Modeontwerper Edouard Vermeulen (65) bruist van energie en ideeën. Met Valentijn opende zijn huis Natan nog een corner in Le Bon Marché in Parijs en de afgelopen weken verwende hij zijn fans met het concept Natan x Edgar, een samenwerking met de Uruguayaanse chef Edgar Carrasco. Toch wordt ook al aan creatieve opvolging gedacht en duikt de naam van zijn nichtje MarieCharlotte Vermeulen (35) steeds meer op. We gingen bij beiden op de koffie.
HOE IS DE SAMENWERKING MET DE URUGUAYAANSE CHEF EDGAR CARRASCO TOT STAND GEKOMEN?
Edouard Vermeulen: “Toen ik Edgar op een privédiner toevallig aan het werk zag, was ik zo gecharmeerd door zijn personaliteit en de kwaliteit van zijn gerechten, dat ik onmiddellijk wist dat we ooit iets samen zouden doen. Ik heb altijd al een restaurant aangrenzend aan één van onze winkels willen openen, maar horeca is natuurlijk een vak apart. Daarom beslisten we, als een soort van experiment, om de lente in te luiden en drie opeenvolgende weken respectievelijk in de tuin van de boetiek in Knokke en Brussel én aan het etalageraam van de winkel in Antwerpen – zowel binnen als buiten mensen te ontvangen en te laten genieten van Edgars heerlijke empanadas, gegrilde groenten en asado.
We hebben zo veel positieve reacties gekregen dat we in de toekomst zeker gelijkaardige evenementen plannen.”
ER ZIJN NOG MEER GROOTSE PLANNEN. ONDER MEER MET NICHTJE MARIE-CHARLOTTE. HOE ZIJN JULLIE VERWANT?
“Marie-Charlotte is één van de twee kinderen van mijn broer Pierre, notaris in Sint-Jans-Molenbeek. Ikzelf ben ongehuwd en heb geen nakomelingen. MarieCharlotte had als vrolijk en ongelofelijk kind al oog voor raffinement. In haar puberteit ontwikkelde ze – zoals de meeste pubers – in mijn ogen een wat slechtere smaak, maar toch kwam het niet als een verrassing toen ze mij liet weten dat ze iets in de mode wilde doen. Ik stimuleerde haar om daarin opleidingen te volgen om zo Natan op termijn op een vernieuwende manier te kunnen laten evolueren. Tien jaar geleden – voor ze in Londen ging studeren – creëerde Marie-Charlotte als jobstudent al twee dagen per week juwelen voor Natan. Maar als ‘nichtje van’ is het niet altijd makkelijk om je plaats te vinden en te veroveren.
Daarom vond ik het heel belangrijk dat ze ging studeren om met savoir-faire terug te komen. Ik was ervan overtuigd dat het anders nooit leuk zou worden voor haar, omdat ze zou denken dat alles wat ze zou doen goed moest zijn. De jeugd moet leren dat niet alles wat ze doet goed is, want doorgaans is er niet veel goed. Wel staan ze op vlak van het virtuele een stuk verder dan mijn generatie.”
HOE BEN JE ERTOE GEKOMEN OM IN LONDEN TE GAAN STUDEREN?
Marie-Charlotte Vermeulen: “Na mijn opleiding ‘Graphics & Advertising’ aan Saint-Luc in Brussel ontwierp ik dan wel juwelen bij Natan, maar toch vond ik dat ik eerst mijn eigen traject moest ontwikkelen om mijn marktwaarde te weten te komen en me meer zelfzeker te voelen. Mijn oom Edouard heeft zo’n aura om zich heen dat het voor mij belangrijk was om uit te zoeken wie ik zelf ben en wat mijn stijl is. Ik moest kunnen voelen dat ik ook voor hem een toegevoegde waarde kon zijn en niet gewoon ‘het nichtje van’.
In eerste instantie wilde ik eigenlijk gewoon Engels gaan studeren en wat op eigen houtje in het buitenland leven, om ook op dat vlak ervaring op te doen. Acht maanden later, na mijn taalexamens ontdekte ik het Condé Nast College of Fashion & Design in Londen. Na een jaar van intense opleidingen (zes weken PR, zes weken fotografie, zes weken stylisme, zes weken business, …) had ik van allerlei facetten kunnen proeven en wist ik eigenlijk exact wat ik in de modeindustrie wilde doen en dat situeerde zich aan de creatieve kant. Ik ging meteen nadien aan de slag als stylist-assistent bij NET-A-PORTER waar ik twee jaar lang mee aan fotoshoots werkte, silhouetten creëerde en ook het belang leerde van correctheid bij het encoderen van de kledingstukken in de computer.
Vervolgens kwam ik bij Selfridges aan de bak, op het juiste moment toen de studio nog superklein was en ze alles digitaal wilden pushen. We waren slechts met een twintigtal mensen. Ik begon er als styliste-assistent. Heel snel ben ik dan styliste geworden, vervolgens senior styliste en nadien assistent manager. Toen de manager op bevallingsverlof ging, mocht ik de studio womens wear managen. Een droom!”
Edouard Vermeulen: “Marie-Charlotte onderging een ware transformatie. Het nichtje dat van Londen terugkwam, was heel modebewust geworden en had uitgesproken creatieve en zakelijke ideeën. Sinds twee jaar werkt Marie-Charlotte bij ons in de communicatie en volgt ze het Society-project op, een soort van VIP-kaart voorbehouden aan grote klanten, waarmee ze voor bepaalde gelegenheden zoals een opera of bezoek worden uitgenodigd of geschenkjes krijgen. Maar ik merk ook dat ze meer en meer interesse heeft voor schoenen en accessoires. Vandaar dat ze sinds drie maanden met onze (accessoire)stylisten meewerkt. Daar leert ze hoe elke stof en elke kleur anders is. Marie-Charlotte moet voor mij snel leren en ervaren waarom bepaalde dingen anders zijn. Nadenken hoe iets vernieuwend of mooi of leuker kan zijn. Het simpelste volume kan afhankelijk van de stof of de details saai of ongelofelijk zijn. Maar het goede is dat ze zot is van mode en op mode moet je op een goeie manier verliefd zijn.”
“MARIE-CHARLOTTE IS ZOT VAN MODE EN OP MODE MOET JE OP EEN GOEIE MANIER VERLIEFD ZIJN.”
– EDOUARD VERMEULEN
HOE WAS EDOUARD VOOR JOU ALS OOM?
Marie-Charlotte Vermeulen: “Edouard en ik lijken karakterieel erg op mekaar. We zijn allebei gevoelsmensen en voelen vaak hetzelfde. We zijn ook heel close. Hij is mijn grote voorbeeld en tegelijk mijn oom, mijn tweede papa en mijn beste vriend. Toen ik van Londen terug bij Natan kwam, voelde dat als thuiskomen. Ik ben eigenlijk bijna geboren in het huis en heb heel de evolutie van Natan mogen meemaken. Eerst werkte ik met Stéphanie Mairiaux, Product manager women’s ready to wear in het atelier aan juwelen. Vervolgens heb ik met Pieterjan Van Biesen, Head of Marketing & Communication en Lara Vanderstraeten, Sales & Retail manager gewerkt voor het commerciële gedeelte. Nadien ben ik naar boven verhuisd om met de stylisten aan de slag te gaan.
Ik heb van alles kunnen proeven maar ik ben duidelijk voor het creatieve gedeelte weggelegd. Ik hou heel erg van de kleren. Toen mijn grootmoeder langs moederskant onlangs overleed, heb ik al haar vintage Natan-kleren geërfd. Ze inspireren me voortdurend.”
EDOUARD WERKT ALTIJD VANUIT DE STOFFEN EN MATERIALEN? HANTEER JIJ EEN ANDERE WERKWIJZE?
“We werken op een gelijkaardige manier, maar ik ben heel monochroom terwijl Edouard meer van prints houdt. Edouard werkt altijd vanuit de stoffen, maar ik laat me inspireren door alles wat ik tegenkom, zoals foto’s in magazines maar evengoed architectuur of een motief op een tapijt.”
STEL DAT EDOUARD ZIJN JAS AAN DE HAAK HANGT, HOE ZOU JE HET HUIS DAN ZIEN EVOLUEREN?
“Edouard is voor mij als Giorgio Armani. Ik zie hem nooit weggaan bij Natan. Het huis is zijn baby. Ik zie ons binnen tien jaar nog altijd allemaal tezamen als één grote familie en ik zou het huis ook in grote mate houden zoals het is. Wel vind ik dat het huis een enorm potentieel heeft dat ik meer internationaal zou benutten. Ik denk dan aan markten als Azië, Amerika, … die veel in mooie, degelijke kleding investeren.”
IS ER IETS WAAR JOUW OPVOLGERS NIET AAN MOGEN RAKEN?
Edouard Vermeulen: “Bij ons heerst een familiegeest met veel respect voor elke mens en dat voel je in onze service en ons product. Ik heb Natan uitgebouwd vanuit passie en ethiek, waarden die voor mij behouden moeten blijven.”
MAISON NATAN KNOKKE WORDT DEZE ZOMER MAISON D’HÔTES EN MAISON DE SAVEURS.
Levenskunst heeft altijd al centraal gestaan in de fundamenten van Maison Natan. Alvorens de lijnen van de Couture uit te zetten in een Belgische modecultuur die bekendheid geniet op catwalks over de hele wereld, was stichter Edouard Vermeulen zijn carrière begonnen als binnenhuisarchitect. In het verlengde van een wereldwijde esthetische harmonie die iedereen vandaag waardeert, vooral in het licht van de recente gebeurtenissen, opent Maison Natan deze zomer een bijzondere gastensuite op uitnodiging en een pop-uprestaurant in haar boetiek in Knokke. In het groen, en op een steenworp afstand van de zee.
Edouard Vermeulen koesterde al lang de wens om een hotelconcept te openen dat zou aansluiten bij zijn creatieve aanpak. Voortaan zal de signature suite van Maison Natan, met dressing, marmeren badkamer en Couture-slaapkamer ingericht met stukken ontworpen door Jean Philippe Demeyer, voldoen aan de aspiraties van de ontwerper van verfijnde gastvrijheid. Van 3 tot 17 augustus zullen de zolderkamers, in een comfortabel en luxueus decor, gasten ontvangen op uitnodiging of privatief. Hier kan je genieten van een verkwikkende vakantie in een knusse en gezellige ruimte, met onmiddellijke toegang tot alle winkel-, gastronomische en sociale adressen die de Noordzee zo bijzonder maken.
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 03 (summer vibes 2022).
Tekst: Anja Van Der Borght