De Grieken en Romeinen droegen reeds sieraden in glas die de kostbare look van echte diamanten of edelstenen evenaarden, maar de gouden tijd van deze ‘fantasiejuwelen’, zoals wij ze vandaag noemen, begon pas in de jaren ’20 en ’30 van vorige eeuw. Een tijd van nieuwe stromingen zoals de Art Deco en natuurlijk Coco Chanel die een ware revolutie ontketende in de mode. Wij duiken met expert Manuel Opdenakker in zijn wereld boordevol fantasie.
“Als klein jongetje mocht ik al mee verkopen, zowel in de antiekzaak van mijn vader als in de juwelenzaak van mijn moeder wat verderop in Antwerpen”, vertelt Opdenakker. “Voor sommige klanten kwam dat misschien wat eigenaardig over, maar de meesten vonden het best grappig. Nu krijg ik soms nog de opmerking ‘oh, een man in deze business’, maar het is me op het lijf geschreven. Door ons gevarieerd aanbod komen klanten vaak met een (foto van een) kledingstuk voor een feestelijke gelegenheid een bijpassend juweel kiezen. Soms overhalen we hen om even uit hun comfortzone te treden. Het is altijd leuk om iemand te zien evolueren van een klein pareltje op het oor naar onze meest originele collecties! Voor vele klanten worden fantasiejuwelen op termijn zelfs een echte passie!”
MATHILDE EN MAXIMA
“Door er van kinds af aan in te zitten, heb ik ook een hele evolutie in fantasiejuwelen mogen meemaken”, vertelt Opdenakker. “Vroeger werden vrouwen die hun outfit heel graag met een fantasiejuweel wilden combineren, vaak tegengehouden door hun partner die liever zag dat zij ‘echte’ juwelen droegen als statussymbool! Dat betekende voor vele dames dat zij die ene gouden ketting voor elke gelegenheid weer moesten dragen! Gelukkig hebben de actrices op de rode loper en ja, zelfs ons koningshuis daar verandering in gebracht! Steeds meer werden juwelen een onlosmakelijk onderdeel van de kledingoutfit en werden edele materialen van ondergeschikt belang. Mathilde en Maxima die beide in 2013 tot koningin werden gekroond, zijn op dat vlak ware voorlopers en deze evolutie heeft intussen ingang gevonden in alle lagen van de bevolking. Mooie fantasiejuwelen doen niet langer onder voor de exemplaren in edelmetaal. Een overladen halsketting is vaak prachtig te combineren met eenvoudige diamanten oorbellen en een klassieke ring.”
COSTUME JEWELRY
“Je hebt veel sieraden nodig”, zei Coco Chanel.
“Als ze echt zijn, loop je er maar mee te pronken en dat getuigt van slechte smaak. De sieraden die ik maak, zijn erg mooi maar vooral ook erg nep!”
Het is trouwens Gabrielle ‘Coco’ Chanel die de term ‘costume jewelry’ introduceerde en in de jaren ’20 van vorige eeuw een ware revolutie ontketende, niet alleen inzake kledingontwerpen maar ook op het gebied van sieraden. De kledingontwerpen van Chanel waren eenvoudig, elegant en comfortabel. Glamour voegde ze toe door sieraden bij haar mode te ontwerpen. Uit pure financiële noodzaak liet Chanel het gebruik van edelstenen en goud links liggen en startte ze met het ontwerpen van fantasiejuwelen die ze de naam ‘costume jewelry’ gaf. Volgens de ene verwijst ‘costume’ naar het woord ‘kostuum’ wat wij tegenwoordig ‘outfit’ zouden noemen. Een andere theorie is dat de term ‘costume jewelry’ verwijst naar de fantasiejuwelen die gedragen werden in theaterproducties. Wat er ook van zij, Chanels juwelen waren grote en gewaagde juwelen, net zoals de exemplaren voor toneelproducties: lange koorden met glasparels, bengelende oorbellen en veel plastic armbanden. Opvallende sieraden die perfect pasten binnen de stijl van die onafhankelijke en trendy, rebelse vrouw.
Andere ontwerpers zoals bv. de Italiaanse modeontwerpster Elsa Schiaparelli traden met hun hypermoderne en surrealistische ontwerpen in de voetsporen van Chanel. Costume jewelry werd een bron voor ontwerpen die vandaag de dag nog net zo opvallend en mooi zijn als in de tijd dat ze ontworpen werden. De topstukken uit vervlogen tijden hebben vandaag de dag soms dezelfde waarde als sieraden van goud en diamanten. “Toen mijn moeder in de jaren tachtig haar winkel opende, waren haar collecties fantasiejuwelen veelal gelinkt aan grote modehuizen als Yves Saint Laurent, Moschino, Versace, Armani, Ferré, …”, vertelt Opdenakker. “Ze verkocht in die tijd de meest vooruitstrevende collecties die toen op de markt te verkrijgen waren. Door de jaren heen veranderde dat. Vandaag dragen de meest vooruitstrevende collecties fantasiejuwelen namen van ontwerpers van over heel de wereld. Denk maar aan het Italiaanse Angela Caputi, het Deense Monies en de Belgische Christine Bekaert en Laurence Delvallez.”
AANPASSINGEN
“Vandaag koop ik overal ter wereld collecties aan”, vertelt Opdenakker, “heel originele, artistieke, draagbare, tijdloze of gekke juwelen, … in heel uiteenlopende materialen, met slechts één voorwaarde: ik moet de collecties zelf mooi vinden. Het ontwerp is voor mij veel belangrijker dan het materiaal. Misschien is het in mijn voordeel dat ik als man een vrouwenartikel aankoop omdat ik het zelf niet kan dragen en dus met een ander oog naar de collecties kijk. Ondanks dat de collecties er top uitzien, of het handwerk knap is bedacht, brengen we toch vaak verbeteringen aan in ons eigen atelier. Omdat er bijvoorbeeld niet voldoende is nagedacht over het draagbare of ergonomische aspect van het juweel. Ook verbeteren we vaak nog de manier waarop de juwelen verguld zijn, of pas ik de modellen aan de smaak van de Belgische vrouw aan.”
NIEUWE BLOEMENALLEGORIE NEROLIA VETIVER
In 2022 wordt de collectie Aqua Allegoria uitgebreid met Nerolia Vetiver. Parfumeurs Thierry Wasser en Delphine Jelk baseerden de geur op stralende neroli die wordt gedragen door vetiver. Het parfum wordt verfrist met basilicum, alles in het gezelschap van een zalig vijgenakkoord.
Nerolia Vetiver is in de eerste plaats een emotie. Een geurige herinnering aan de landschappen van het eiland Ischia in de baai van Napels waar de natuur genereus is en het licht de inspiratiebron is voor deze geur met gebeeldhouwde frisheid. Ook de liefde voor de uitzonderlijke neroli van Calabrië is meteen voelbaar.
GEËNGAGEERDE CAMPAGNE
Een reis rond de wereld op de vleugels van de bij van Guerlain … Alle tuinen van de aarde, gezien vanuit de lucht. Een tegelijk grandioos en intiem beeld van de natuur met haar verwarrende schoonheid … Het engagement van Guerlain voor de aarde uitdragen vraagt meer dan een campagne.
De regisseur was niemand minder dan de wereldberoemde kunstenaar en ecologisch activist Yann Arthus-Bertrand. Hij is auteur van het onvergetelijke La Terre vue du ciel en stichter van de Fondation GoodPlanet. Om de ecologische voetafdruk van deze campagne te beperken, werden bepaalde beelden van de film La Terre vue du ciel gebruikt. De nieuwe shots werden in Frankrijk opgenomen en tonen de pracht van lokale seizoensbloemen.
GUERLAIN SUSTAINABLE BOARD
De nieuwe campagne van Aqua Allegoria past volledig in een bredere aanpak, gesteund door Guerlain en door een comité van dertien experten in Duurzame Ontwikkeling met Yann Arthus-Bertrand als Erevoorzitter. De Sustainable Board begeleidt de strategische acties voor duurzame ontwikkeling van het Huis.
ZOMERS GENIETEN VAN AQUA ALLEGORIA
De nieuwste toevoeging Nerolia Vetiver brengt het aantal Aqua Allegoria parfums op twaalf. Stralende bloemengeuren, zonnige fruitgeuren of vibrerende citrusgeuren … er is voor elk wat wils. Ook de bijpassende douchegel en bodymilk met bergamot zijn een waar genot.
ARMEDUIVELSTRAAT 11, 2000 ANTWERPEN
MANUELOPDENAKKER.COM
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 03 (summer vibes 2022).
Tekst: Anja Van Der Borght