Skip links

Nathalie Baeten-Coucke: Zakenvrouw Met Een Neus Voor Geur

Met Le Parfum de Nathalie introduceerde Nathalie Baeten-Coucke drie jaar geleden haar eigen – intussen bijzonder succesvolle – home en body care collection. Vandaag krijgt de Mountain Chic huisgeur opvolging met twee innovatieve eau de parfums die tot stand kwamen in het atelier van de Belgische geurkunstenaar Laura de Coninck.

Laura de Coninck, dochter van schrijver Herman de Coninck, is als ‘artist in Residence’ verbonden aan het gerenommeerde Parijse parfumhuis Givaudan en realiseerde afgelopen jaar onder meer een geur voor het Belgische tassen- en reisspullenmerk Hedgren en voor landschapsarchitect Ronald van der Hilst.

Als ‘artist in Residence’ kan ze voor haar projecten terecht in de laboratoria van Givaudan. Ze kan er beroep doen op de expertise van haar mentor meesterparfumeur Sonia Constant, die er al 23 jaar als parfumeur werkt en onder meer parfums voor Narciso Rodriguez, Tom Ford en Thierry Mugler creëerde. “Een parfumeur werkt imaginair vanuit zijn hoofd en vanachter de computer”, vertelt Laura. “Hij rekent en schrijft een formule uit. Een laborant maakt nadien het resultaat aan de hand van die formule. Ikzelf leerde parfums maken als olfactory artist en aldus op een heel intuïtieve manier, zoals ik eigenlijk te werk ga voor mijn schilderijen.

Ik neem een grondstof die ik lekker vind en voeg daar een ander element aan toe. Ik ruik, evalueer, vul aan, bouw op. Net zoals ik blauw en geel zou aanbrengen op mijn doek en zien wat dat brengt. Ik maak een compositie met geur, net zoals ik doe met kleur. Laag, na laag, na laag.” Met deze manier van werken is Laura uniek en één van de eerste geurkunstenaars ter wereld. Sterker nog, met haar manier van werken, heeft ze nu al de besloten wereld van parfum voorgoed veranderd. Geen wonder dat Nathalie en Laura elkaar vonden.

ONWEERSTAANBAAR

Voor de ontwikkeling van de nieuwe geuren voor Le Parfum de Nathalie baseerde het duo zich op de bestaande ‘Mountain Chic’ huisgeur die het home gamma kenmerkt. “Net zoals bij de producten uit de home collection zijn ook de nieuwe geuren ‘La F’ en ‘NATHAL 02/le parfum’ oriëntaals in het hart, met een amberakkoord”, vertelt Laura. “Daar zijn we samen veel verder op doorgegaan, aan de hand van een totaal nieuwe interpretatie van een amberakkoord. Ook komen er enkele sleutelingrediënten van de body care-lijn in terug, zoals sandelhout, vanille, kardemom en patchoeli. Beide eau de parfums hebben dezelfde ziel, maar kregen volledig nieuwe accenten. Voor het damesparfum ‘La F’ ligt de nadruk op de uitgesproken combinatie van amber en bloemen. Het is een warm en sensueel parfum geworden, zwoel, een tikkeltje mysterieus, opgebouwd rond een uniek amberakkoord dat in volledig andere verhoudingen is uitgewerkt. Daar voegden we maar liefst zeven verschillende – moderne en klassieke ambergrondstoffen aan toe, zoals het erg gegeerde ‘ambergris’ (synthetische substituut). Het geeft het parfum een onweerstaanbaar verleidelijke toets.”

HEERLIJK WEGDROMEN

“Ik hou van mode en kwaliteit”, vertelt Nathalie. “Luxe is voor mij een mooi design, maar even goed het gevoel van een zachte kasjmieren trui op mijn huid. Ik hou ook van schoonheid: me omringen met mooie dingen, die me blij maken en die met zorg zijn gekozen en een verhaal vertellen. Zo moest ‘La F’ voor mij het ultieme parfum worden dat ik zelf zou willen dragen, in een flacon die ik zelf het liefst van al in mijn badkamer zou hebben staan en die mij, maar ook anderen laat wegdromen. Een luxeproduct zowel vanbinnen als vanbuiten. De prestigieuze, kostbare geur van ‘La F’ vroeg in mijn ogen dan ook om een sierlijke, luxueuze flacon. Omdat ‘La F’ een parfum met bloemen en amber is, wilde ik een bloemenflacon die vrouwelijkheid uitstraalt. Het handgeblazen flesje is elegant versierd met een gouden lijnenspel en gekroond met een verfijnde bloemendop; de bijgeleverde authentieke pompverstuiver vormt een knipoog naar de chique boudoirparfums van vroeger. Samen met Eva Bos, die ook mijn bloemenboeketten maakt, heb ik een fles uitgedacht en op maat laten maken in glas. De fles is meermaals aangepast want elk detail moest kloppen! Zo’n pompverstuiver vind ik trouwens zalig. Ik hou van het ritueel van mij klaar te maken als we uitgaan. De stijlvolle manier waarop ze dit vroeger deden, zoals je kan zien in series als Downtown Abbey en Bridgerton bijvoorbeeld, trekt mij enorm aan. Daarbij is Parijs mijn happy place en de Parijse stijl mijn grootste bron van inspiratie.”

Het kokervormige kartonnen etui met zwarte en gouden accenten symboliseert klasse en weelde. Dat alles maakt van ‘La F’ een symbool voor vrouwelijke verleiding in een flesje, een combinatie van karakter en supervrouwelijke elegantie. ‘La F’ mikt op de gedreven, passionele vrouw die graag een sterkere geur draagt als stille getuige van haar innerlijke kracht, het bewustzijn van haar eigen sensualiteit en dat alles combineert met geraffineerde klasse. “La F is misschien wel het belangrijkste product dat nog ontbrak in mijn geurlijn”, vertelt Nathalie. “Meteen ook de verwezenlijking van een meisjesdroom. Mijn persoonlijkheid in een fles, zeg maar.”

GENDERNEUTRAAL

“We wilden mee evolueren met de maatschappij en de tendensen”, vertelt Nathalie. “Daarom werken we nu al aan een ‘refill’ zonder doos. Daarnaast is de tweede geur ‘NATHAL 02/le parfum’ een genderneutrale eau de parfum geworden voor iedereen die houdt van een frissere toets.”

“Dit parfum opent met een top van bergamot en pompelmoes, en lichte toetsen van roze peper en lelietjes-van-dalen”, treedt Laura bij. “Het hart onderscheidt zich door een flinke dosis witte musk en de witte bloemen van oranjebloesem, die het parfum levendig maken en zorgen voor een ‘cleane’ indruk, zoals van vers gewassen linnengoed dat in de zon heeft liggen drogen. Het amberakkoord geeft het parfum intensiteit. Je ruikt hierin een boeket van benzoïne (een zoetgeurend hars) van laos, vanille, vetiver uit Haïti en patchoeli uit Indonesië, aangevuld met Oosterse kruiden en vele verschillende ambersoorten om het parfum wat moderniteit in te blazen. Een mix van houtsoorten, zoals sandelhout, geven de geur een warm, mysterieus karakter.” Net als de geur is ook de verpakking iets strakker en tegelijk toch klassevol luxueus.

Het no-nonsense flesje kreeg een label in linnenlook met kleine accenten in bladgoud. Ook de doos kreeg de zachte, zuiderse Ibiza-look mee, passend bij deze ‘Island Edition’. “NATHAL wil ik graag als internationaal merk lanceren”, vertelt Nathalie. “We ontwikkelen actueel een volledige lijn van producten die, net zoals de geur, op Ibiza zullen worden verdeeld, vandaar de benaming ‘Island Edition’. Ook de blauwe kleur van het Eau de parfum verwijst daarnaar.”

GENTS TOPMODEL

Het gezicht van dit uniseks parfum is het Gentse topmodel Cesar Casier, die internationaal al carrière maakte met campagnes voor o.a. Porsche, Tissot Watches en Giorgio Armani Acqua Di Giò. Nu geeft zijn gezicht een vleugje extra internationale uitstraling aan een op-en-top Belgische eau de parfum. “Ik kende Cesar al een tijdje via gemeenschappelijke vrienden”, vertelt Nathalie. “In het verleden kwam hij al eens naar een event van Le Parfum de Nathalie. Vanuit die vriendschap is de samenwerking gegroeid. We hopen met Cesar een internationale evolutie op gang te kunnen trekken, want NATHAL is een geur die wereldwijd iedereen moet kunnen verleiden.”

LEPARFUMDENATHALIE.BE

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 06 (winter vibes 2023). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght