Eind januari is het weer zover. Dan opent BRAFA voor de 68ste keer de deuren. 30 jaar op een rij werkte Beatrix Bourdon aan de organisatie van BRAFA. Tijd voor een terugblik op haar 30 jaar en een vooruitblik naar de editie van 2023.
DE 68STE EDITIE VAN BRAFA NADERT MET RASSE SCHREDEN. HOE ZIE JE BRAFA 2023 TEGEMOET?
“Met veel optimisme. We hebben in juni reeds een beurs kunnen organiseren in Brussels Expo, een nieuwe locatie voor ons, waardoor we inzicht kregen in wat we konden verbeteren of wijzigen. De editie van juni 2022 was in die zin erg interessant. Het hele team werkt erg hard opdat de volgende editie een nog groter succes wordt. Ze kan enkel nog mooier worden.”
HET IS EEN BIJZONDER JAAR VOOR JOU. JE WERKT REEDS DERTIG JAAR VOOR DE BEURS. WAT WAS JE EERSTE CONTACT INDERTIJD MET DE ANTIEKBEURS VAN BELGIË, OMGEDOOPT TOT BRAFA?
“Ik had tijdens een diner vernomen dat men op zoek was naar een verantwoordelijke om de Beurs in haar geheel te organiseren. Ik heb toen mijn cv gestuurd en zo is het hele avontuur begonnen.
Ik was toen 27 jaar. In het begin had ik helemaal geen benul van het werk achter de schermen en de verschillende organisatorische aspecten van zo’n evenement.”
WAS JE JE BEWUST VAN DE ENORME VERANTWOORDELIJKHEID DIE JE TOEN OPNAM?
“Ik wist eigenlijk niet wat me te wachten stond en misschien wel goed ook, want ik ben er vol enthousiasme aan begonnen met de wil om bij te leren.
Ik had nog nooit in mijn leven een catalogus gemaakt. Ik had nog nooit een grondplan van een beurs getekend, noch een persconferentie georganiseerd. Ik heb alles geleerd van de toenmalige voorzitter, Christian de Bruyn. Hij heeft me tijd gegeven en heeft veel energie gestoken om me het raderwerk van de Beurs toe te lichten. Uiteindelijk kan je het organiseren van een beurs vergelijken met het maken van een puzzel, de 20.000 stukjes moeten perfect passen.”
BRAFA, DAT IS VANDAAG EEN KLEIN TEAM MET VERSCHILLENDE PROFIELEN?
“Dat klopt. De Beurs is enorm geëvolueerd en gegroeid. In het begin was het een louter nationale beurs. Potentiële deelnemers moesten lid zijn van de Koninklijke Kamer van de Antiquairs van België (ROCAD). De communicatie verliep toen anders: geen website, geen e-mails, geen mobiele telefoons. Het ging er toen waarschijnlijk meer ambachtelijk aan toe (lacht). Vandaag zou de organisatie van de Beurs met haar internationale dimensie een onmogelijke opdracht zijn zonder een dynamisch team. Dat gezegd zijnde, het feit dat ik 30 jaar geleden gestart ben met een beurs van kleinere omvang, heeft me ook de kans geboden om in aanraking te komen met alle functies van de Beurs.”
“Dat was in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten. Vermits er indertijd geen specifieke plaats voor mij voorzien was op de Beurs, had ik geen andere keuze dan tussen twee stands een piepklein bureautje in de vorm van een krukje op de trap in te richten. Wat me het meest ontroerde tijdens die eerste Beurs, was de ontdekking van de schoonheid van de kunstwerken.”
HEB JE BEURSHERINNERINGEN DIE JE IN HET BIJZONDER KOESTERT?
“Ik heb er veel. Het is heel lastig om er zomaar op te noemen. Ik denk dat ik de ontmoetingen het meest koester. Dankzij BRAFA heb ik immers talloze mensen ontmoet op erg verschillende domeinen. We hebben het geluk gehad om gerenommeerde eregasten te mogen verwelkomen, zoals Julio Le Parc, Gilbert & George, Christo en Arne Quinze.
Het doet me enorm veel genoegen om de standhouders jaarlijks terug te mogen verwelkomen. Want het is uiteindelijk voor hen dat we een heel jaar werken en dat we ons uiterste best doen zodat alles bij hun aankomst perfect in orde is.
Dankzij de Beurs krijg ik toegang tot even diverse als buitengewone plaatsen. Zo denk ik aan het Kasteel van Axel Vervoordt of aan het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika waar ik met Didier Claes de reserves heb kunnen ontdekken. Dat heeft me nieuwe perspectieven geboden.”
IN EEN TIJDSPANNE VAN 30 JAAR IS DE WERELD VAN DE BEURZEN EN OOK DE KUNSTMARKT ERG VERANDERD; WAT IS JOUW PERSOONLIJKE VISIE OMTRENT DIE EVOLUTIE?
“Er zijn almaar meer beurzen. Sommige zijn erg commercieel. Dat is het verschil met BRAFA, die een vzw is. We zijn er bovenal voor de standhouders. We zouden ook mini-BRAFA’s kunnen organiseren in Parijs, Londen of Amsterdam, en BRAFA als een merk kunnen beschouwen. Dat is echter onze visie niet. Wat ons interesseert, is om onze Beurs steeds te verbeteren. We zien beurzen die het 5 tot 10 jaar volhouden. Wij bestaan echter al nagenoeg 70 jaar. Het is werkelijk een beurs die met haar tijd meegaat, die met haar voeten op de grond blijft, die beschikt over een erg solide bagage, een goede naam en die, naar ik hoop, nog vele jaren voor de boeg heeft.”
WAT WENS JE BRAFA TOE VOOR HET VOLGENDE DECENNIUM?
“Dat ze naar een almaar kwalitatief hoger niveau wordt getild en dat ze blijft internationaliseren. Dat we de standhouders steeds weer aan ons kunnen binden. Dat de kunstverzamelaars tevreden zijn over hun aankopen op BRAFA en dat ze jaarlijks terugkeren.”
ZELDZAAM ARTNOUVEAUSTUK TE ZIEN OP INTERNATIONALE BRAFA ART FAIR
Een recent ontdekt art-nouveautopstuk van Philippe Wolfers (1858-1929) wordt door Epoque Fine Jewels gepresenteerd op de internationale BRAFA Art Fair in Brussels Expo. Het betreft het centrale stuk van de vermiste ‘Pauw-tiara’, uitgevoerd in goud, zilver, diamant, email en opaal. Het evenement wordt ter gelegenheid van het Brussels Art Nouveau themajaar gedecoreerd met een beurstapijt van 20.000 m2 , een ontwerp gebaseerd op originele tekeningen van de beroemde architect Victor Horta.
10 KNOKSE GALERIJEN OP BRAFA 2023
1. BARONIAN / 2. QG GALLERY / 3. BOON GALLERY / 4. MARUANI MERCIER / 5. MDZ ART GALLERY / 6. SAMUEL VANHOEGAERDEN GALLERY /7. MAURICE VERBAET GALLERY / 8. GOKELAERE & ROBINSON / 9. GUY PIETERS GALLERY / 10. DE BROCK GALLERY
Delen Private Bank is reeds sinds 17 edities de hoofdsponsor. Champagne Taittinger, BMW, Guerlain en Hiscox zijn tevens loyale partners.
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 04 (winter vibes 2022).