Van donderdag 5 tot zondag 8 oktober was Knokke-Heist weer the place to be voor liefhebbers van klassieke wagens, exclusieve bolides en premium automerken. De 14e editie van de Zoute Grand Prix had plaats onder een stralende zon, waardoor tienduizenden autoaficionado naar de kuststad afzakten. Naar jaarlijkse gewoonte reden wij de Zoute GT Tour mee. Dit jaar in een Jaguar F-Type R 75. Inderdaad, de verjaardagseditie als hommage aan 75 jaar Jaguar.
De Zoute Grand Prix omvatte dit jaar vijf verschillende evenementen op twee locaties vlakbij elkaar: de Zoute Rally, de Zoute GT Tour, de Zoute Sale by Bonhams, de Zoute Prado en de Zoute Gallery. De Zoute Gallery was hierbij nieuw en ter vervanging van het Concours d’Élégance, dat niet langer doorgaat in de golfclub. Hiermee was alles van de Zoute Grand Prix verzameld op het strand en de Zeedijk tussen het vernieuwde Albertplein en de Wielingen; op wandelafstand van elkaar dus en dat was best praktisch.
GELUID VOOR EEUWIG
Terwijl op zondag tijdens de Zoute Sale by Bonhams enkele prachtexemplaren onder de hamer gingen – de veiling klokte dit jaar af op maar liefst € 27,2 miljoen voor meer dan 147 verzamelauto’s, motoren en automobilia – reden wij de Zoute GT Tour mee. Dit jaar met een Jaguar F-Type R 75 Coupé met 5.0-liter V8 benzinemotor (575 pk) in satijnzwart Ligurian oftewel de verjaardagseditie die mag worden beschouwd als de laatste echte Jaguar op benzine. De Jaguar F-Type is de ultieme Jaguar-sportwagen die afstamt van een rijke, 75 jaar lange bloedlijn met enkele van de meest iconische modellen ooit gebouwd en de onmiskenbare V8-grom is uniek. Zo uniek dat het geluid zopas is opgenomen in het nationale geluidsarchief van de British Library, samen met de stem van Florence Nightingale en enkele van de eerste straatopnamen van auto’s, zodat generaties na ons er nog lang zouden van kunnen nagenieten.
ADRENALINEKICK
Heerlijk om de pittige 5.0-liter V8 te horen ronken wanneer we na het ontbijt in de Zoute Drivers Club het podium onder de imposante ’the sTower’-constructie aan de Zoute Prado oprijden. Nog heerlijker wanneer we wat snelheid maken richting de idyllische lunchlocatie Hof ter Mude in Sluis, ongeveer 109 kilometer verderop. Maar voor het zover is, dienen we aan de Essenhoeve in Cadzand – nauwelijks 8,5 km na ons vertrek – al een behendigheidsproef af te leggen. Even een rondje maken en dan volle snelheid vooruit. Deze Jaguar F-Type R 75 Coupé brengt het er ondanks zijn grotere draaicirkel van 11,3 meter goed vanaf.
Het zijn van die momenten dat de adrenaline even de hoogte ingaat en je alles uit de wagen tracht te halen.
De rest van het traject is het vooral genieten van de landschappen en de rijervaring met de coupé die een perfect evenwicht biedt tussen intuïtieve prestaties en rijplezier. Deze 5.0-liter supercharged V8, die uitsluitend met vierwielaandrijving wordt aangeboden, ontwikkelt 423 kW/575 pk en 700 Nm koppel. Daarmee accelereert de auto in slechts 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 300 km/u. Meer dan voldoende sportiviteit dus voor dit soort activiteiten. Af en toe overdoseren we het gas en laten we de Jaguar in de bocht achteraan uitbreken. Heerlijk vinden we dat. Ondanks zijn sportief karakter ervaren we binnenin meer dan voldoende comfort. Een goede zichtbaarheid, genoeg ruimte rondom en een perfect gedoseerde vering. De luxueuze materialen, het nauwgezette vakmanschap waarmee het interieur is vervaardigd en de verfijnde details maken deze wagen heerlijk om te toeven tijdens het weekend, maar zeker ook voor dagelijks gebruik.
POLITIE-ESCORTE
Net zoals vorig jaar zat ook deze editie het weer mee, waardoor we buiten onder een heerlijk najaarszonnetje op het terras van Hof ter Mude konden lunchen. Na de lunch was het tijd voor een traject van 106 kilometer dat ons via Varsenare en Damme weer naar Knokke voerde. Heerlijk om het gegrom van de F-Type bij de acceleraties te horen. Zeker tijdens de behendigheidsproef op de terreinen van ProMove Rijvaardigheidsopleidingen in Brugge. In een tunnel wat verderop geven we nog even tussengas. We kunnen het niet laten en ook de toeschouwers aan de tunneluitgang kunnen het smaken. Goed 215 kilometer na ons vertrek komen we aan op het Alfred Verweeplein voor het Gemeentehuis in Knokke. Hier worden we in groepjes van een tiental wagens verzameld om vervolgens onder begeleiding van een politieagent op de motor weer naar de Zoute Prado te rijden. De mensenzee onderweg was impressionant en zonder voorgaande. Het was letterlijk uitkijken om niet over mensentenen te rijden. Het geheel werd afgesloten met een prijsuitreiking en een luxueus cocktailevent waar de Ruinart champagne rijkelijk vloeide en we tot in de late uurtjes van heerlijke hapjes genoten.
LOGISCH VERSTAND
Waar de Zoute GT Tour in 2024 ons zal brengen, weten we nog niet maar geweldig wordt het ongetwijfeld. Ervaring als copiloot hoef je trouwens niet echt te hebben, dat hebben we dit jaar aan den lijve ondervonden. Met een beetje logisch verstand, een potlood in de hand en de wetenschap wat ‘bolleke-pijl’ betekent, kwamen we al een heel eind ver. Wij hopen er volgend jaar zeker weer bij te zijn en dan graag weer achter het stuur.
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 06 (winter vibes 2023). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght