Skip links

MSC Cruises: Doha, Afspraak Op Het Water

Op het ogenblik dat we de laatste hand aan deze tekst legden, ging de openingsmatch op het WK door tussen gastland Qatar en Ecuador (0-2). Enkele dagen voor die start hadden we de gelegenheid om een bezoek te brengen aan de hoofdstad Doha, met een rechtstreekse vlucht vanuit Brussels Airport. De aanleiding? De inhuldiging van MSC World Europa, een nieuwe parel aan de kroon van MSC Cruises.

GROOT, GROTER, GROOTST …

In Qatar is de afgelopen jaren en maanden letterlijk niets aan het toeval overgelaten om het WK tot een paradepaardje te maken voor het snelgroeiende en welvarende land, met alle internationale en omstreden mediadiscussies die daar ook soms mee gepaard gaan. Big, bigger, biggest, zo lijkt het wel, en grote investeringen in infrastructuur horen er bij. De Doha Grand Cruise Terminal in de haven is speciaal in aanloop naar het WK gebouwd en diende als locatie voor de inhuldiging van MSC World Europa.

Het gigantische schip heeft 22 dekken, is 47 meter breed, biedt plaats aan 6.700 passagiers en heeft maar liefst 40.000 m² publieke ruimte, met 33 restaurants, bars en lounges, nieuwe entertainmentopties op nieuwe high-tech locaties, 6 zwembaden, een luxueuze Yacht Club en nog veel meer. Het schip werd dit jaar opgeleverd bij de Chantiers de l’Atlantique in SaintNazaire (F). In dezelfde klasse komt in 2025 de World Class America in de vaart.

… MAAR OOK INNOVATIEF EN DUURZAAM

Cruisen en toerisme in het algemeen zitten duidelijk opnieuw in de lift na het (voorlopige) einde van de pandemie. En de schepen van de nieuwe generatie bieden niet enkel steeds meer comfort, luxe en ontspanningsmogelijkheden, ze zetten mee de bakens in het verhaal over duurzaamheid. “MSC World Europa is tot nu toe het meest milieuvriendelijke schip in de MSC-vloot van 21 schepen, maar bovendien het schip met de kleinste ecologische voetafdruk ter wereld”, zegt Frank Van den Steen, Country Manager MSC Cruises Benelux tijdens een interview. Het schip vaart op LNG en dit vloeibaar aardgas is één van de zuiverste scheepsbrandstoffen die momenteel voor gebruik op deze schaal aanwezig is. LNG zorgt voor een quasi volledige vermijding van uitstoot van zwavelstof en een drastische vermindering van stikstofuitstoot. Vooral wordt ook de CO2 -uitstoot met 25% gereduceerd tegenover klassieke brandstoffen op de schepen. LNG vormt aldus een goede overgang naar de verdere technologie. MSC Cruises wil door voortdurende vernieuwingen tot netto zero-emissies komen tegen 2050. “Als Italiaanse familiale groep, die ook nog familiaal gerund wordt, 300 jaar ‘heritage’ en een nauwe band heeft met zeeën en oceanen, heeft MSC Cruises een langetermijnvisie en investeren zij daar volop in”. Enkele andere aspecten? 60% van het afval wordt gerecycleerd, wat meer is dan gemiddeld aan land. Ingenieuze behandeling van afvalwater (100% gezuiverd voor het geloosd wordt) en een eigen ontziltingsinstallatie om zeewater om te zetten in 2 miljoen liter bruikbaar water per dag zijn andere staaltjes van de voortdurende innovatie. Frank Van den Steen wijst ons tijdens ons aangenaam gesprek ook op het vernieuwende design van het schip:

“De boeg is G-vormig, ligt op een andere manier in het water en zorgt daardoor voor minder verbruik. De achterkant heeft een Y-vorm, waardoor er een indrukwekkende wandelpromenade in open air is gerealiseerd”.

NA HET WK HET ECHTE CRUISEWERK

MSC Cruises heeft een partnership uitgebouwd met Qatar Airways en met de Qatarese autoriteiten. De gloednieuwe cruiseterminal biedt plaats aan meerdere grote schepen. Tijdens het wereldkampioenschap voetbal werden liefst drie schepen gecharterd als verblijfplaats en hotel voor FIFA, Qatar Airways en andere delegaties. Na het WK begint het schip aan het ‘echte werk’: tijdens de winter toert het in de omgeving van het Arabisch schiereiland met stops in onder meer Dubai, Abu Dhabi en Dammam (Saoedi-Arabië). In het voorjaar van 2023 verplaatst het actieterrein zich naar het Middellandse Zeegebied met stops in onder meer thuishaven Genua, Messina, Malta, Barcelona en Marseille.

EEN VERBLUFFENDE DOOPCEREMONIE

Op 13 november was het ‘le moment suprême’ van onze trip. In de late namiddag was er de grote inhuldiging van de Doha Grand Cruise Terminal en aansluitend de officiële ‘naming ceremony’ van MSC World Europa. Dit in aanwezigheid van Pierfrancesco Vago, Executive Chairman van MSC Cruises, Gianni Onorato, CEO van MSC Cruises, Zijne Excellentie Mr. Akbar al Baker, CEO Qatar Airways Group en Voorzitter Qatar Tourism en Daniela Picco, Executive Director MSC Foundation. Hare Excellentie Sheikha Hind bint Hamad Al Thani, CEO Qatar Foundation is de meter van het schip. Naar gewoonte werd het lint doorgeknipt waardoor de fles champagne tegen de romp werd geslagen en brak. Het was een traditionele maritieme ceremonie met genodigden van over heel de wereld. We werden vergast op een gevarieerd optreden van lokale artiesten, een futuristische en indrukwekkende art-videoprojectie op de romp van het schip en een optreden van de knappe singer-songwriter en model Matteo Bocelli (25 jaar en jongste zoon van de wereldberoemde Italiaanse tenor Andrea Bocelli) als première van zijn nieuw solo-album. Tevens spectaculair was de grote droneshow. Maar liefst 600 drones gaven in een perfecte choreografie boven en rond het schip een bijzonder en superlatief cachet aan de ceremonie. Na dit alles mocht een prachtig vuurwerk evenals een gastronomisch galadiner niet ontbreken.

We wensen MSC World Europa een goede vaart en een fijne toekomst toe.

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 04 (winter vibes 2022).