Skip links

Luxe-Horloges ‘Boutique Only’

Juwelier Colman opende zopas in Antwerpen de enige Jaeger-LeCoultre Boutique in de Benelux. Maar ook mono-brand stores van horlogemerken zoals Breitling, Panerai, Rolex en IWC poppen op in de Sinjorenstad, Brussel en Knokke. Wat hebben die boutiques te bieden dat je elders niet vindt?

Onze Jaeger-LeCoultre Boutique in een 19e-eeuws pand met één van de laatste originele winkelpuien (beschermd erfgoed) is volgens het meest recente concept van Jaeger-LeCoultre ingericht met lichte kleuren, speciaal bewerkt eiken hout en bronzen accenten, vertelt Fon Martens, mede-eigenaar van Juwelier Colman. “De winkel is 120 m² groot, oogt ook lichter dan veel bestaande boetieks van JaegerLeCoultre en omvat drie in elkaar overlopende ruimtes met elk een bepaald thema, die de horlogelie½ebbers onderdompelen in de wereld van het Zwitserse horlogemerk. Deze boetiek is de enige plek in de Benelux waar je als consument terecht kan voor de ‘Boutique Onlyuurwerken van Jaeger-LeCoultre. Een leemte die wordt ingevuld, want voordien moest je daar nog voor naar Parijs. Naast de Haute Horlogerie uurwerken met de vele complicaties waarvoor JaegerLeCoultre bekend is, bieden we er alles wat vanuit het merk verkocht mag worden. Denk daarbij aan de speciale Atmos klokken. Maar je kan er ook terecht om je horloge in een ultrageavanceerd apparaat te laten testen op accuraatheid, waterdichtheid en magnetisme.

JAEGER-LECOULTRE BOUTIQUE, SCHUTTERSHOFSTRAAT 37, 2000 ANTWERPEN

MERKENSTRATEGIE

Panerai breidde zijn netwerk van monobrandwinkels uit naar onder meer Antwerpen, wat meer zichtbaarheid genereert en zorgt voor een completer merkuniversum. De monobrandwinkels bieden namelijk meer modellen van de verschillende collecties aan. “De eigen merkenboetieks zijn een strategie van de merken samen met de dealers, vertelt Olivier Haesevoets, medezaakvoerder van twee merkenboutiques IWC Schaffhausen en Panerai. “Maar ze bieden vooral veel voordelen voor de consument. Ze worden niet alleen ondergedompeld in de wereld van het merk, de verkopers kennen het merk ook door en door waardoor zij alle nuttige info kunnen geven. Daarnaast bieden we in onze boetieks ook een veel groter gamma aan om rond de pols uit te proberen waardoor de klant zich al snel veel comfortabeler voelt bij zijn keuze. Kortom, de beleving van de klant verbetert, net als de kennis en de ervaring.

IWC BOUTIQUE, SCHUTTERSHOFSTRAAT 9C, 2000 ANTWERPEN

PANERAI BOUTIQUE, SCHUTTERSHOFSTRAAT 7, 2000 ANTWERPEN

COMPLEMENTAIR AAN MULTI-BRAND PARTNERS

Naast de Breitling Antwerp Boutique die begin september 2022 opende, kan je sinds juni ook terecht in de Breitling Boutique op de Zavel in Brussel. Het Zwitserse horlogemerk bestaat dit jaar 140 jaar en de nieuwe boetiek is alvast een mooie manier om dat in de kijker te zetten. “Een monomerkboetiek biedt klanten een meeslepende ervaring in een omgeving en sfeer die volledig in het teken van het merk staan, vertelt Bernard Hertoghe, Algemeen Directeur Breitling Belux. “Wij zorgen ervoor dat de boodschap en de dienstverlening optimaal zijn, met respect voor de waarden en filosofie van het merk. Dit door middel van getrainde teams met een grondige kennis van het merk. Bij Breitling willen we bezoekers deze ervaring op een ontspannen manier laten beleven, in een warme en authentieke omgeving. De klant komt niet zomaar een product kopen, hij moet een prettig moment beleven waarbij emotie een rol speelt. Bij Breitling onderscheiden we ons van andere merken op twee vlakken. Onze boetieks gaan niet ten koste van multibrand partners, maar zijn eerder complementair. Het doel is om de naamsbekendheid en verkoop voor iedereen te vergroten. Ze zijn daarenboven zeer ‘lokaalgevestigd en niet alleen in de hoofdsteden of zeer grote steden.

BREITLING BOUTIQUE LEOPOLDSTRAAT 2, 2000 ANTWERPEN GROTE ZAVEL 8, 1000 BRUSSEL

UITMUNTENDHEID IN RELAXTE SETTING

Bijna 10 jaar nadat Woertys zich installeerde als de officiële Rolex-retailer in Knokke Le Zoute opende zopas de vernieuwde Rolex Boutique, ontworpen en ingericht in nauwe samenwerking met de architecten van Rolex. De nieuwe winkel is een plek van uitwisseling en ontdekking rond een assortiment van nieuwe Rolex-horloges. De vitrines en displays bieden een evenwichtige setting voor de horloges tegen een achtergrond van driedimensionale handgemaakte decoraties, door het merk ontworpen en vervaardigd met behulp van de ledertechniek. Om de ervaring nog aangenamer te maken, zijn er speciale ruimtes gereserveerd voor een gesprek. Kortom, alles werd in het werk gesteld om de horloges van dichtbij te bekijken, in een relaxte sfeer.

BOUTIQUE ROLEX BY WOERTYS, KUSTLAAN 253, 8300 KNOKKE-HEIST

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 07 (summer vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght