Skip links

Een Partnership Dat Berust Op Kwaliteit

Beachbars zijn niet meer weg te denken uit Knokke-Heist. Ze zijn een essentieel onderdeel van een kwalitatieve strandbeleving. Knokke Talks. sprak met Alain Coudeville, uitbater van Lekkerbekbeach, die 15 jaar geleden een partnership aanging met Hiscox Belgium.

TERUG IN DE TIJD

Strandbar ‘Lekkerbekbeach’ is genoemd naar het vroegere hotel ‘Lekkerbek’ dat zich in de periode na de Eerste Wereldoorlog, toen onze badstad een geweldige uitbreiding nam, aan de Zeedijk bevond. In de jaren 60-70 werd het familiepension afgebroken om plaats te maken voor appartementsgebouwen. Voor de uitbaters van Lekkerbekbeach, Knokke-Heistenaar Alain Coudeville en zijn echtgenote Annick De Clerck, begon het allemaal 37 jaar geleden met een ijsroomkiosk op de Zeedijk en 6 strandcabines. In 1998 maakte badkarhouder Alain er een strandbar van. Nu is Lekkerbekbeach een vaste waarde met een terras dat plaats biedt aan 300 personen en 103 strandcabines. “Voor onze strandcabines hebben we een wachtlijst van twee jaar. Je moet weten dat er in KnokkeHeist zo’n 3.500 cabines zijn en dat er nog 8.500 aanvragen op de wachtlijst staan …”, zegt Alain.

In 2008, tijdens de zandkastelenwedstrijd die toen nog aan het Lekkerbekstrand plaatsvond, kwam Alain in contact met verzekeringsmaatschappij Hiscox, die kort nadien 5 parasols ter beschikking stelde. Dit was de kiem voor het discrete partnership tussen Lekkerbekbeach en de nicheverzekeraar dat intussen al 15 jaar duurt.

STRANDBAR MET FAMILIALE SFEER DIE KWALITEIT UITSTRAALT

“Met onze zoon Dimitri en zijn vriendin Xena is de tweede generatie al aan zet in de strandbar”, zegt Alain Coudeville die onlangs 60 werd. “Dochter Stefanie is een andere richting uitgegaan. Zij baat het luxehondenpension De Dreef aan de Hazegrasstraat uit. Zij volgde de specialisatie ‘dieren en landbouw’ binnen de studierichting agro- en biotechnologie en haar man heeft een melkveebedrijf.

In de loop der jaren is de strandexploitatie geëvolueerd. “Vroeger kwamen mensen een dagje naar het strand op een bedje liggen. Nu speelt de strandbeleving zich af tussen 10u en 20u”, vertelt Alain. “Lekkerbekbeach is een familiestrandbar. Wij hebben trouwe klanten die hier al jaren komen, tot zelfs drie generaties. Mensen kunnen gezellig genieten in onze comfortabele zetels bij een glaasje rosé, een biertje van ’t vat uit het Duvel Moortgat-assortiment, een mocktail … met een dubbel belegen croque-monsieur, een broodje of tapasschotel. De kleinsten amuseren zich in het strandspeeltuintje.”

Een uitbreiding van de beachbar zit er voorlopig niet in.

In 2026 vervallen alle concessievergunningen van de 24 strandexploitaties in Knokke-Heist. Een nieuwe Europese richtlijn inzake mededinging die enkele jaren geleden in werking trad, bepaalt dat een gemeente voortaan een openbare aanbesteding moet doen bij de afgifte van nieuwe vergunningen voor commerciële voorzieningen wanneer er op die markt schaarste bestaat.

“Hopelijk kan Dimitri Lekkerbekbeach verderzetten. Mijn echtgenote en ik hebben tenslotte jarenlang deze uitbating opgebouwd en wij zien die liever niet verdwijnen in handen van het grote kapitaal”, zegt Alain vol verwachting.

SAMENWERKING MET HISCOX VERZEKERINGEN

Dit jaar is het de eerste zomer na corona dat er terug muziek in de strandbars mag gespeeld worden. “We beperken het geluidsniveau meestal tot 25 decibel, ook al mogen we tot 45 decibel gaan. We willen de sfeer gezellig houden, want onze klanten zijn op discretie gesteld. Daarom ook geen schreeuwerige ‘reclame’ op ons terras. De rode kussentjes in de zetels zijn een subtiele knipoog naar het partnership met Hiscox”, zegt Alain Coudeville terwijl hij Timothy Broos begroet. De Country Manager van Hiscox Belgium is er intussen komen bijzitten.

En inderdaad, op de kussentjes en op nog enkele plaatsen is klein, maar fijn het logo van Hiscox aangebracht. Timothy licht toe wat het Belgische filiaal van de internationale beursgenoteerde nicheverzekeraar doet en waarom hij zich thuis voelt bij Lekkerbekbeach.

“Alles wat een verzamelbaar karakter heeft en waarvan je een monetaire waarde kunt uitdrukken, kan Hiscox verzekeren: kunstwerken, collectiewagens, maar ook luxewoningen”, zegt Timothy die zijn doelgroep omschrijft als ‘high-net-worth-individuals’. Als private insurer biedt Hiscox vermogende particulieren uitstekende verzekeringen met begrip voor hun situatie. “Onze service stoelt op één stelregel: wij lossen problemen voor je op. Na een schade heb je immers al genoeg aan het hoofd.” Naast particuliere kunstbezitters verzekert Hiscox ook de permanente collecties en tijdelijke exposities van musea en onder andere verzamelaars van klassieke voertuigen. Als business insurer is Hiscox gespecialiseerd in het verzekeren van zelfstandige ondernemers in beroepsaansprakelijkheid en cyberrisk.

Het credo van Hiscox ‘do quality business with quality people’ maakt meteen duidelijk waarom de verzekeraar de samenwerking met Lekkerbekbeach is aangegaan. Timothy Broos: “Lekkerbekbeach en Hiscox hebben een groot aantal gemeenschappelijke klanten. Die kunnen wij hier tijdens de zomermaanden in een ontspannen sfeer ontmoeten. Elk jaar bezorgen wij hen een voucher om een bezoekje te brengen aan Lekkerbekbeach. Ook aan de tussenpersonen met wie wij werken, zo’n 200 makelaars. Onze teambuilding met het 24-koppig Hiscox-team houden wij hier het laatste weekend van augustus. Als het van Hiscox afhangt, willen wij dit partnership nog heel wat jaren verderzetten!”

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 05 (summer vibes 2023).
Journalist: Edith Vervliet
Foto’s: Marie D.M.