokke-Heist voor. Gezien de samenwerking en de expertise op vlak van rebranding voor merken en regio’s was SKINN BRANDING AGENCY hiervoor de ideale partner.
WARE SCHOONHEID
Sinds de jaren ’80 positioneerde Knokke-Heist zich met het logo waarop een zon in een golf zakt. Omdat Knokke-Heist echter een moderne badplaats is, wou de gemeente dit visueel ook uitstralen. Een upgrade, of rebranding in marketingtermen, drong zich op.
Burgemeester Piet De Groote vertelt: “Twee jaar geleden begon de zoektocht. We moesten niet ver zoeken, want de schoonheid van Knokke-Heist komt van binnenin. Knokke-Heist biedt alle voordelen van een grootstad, zonder de nadelen. We zijn een gemeente met alle faciliteiten, waar men elkaar nog spreekt en waar toeristen genieten van kwalitatieve gastvrijheid.”
WAAIER VOOR HET WIJKENVERHAAL
Een sterk merk vraagt om een sterk logo dat Knokke-Heist in alle communicatie tot leven brengt. Het nieuwe logo bestaat uit de naam Knokke-Heist en een waaier die vijf uitlopers telt. Elke uitloper stelt een wijk voor: Heist, Duinbergen, Knokke, Het Zoute en De Polders (Ramskapelle, Westkapelle en Het Zwin). De wijken staan los van de deelgemeentes en bieden elk hun bijzonderheden en belevingen. Bijzonder is ook de knipoog naar het oude logo: je herkent nog steeds de ondergaande zon aan de horizon.
Je spot de vernieuwde identiteit stelselmatig in het straatbeeld; van brochures tot het wagenpark. Het gemeentepersoneel wordt zelfs letterlijk in een nieuw jasje gestoken. De vernieuwing gebeurt evenwel gefaseerd en zonder extra budget. De burgemeester verklaart: “We gaan net zoals andere lokale besturen een uitdagende tijd tegemoet.
Ons vernieuwde merk geeft iedereen terug de wind in de zeilen. Er is hier zoveel om trots op te zijn. Sterke merken nemen voorsprong in moeilijke tijden.”
ZEE VAN INSPIRATIE
De zee was dé inspiratiebron voor de beweging in elk beeld. Uitdeinen, uitblazen, rimpelen, uitstijgen en wiegen … Knokke-Heist leeft op het ritme van de zee. Ook het kleurenpalet ademt KnokkeHeist: de eindeloze blauwe hemel, het oranje van villadaken, roze van het Lichttorenplein en de zanden polderkleuren. De burgemeester besluit: “Onze inwoners, tweedeverblijvers en toeristen zijn de ambassadeurs van de gemeente. We zetten hen graag centraal in onze communicatie, terwijl ze genieten van alles wat Knokke-Heist te bieden heeft. Zij zijn de bouwstenen en toekomst van onze gemeente.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 04 (winter vibes 2022).