Skip links

HERMÈS: Huis Van Objecten

DE BELGISCHE LANDSCHAPSARCHITECT ERIK DHONT STOND MEE IN VOOR HET ECOLOGISCHE ONTWERP VAN DE TUINEN ROND HET NIEUWE HERMÈS-ATELIER IN NORMANDIË.

Het Franse huis Hermès geniet vooral bekendheid vanwege zijn exquise lederwaren en prachtig gekleurde sjaals, de zogenaamde ‘carré Hermès’. Maar het huis behelst vandaag maar liefst zestien ‘métiers’ en het assortiment omvat veel meer, gaande van kleding, serviezen, meubelen, juwelen, horloges, parfums én make-up. Zeer divers dus voor een merk dat ooit als familiebedrijf in paardentuig begon.

Op speciaal verzoek kan er veel bij Hermès. En dat is een understatement. Dankzij hun ‘bespoke service’ kunnen eigenlijk al je dromen werkelijkheid worden. Een uniek paar bokshandschoenen, een maatpak of een zeldzame leren jas, een surfplank of een speciale hengel, het interieur van een golfkar, een jacht of vliegtuig? Alle dromen zijn hier welkom.

De lederbewerkers in één van de vele Hermès-ateliers verspreid over Frankrijk gaan met naald en draad aan de slag om de dromen te laten uitkomen. De geboden kwaliteit is van zo’n hoog niveau dat klanten er graag voor betalen. Dit is trouwens niet het enige dat de Hermès-objecten zo exclusief maakt. Voor sommige handtassen – met name de Kelly, vernoemd naar wijlen Grace Kelly, prinses van Monaco – gelden wachttijden die afhankelijk van de gewenste ledersoort kunnen oplopen tot enkele jaren. Het publiek van Hermès is breed, van Avril Lavigne tot de Britse koningin Elizabeth, en de vraag blijft nog elke dag stijgen.

Om aan de stijgende vraag te voldoen, opende Hermès sinds 2018 meer maroquineries en worden nieuwe ambachtslui goed opgeleid. Een intensief proces om de wachttijden in de toekomst te verkorten.

HOE HET BEGON

Hermès ontstond bijna twee eeuwen geleden. Nadat hijzelf een tijdje had geholpen bij een maker van paardentuig, richtte Thierry Hermès in 1837 Hermès op, een bedrijfje gespecialiseerd in paardentuig.

Hij verkocht er aan de grootste carrossiers van de Champs-Elysées. In 1880 installeerde het familiale bedrijfje zich in de rue du Faubourg Saint-Honoré 24 en breidde het zijn activiteiten uit tot zadelmakerij.

De restjes leder uit de zadelmakerij stelden het huis Hermès in staat om maroquinerie, gaande van kleine modeaccessoires tot decoratieobjecten, te creëren. Zo diversifieerde Hermès zijn activiteiten en fabriceerde het bijvoorbeeld kleine, lederen mandjes, waarin prinsen en tsaren suiker voor hun paarden konden bewaren. Wanneer eind 19e, begin 20e eeuw de auto het paard uit het straatbeeld verdrijft, verlegt Hermès heel slim zijn activiteiten. In 1920 voegde Emile, kleinzoon van Thierry, bagage aan het gamma toe. Vijf jaar later start het huis met de creatie van luxeobjecten, die al snel internationaal naam en faam vergaren. Met de opening van de eerste boetiek in 1930 in Parijs, was ook meteen de zijden Hermès-sjaal een groot succes. De sjaals – de zogenaamde ‘carré’, geïnspireerd op de sjaals die de soldaten van Napoleon droegen werden het accessoire bij uitstek voor de vrijgevochten vrouw. Sieraden, presse-papiers, kopjes, … tal van geraffineerde artikelen volgen.

ZADELMAKERIJ

Hermès heeft zijn roots en exclusieve klantenkring nooit de rug toegekeerd. Paard en wagen staan nog steeds prominent in het logo en Hermès heeft ook nog steeds een eigen zadelmakerij. In deze ateliers geven grote, historische boeken de kleinste details prijs van elk zadel dat sinds 1909 in de ‘sellerie’ werd vervaardigd. Hermès-zadels zijn bovenal zeer specifieke producten, aangepast aan de behoeften van de rijders. Hermès koopt dan ook alleen zeer streng geselecteerd leder van de hoogste kwaliteit en verkiest plantaardige boven chemische kleuringen. Deze laatste zouden sneller zijn, maar ze komen de soepelheid van het leder niet ten goede. En dat is precies één van de kenmerken waarmee een Hermès-zadel zich onderscheidt van andere zadels.

UITZONDERLIJKE AMBACHTEN

Research en innovatie inzake de beste materialen, gecombineerd met de uitzonderlijke knowhow van de ambachtslui en de creativiteit van de artistieke afdeling geleid door Pierre-Alexis Dumas, resulteren elk jaar weer in prachtige objecten. De nobele materialen en de strenge opvolging van het ambachtelijk vakmanschap resulteren in duurzame objecten die door de jaren heen kunnen worden doorgegeven. Vorig jaar voegde Hermès met Hermès Beauty nog een zestiende métier toe aan zijn uitgebreide lijst van métiers. Rouge Hermès, een collectie bestaande uit 24 navulbare lipsticks die ieder seizoen vervolledigd wordt met drie nieuwe tinten, was het eerste wapenfeit van deze afdeling. Pierre Hardy, creatief directeur van de schoenen-, en juwelencollecties van Hermès, tekende het object. Bali Barret, artistiek directeur van het damesuniversum en creatief directeur van de dameszijde, gaf haar visie over vrouwelijkheid en kleur en Jérôme Touron, creatief directeur van Hermès Beauty zette deze visie om in make-up. Christine Nagel, tenslotte, directeur van de olfactorische creaties van Hermès, voegde geur toe aan deze collectie. Dit jaar doet Rose Hermès zijn intrede, een poederblushcollectie, die acht tinten, twee kwasten, een draagtas en drie natuurlijke roze lippenstiften behelst.

VAN APPLE TOT H24

Hermès, huis van objecten sinds 1837, zit ook niet om een revolutionaire samenwerking verlegen. In 2015 verraste Hermès vriend en vijand door in zee te gaan met Apple en zijn ‘double tour’ polsband aan de Apple Watch te lenen. Dit seizoen staat het partnership in teken van een nieuwe single tour horlogepolsband, een hoesje voor de iPhone 12 en de Apple AirTag Hermès.

Dit laatste gadget combineert de ambachtelijke knowhow van Hermès op vlak van lederwaren met AirTag, een nieuw accessoire van Apple, waarmee iPhone-gebruikers hun waardevolle spullen makkelijk en veilig kunnen terugvinden met de Apple Find My app. Het gadget in kalfsleder is geïnspireerd op een munthouder voor paardenraces die Hermès aan het begin van de 20e eeuw creëerde.

Terwijl heel wat Zwitserse horlogemerken af te rekenen hadden met terugvallende cijfers, tekende Hermès afgelopen jaar in volle coronacrisis een groei van twee procent op. Het nieuwe Hermès H08, een mannenmodel met automatisch gangwerk, zal dat succes verder moeten bestendigen, net zoals het nieuwe herenparfum dat Christine Nagel creëerde. Voor H24 bewandelde ze minder voorspelbare paden, weg van het geijkte houtachtige parfum dat we van haar gewoon zijn. Alles begon dit keer met de groene noot van scharlei, een plant die ruikt naar hooi en vers gemaaid gras en die de geur domineert. Nagel combineerde die met een bloem, de narcis. In combinatie met verkwikkend rozenhout en een noot van sclareol, dat aan heet ijzer doet denken is deze geur opwekkend en fris met de nodige sensualiteit.

TIKKELTJE BELGISCH

Hermès evolueert voortdurend en opent volgend jaar ook een ecologisch lederenwarenatelier in Louviers in Normandië. De nieuwe fabriek – al het twintigste lederwarenatelier van het merk – zal huizen in een ecologisch en functioneel ontwerp van de FransLibanese architecte Lina Ghotmeh. De Belgische tuin- en landschapsarchitect Erik Dhont stond in voor de tuinen rond het atelier en ontwierp hiervoor ook een innovatief systeem van wateropvang en -drainage. Hermès meets Belgium … again!

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 01 (summer vibes 2021).
Journalist: Anja Van Der Borght