Xantho, het Belgische cosmeceutical merk opgericht in 2020 door Hein Mahieu en Bruno Keeris, zorgde in de strijd tegen huidveroudering voor een wereldprimeur met zijn anti-aging producten op basis van xanthohumol. Studies tonen aan dat deze krachtige antioxidant uit de hopbloem niet alleen hydrateert en rimpels vervaagt, maar ook onzuiverheden, roodheid en pigmentvlekken vermindert. De all-in-one producten met viervoudige werking zijn bijzonder efficiënt.
HOE KENNEN JULLIE ELKAAR?
Hein: “Wij hebben elkaar leren kennen in de voedingssector. Geïnspireerd door de clean labels die de foodsector veranderen, willen wij ook hetzelfde doen in de cosmeticawereld.”
HOE ZOU JE XANTHO IN ENKELE ZINNEN OMSCHRIJVEN?
“Xantho is er in geslaagd een manier te vinden waarop de krachtigste, natuurlijke antioxidant door de huid kan worden opgenomen. Onze gepatenteerde producten worden ontwikkeld en geproduceerd in België en maken enkel gebruik van ingrediënten die er toe doen volgens ‘the pharmacist way’ met een bewezen werking.”
HOE ZIJN JULLIE ER TOE GEKOMEN OM XANTHO OP TE RICHTEN?
Bruno: “We stelden vast dat een meerderheid van de merken ongeveer veertig tot vijftig ingrediënten hanteren om een crème te ontwikkelen. Wij wilden ‘the pharmacist way’ volgen en een crème ontwikkelen met alleen werkzame ingrediënten die er toe doen. In gesprek met dermatologen en apothekers kregen we zicht op de kracht van hop. Omdat xanthohumol (dat in hop zit) een zeer efficiënte natuurlijke antioxidant bleek en dus bijzonder goed is in het neutraliseren van vrije radicalen, beslisten we daarmee aan de slag te gaan. Xanthohumol remt niet alleen de afbraak van collageen en elastine, maar gaat ook de vorming van tyrosinase tegen. Hierdoor verminderen pigmentvlekken. Dankzij de anti-inflammatoire werking heeft de gepatenteerde formule ook een positief effect op roodheid en onzuiverheden.”
ZOPAS BEHAALDEN JULLIE EEN WERELDPRIMEUR?
Hein: “De wetenschap had al wel ontdekt dat xanthohumol veel krachtiger is dan andere natuurlijke antioxidanten en zelfs zes keer krachtiger dan resveratrol, dat we kennen uit rode wijn. Toch bleef de hopbloem lange tijd de heilige graal waarvan elk cosmeticamerk slechts kon dromen. De reden daarvoor was tweeledig. Omdat xanthohumol niet oplosbaar was in water, kon het niet in een emulsie worden verwerkt én niet doordringen tot de dermis.
Om een doorbraak voor het ‘oplosbaarheidsprobleem’ te forceren, deden we beroep op een Belgische professor emeritus in de farmaceutische wetenschappen. Na enkele jaren intensief onderzoek en het bekomen van een internationaal patent in onder meer Europa en Amerika, lanceerden we twee jaar geleden de eerste cosmeceuticals op basis van xanthohumol. Nadien volgde het patent voor Japan. De naam van ons merk refereert aan dit hoofdingrediënt dat in al onze producten zit.”
WAT MAAKT JULLIE PRODUCTEN ZO UNIEK?
Bruno: “Door de viervoudige werking vallen alle Xantho-producten onder de noemer all-in-one en zijn ze dus ideaal voor vrouwen die nood hebben aan een complete en efficiënte skincare-routine. Bovendien bevatten ze naast xanthohumol enkel de noodzakelijke ingrediënten met bewezen resultaat, zoals aloë vera, vitamine E, niacinamide (vitamine B3) en in de oogcrème ook cafeïne en avocado-olie. Hierdoor zijn al onze formules ook vegan en vrij van sulfaten, kleurstoffen, siliconen of parabenen. Met onze cosmeceuticals bieden we een antwoord op de toenemende vraag naar transparantie, efficiëntie en duurzaamheid in een wereld waarin consumenten bestookt worden met vage beloften. De verpakking in glazen potjes met recycleerbaar deksel en de lokale productie dragen bovendien bij aan een minimale ecologische voetafdruk.”
HOE ZIEN JULLIE DE TOEKOMST?
Hein: “Ons land geniet wereldwijd een ijzersterke reputatie inzake geneeskunde en biotechnologie. Ook in de strijd tegen huidveroudering moeten we een pioniersrol kunnen spelen. Daarom zijn we vastberaden om met Xantho te blijven innoveren.”
VOOR DE FEESTEN GINGEN JULLIE IN ZEE MET AVDW, HET MODELABEL VAN DE ANTWERPSE ANNICK VAN DE WEGHE, DIE VOOR JULLIE EEN LEUKE GIFT BOX ONTWIERP?
Bruno: “Vijf jaar geleden begon Annick Van De Weghe het modelabel AVDW, dat ze runt met haar dochter Romée. Ze startte met een ontwerp op basis van de kleurrijke Lesothodekens, waarmee ze tijdens haar vele reizen vaak in aanraking was gekomen.
Ook vandaag nog haalt ze haar inspiratie voornamelijk uit Zuid-Afrika. De vrouw die AVDW draagt, is sportief en actief en wil goed voor de dag komen. Annick vindt het zelf ook belangrijk om haar huid goed te verzorgen en is kritisch op dat vlak. In haar zoektocht naar efficiënte producten waar haar huid baat bij heeft, vond ze in Xantho de perfecte match.
De Xantho-box bevat twee anti-aging essentials (de Xantho anti-aging dagcrème (50 ml) en een Xantho anti-aging nachtcrème (20 ml)) en is gedecoreerd met één van de favoriete prints van AVDW. Gezien de crèmes geschikt zijn voor alle huidtypes, is het een leuke manier om een geliefde, of jezelf, te verwennen met de kracht van de natuur.”
BESCHIKBAAR IN MEER DAN 500 APOTHEKEN IN VLAANDEREN EN VIA XANTHO.COM
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 04 (winter vibes 2022).
Journalist: Anja Van Der Borght