Huidaandoeningen staan in de top vier van meest voorkomende ziektebeelden wereldwijd. In België is er steeds meer vraag naar skin health advies. De totale capaciteit van dermatologen neemt daarentegen elk jaar af. Tijd voor een gesprek over deze evolutie met dermatoloog dr. Annelies Avermaete en CEO Jochen Boeykens, drijvende krachten achter Skindr.
ANNELIES, JE BENT DERMATOLOOG/VENEROLOOG. HOE LANG BEOEFEN JE DEZE SPECIALITEIT AL?
“Ik studeerde af als arts aan de Katholieke Universiteit van Leuven in 1998. Daarna vervolmaakte ik mijn studies tot dermatoloog en veneroloog onder meer in het Duitse Bochum, waarna ik aan de slag ging in Londen en de Nederlandse grensstad Terneuzen. In 2017 opende ik mijn gloednieuwe privépraktijk in hartje Gent: Huidcentrum Gent.”
IN 2020 ONTSTOND HET IDEE OM EEN ANDER TYPE PRAKTIJK TE OPENEN. VERTEL?
“Dat klopt. Via een gemeenschappelijke kennis, Luc Geuten van Mitiska, leerde ik Jochen Boeykens, ingenieur en ondernemer, kennen. Als patiënt maakte Jochen een lange lijdensweg door bij verschillende huidartsen in binnen- en buitenland. De situatie waarin vraag en aanbod tussen patiënt en arts uit evenwicht zijn, kende hij als geen ander. Het enthousiasme om dit probleem aan te pakken was van bij de eerste ontmoeting aanwezig. Het huidige klimaat is onhoudbaar, zowel voor patiënten als dermatologen.
We bestudeerden de privépraktijk in Gent, met het doel deze verder te optimaliseren en patiënten een efficiëntere service te bieden. We kwamen tot de vaststelling dat maar liefst 40% van de consultaties eigenlijk perfect online zou kunnen plaatsvinden. Goede foto’s van het probleem, aangevuld met de nodige achtergrondinformatie: meer is er vaak niet nodig. Met de gemiddelde smartphone maak je makkelijk foto’s en die upload je sinds 2021 via Skindr, het platform waarop een dermatoloog ter hulp schiet binnen de 48 uur.”
HOE ZIT HET SKINDR-PLATFORM PRECIES IN ELKAAR?
“We werken samen met 20 erkende dermatologen. De patiënt registreert zich, beschrijft het huidprobleem en uploadt enkele foto’s. Via Skindr stelt de dermatoloog eventueel bijkomende vragen over bijvoorbeeld de context van het probleem. Eigenlijk geeft dit de dermatoloog alles wat nodig is om een advies te formuleren. Is er een medicamenteuze behandeling nodig, dan ontvangt de patiënt dit rechtstreeks op zijn of haar identiteitskaart. Dit alles gebeurt in een tijdspanne van maximaal 48 uur – zelfs in het weekend is er hulp voorzien. De digitalisering geeft de artsen superkrachten om patiënten sneller en beter te helpen. De tijdswinst is enorm!”
ZIJN ER NOG MEER VOORDELEN AAN SKINDR VERBONDEN?
Jochen Boeykens: “Eigenlijk is het hele klassieke proces inefficiënt. Als patiënt neem je misschien verlof om naar de dokter te gaan. Of doe je dit ’s avonds terwijl je liever bij je kinderen zou zijn. Eens alle verkeer- en parkeerstress aan het ziekenhuis of de praktijk voorbij is, betreed je mogelijks een overvolle wachtzaal om uiteindelijk 10 minuutjes de arts te spreken. Binnen die tijdspanne kleed je je aan en uit en moet er ook nog wat administratie gebeuren … Shoppen kan tegenwoordig veilig, efficiënt en transparant, maar onze gezondheidszorg lijkt soms wel achtergebleven te zijn in het stenen tijdperk. Ik streef naar een wereld waarin je op elk moment een professioneel medisch team ter beschikking hebt via je smartphone. Die wereld is nu gelukkig binnen handbereik.”
Dr. Annelies Avermaete: “Daarnaast is het uiteraard ook voor de dermatoloog een pak flexibeler werken met Skindr. Mijn collega’s en ik kloppen vaak zeer lange werkdagen. Ik wil ook graag die flexibiliteit om de kinderen bijvoorbeeld tussendoor van school af te halen en nadien verder te werken. De snelle service die ik via Skindr bied, is absoluut een win-win voor de patiënten én voor mezelf als arts.”
MET WELKE HUIDPROBLEMEN KUNNEN WE OP SKINDR TERECHT?
“Enerzijds kan je er terecht voor de meer acute vragen, zoals een moedervlek of huiduitslag die je zorgen baart, of voor een second opinion. Daarnaast willen we een partner zijn van patiënten met chronische aandoeningen. Zij hebben frequent en langdurig follow-ups nodig. Denk maar aan jonge kinderen met constitutioneel eczeem. Het patiëntje empoweren levert sterk bij tot een betere kwaliteit van leven.”
JE PRAAT ZEER GEDREVEN OVER JE WERK ALS DERMATOLOOG ÉN ALS GEBRUIKER EN COFOUNDER VAN SKINDR. DE COMBINATIE ARTSONDERNEMER BEVALT JE DUIDELIJK?
“Ik hou ervan! Enerzijds help ik mijn patiënten verder als arts en waak ik over mijn eigen work-life balance. Anderzijds is een start-up uitbouwen tot succesvolle onderneming een grote uitdaging an sich. Inmiddels voerden we al meer dan 10.000 consultaties online uit. Elke dag komen er enthousiaste reacties van onze patiënten. Die reacties zijn uiteraard niet onze drijfveer, maar versterken wel de overtuiging dat dit écht de kwaliteit en snelheid van onze zorgverlening een boost geeft.”
SKINDR LOOPT GOED. WAAR HOOP JE OVER VIJF JAAR TE STAAN MET HET PLATFORM?
“We willen Skindr graag uitbouwen tot een voorbeeld voor de dermatologiepraktijk van de toekomst. De ideale patiëntenzorg is hybride en combineert het beste van twee werelden met een digitaal en een fysiek aspect. Skindr wil graag ziekenhuizen en andere privépraktijken ondersteunen om de switch richting het hybride werken te realiseren. Daarnaast streven we ernaar om een Europees gekend kwaliteitslabel te worden, ontstaan door de samenwerking tussen dermatologen en patiënten.”
GA NAAR SKINDR.COM VOOR BETROUWBAAR ONLINE ADVIES VAN EEN ERVAREN BELGISCHE DERMATOLOOG.
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 04 (winter vibes 2022).