Skip links

Ricola En De Kruidenwereld

Knokke Talks. was uitgenodigd voor een tweedaagse trip naar Zwitserland. Niet om in het hooggebergte te skiën of om te genieten aan het meer van Genève. Nee, we waren te gast bij Ricola.

TUSSEN DE KRUIDEN

Na aankomst in Genève ging het richting Sembrancher, een dorpje met 950 inwoners, waar we lunchten bij gepassioneerd kruidenteler Magali. Zij is één van de 100 ervaren telers die de kleine planten onderhouden. De bonbons putten hun kracht uit de rijke bodem van de Zwitserse bergen. Magali beschikt over 3,4 hectare en vertelde dat er 1.000 uren nodig zijn om 1 hectare zorgvuldig te bewerken.

We logeerden in een prachtige chalet van l’Hôtel Montagne Alternative in het mooie Orsières en genoten er van een overheerlijk diner. Na een gezond ontbijt stond een flinke rit richting Laufen op het programma. We bezochten de indrukwekkende kruidentuin in Nenzlingen, het kruidencenter en de productiesite in Laufen.

FAMILIEBEDRIJF UIT 1930

Het begon bijna 100 jaar terug met de plantenpassie van banketbakker Emil Richterich. Hij besloot een eigen pastille te creëren op basis van zelfgekweekte kruiden. Intussen zijn er 60 bonbons op de markt. De kruidenmix van dertien planten is gekend, maar tot op heden blijft de precieze samenstelling van het familierecept uit 1940 een goed bewaard geheim. Het doet een beetje denken aan de mythe rond Coca-Cola.

LOKAAL EN BIOLOGISCH

Alle Ricola-planten worden in vijf verschillende regios in Zwitserland geproduceerd. Altijd met het grootste respect voor de natuur, en zonder pesticiden of herbiciden. Ricola omarmt de korte keten: 95% van de grondstoffen is aÎomstig van bedrijven die zich op minder dan 500 km van de productiefaciliteit bevinden. Bovendien is de productie 100% biologisch. Alle kweeklocaties beantwoorden aan de standaarden van ‘Bio Suisse. Ook de nieuwste bonbon met zachte fairtradehoning en frisse menthol sluit hierbij aan.

De volgende keer dat je in het opbergvakje van je wagen naar een Ricola grijpt, bedenk dan even dit:

  • De naam is niet het resultaat van één of andere grotmarketingstudie, hij staat simpelweg voor RIchterich & CO, LAufen. (RICOLA)
  • Het fameuze Ricolaaaa-deuntje dateert al van 1993.
  • Vandaag is de vierde generatie actief in het familiebedrijf.

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 07 (summer vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.