Skip links

Britannia: Stefan Vanhollebeke

Twee jaar van forse investeringen en uitdagingen hebben van het iconische Hotel Britannia in Knokke een pareltje van elegantie en persoonlijke luxe gemaakt. Wie de statige ingang aan de Elizabetlaan binnenwandelt, ontdekt een complete metamorfose en wordt ondergedompeld in een tijdloos en modern kader, waarbij de historische elementen van de typische Anglo-Normandische kustarchitectuur met veel respect behouden bleven. De reviews liegen er intussen niet om. Hier werd een mijlpaal geschreven in afwachting van de honderdste verjaardag van het hotel.

De drijvende kracht die met tonnen enthousiasme en realisme dat alles voor elkaar kreeg, zit op een herfstige ochtend voor ons: Stefan Vanhollebeke, telg van de gelijknamige ondernemersfamilie uit Knokke-Heist. “Ja, we hadden bij het maken van de plannen de lat al meteen hoog gelegd. Maar het uiteindelijke resultaat heeft ons nog meer verrast. Trots is het woord dat ons allemaal vervult.” Aan het woord is Stefan en tegelijk priemt een heerlijk zonnetje door de karakteristieke hoge ramen van het hotel. Het belicht daarbij het credo boven de lobby: ‘Hospitality runs in our DNA’. Aan prestige geen gebrek: alles werd van beneden tot boven volledig vernieuwd. Van de dertig kamers in Hotel Britannia blijven er nog 26 over want enkele kamers zijn samengevoegd om ze groter te maken. Ook de faciliteiten zijn op elk vlak verbeterd.

Alles straalt rust en klasse uit. In het hotel zijn er bovendien de nodige vergaderruimtes voor het zakelijk cliënteel op wie Stefan buiten het hoogseizoen mikt.

STRENGE SELECTIECRITERIA

De familie Vanhollebeke is een begrip in KnokkeHeist. Als hoteluitbaters tekenen ze al drie generaties lang voor traditie gekoppeld aan kwaliteit. Het veelzijdige ‘Vanhollebeke horeca-imperium’ bestaat uit L’Hôtel Lugano met restaurant ‘La Terrasse du Zoute’, Hotel Britannia, Le Manoir du Dragon en Guesthouse Le Petit Chopin (allemaal in Knokke-Heist) en B&B Le Coquin (Brugge). Vooral het statige Hotel Britannia is al jaren een symbool van nationaal erfgoed.

Voor de upgrading hanteerde Stefan Vanhollebeke opzettelijk strenge selectiecriteria om de kwaliteit en de privacy van het hotel te waarborgen: “We hebben bewust ingespeeld op de veranderende vraag van de consument. Maar daarbij hebben we ook een ruk richting de zakenmarkt gemaakt.”

“VANAF NU IS VERGADEREN IN HOTEL BRITANNIA NIET LANGER EEN SAAI ITEM.”

HOOGSTAANDE FACILITEITEN BUSINESS-SEGMENT

Stefan leidt ons mee naar de benedenverdieping waar een volledige ruimte dienst doet als businessruimte. Wat meteen opvalt, is dat de vensters en de deuren uitgeven op terrassen zodat vergaderen in Britannia een open karakter heeft. Met alle mogelijke hoogstaande faciliteiten (eigen sanitair, een reuzescherm dat zich opent uit een muur, snelle en krachtige wifi, comfortabel meubilair, airco, vernuftig verluchtingssysteem, enz.) is dit voor de veeleisende zakenman of -vrouw een inspirerende werkplek. Bovendien kan een auto bij een productsessie de meetingruimte gewoon binnenrijden, wat op zichzelf al een geweldige ervaring is. Als extraatje erbovenop ligt de zee en het strand 150 meter verderop. Om maar te zeggen dat Hotel Britannia de ideale uitvalsbasis vormt voor vergaderingen, seminaries, teambuilding, productvoorstellingen, enz.

MENSELIJKE WARMTE

Zowel op business- als leisurevlak pakt Hotel Britannia uit met een unieke en persoonlijke klantvriendelijkheid, zo typerend voor een familiehotel. Stefan Vanhollebeke: “Daar begint eigenlijk alles mee en dat eis ik ook van heel ons team. Ze zitten bij ons niet in een strak keurslijf van strenge regeltjes, protocollen en opdrachten. Wel heeft iedereen bij Britannia hetzelfde doel. Ons hotel zit straks in het viersterrensegment, dus gasten verwachten in return wel iets terug van ons. Tegelijk zijn we ook laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Die balans tussen topkwaliteit en menselijke warmte streven onze medewerkers ook na. We proberen met een hoog serviceniveau altijd de wensen uit de ogen van de gasten te kijken. Als ze ergens om moeten vragen, zijn we feitelijk al te laat geweest.’’

IN GOEDE EN SLECHTE TIJDEN

Gasten roemen de persoonlijke aanpak van het hotel. ‘Met een gemeende warmte hebben de medewerkers aan de receptie ons bij aankomst begroet alsof we de allereerste klanten waren. Ook bij het uitchecken werd er voortdurend gevraagd of ons verblijf goed was’. Natuurlijk ervaart Stefan Vanhollebeke deze reviews als flatterend maar “Continu ter plekke je best doen voor de gasten, dat leidt tot de beste resultaten. Ik moet je niet vertellen dat we het, net als zoveel andere horecabedrijven, zwaar te verduren hebben gehad in het afgelopen jaar. Toch hebben we keuzes gemaakt, die uit zakelijk en financieel oogpunt misschien niet voor de hand lagen, maar die wel de kern van ons bedrijf bestendigen.”

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 02 (winter vibes 2022).
Journalist: Mario De Wilde
Foto’s: Jana Germanus & WIT