Of we op het Circuit de l’Ouest Parisien bij Dreux willen ervaren waar de Maserati Trofeo-modellen precies voor staan? Daar hoeven we geen twee keer over na te denken, te meer omdat we de fenomenale Levante Trofeo reeds op de weg konden uitproberen. Na deze SUV, als eerste uitgerust met de krachtigste motor ooit in een serie Maserati, zijn nu ook de Ghibli en de Quattroporte in Trofeo-uitvoering beschikbaar. Krachtpatsers die comfort bieden voor het dagdagelijkse gezinsleven maar waarmee je je evenzeer tot driftkoning kan kronen op het circuit.
Wanneer we het portier van de Quattroporte Trofeo openen, staan we oog in oog met een prachtige, roodlederen cocon; sportstoelen bekleed met natuurlijk ‘Pieno Fiore’ leder incluis. Maserati tilde zijn notie van luxe duidelijk naar een nog hoger niveau voor zijn supersnelle seriewagens. De van een Ferrari V8 afgeleide 3,8-liter motor met twinturbo combineert een vermogen van 580 pk en een gigantisch koppel van 730 Nm bij 2.250 tpm waarmee de honderdspurt lukt in slechts 4,5 seconden.
Andere bijzonderheid is dat de Quattroporte dan wel beschikbaar is met vierwielaandrijving maar dat de Trofeomodellen hun vermogen naar de achterwielen voeren. Ideaal voor circuitplezier. Wanneer we voluit op de gas gaan en de Quattroporte achteraan uitbreekt, helpen het zelfsperrend differentieel en de moderne elektronica hem weer in het gareel te houden. Op geen enkel moment voelen we ons onveilig. Zelfs niet wanneer we de limieten opzoeken in de Corsa-modus die voortaan ook – dat is nieuw – op deze Quattroporte beschikbaar is. In deze modus worden alle rijsystemen van de auto op scherp gezet: het gaspedaal reageert nog scherper, de voortreffelijke achttraps ZF-automaat schakelt nóg sneller en via de instelbare dempers zakt de wagen nog dichter tegen het asfalt. Zijn geluid zal elke sportwagenliefhebber als muziek in de oren klinken. In deze meest sportieve rijstand worden ingrepen van het Traction Control- en ESP-systeem beperkt, en is het bovendien mogelijk om de Launch Control te activeren voor verpletterende acceleraties vanuit stilstand. De circuitbeleving is zelfs met deze tweetonner fenomenaal en in Corsa driften we er op los.
Ook met die andere sedan, de Ghibli Trofeo, hebben we gelijkaardige ervaringen. Zelfs met de Levante. Zijn prestaties zijn ronduit indrukwekkend. De honderdspurt lukt in amper 4,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 299 km/u. Hiermee is de Trofeo één van de snelste SUV’s ooit gebouwd. Maserati koppelt de aandrijflijn aan een all-wheel drive-systeem om die pk’s wat gedoseerd op het asfalt los te laten. Maar de Corsa-modus en Launch Controlfunctie stellen je in staat wanneer gewenst de teugels te vieren. Eén ding is duidelijk met de Trofeo-modellen kan je duidelijk grenzen verleggen. Aan de buitenkant herken je de Trofeo-modellen aan carbon details, rode accenten en stoerder vormgegeven bumpers.
GHIBLI TROFEO: 137.600 EURO
LEVANTE TROFEO: 159.150 EURO
QUATTROPORTE TROFEO: 172.300 EURO
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 02 (winter vibes 2022).
Journalist: Anja Van Der Borght