Skip links

Maison Ruinart: Bubbels In De Wolken

Na drie jaar renoveren opende Maison Ruinart zopas het vernieuwde domein met als blikvanger het Paviljoen Nicolas Ruinart en een kunstmuseum in openlucht. Architect Sou Fujimoto, interieurontwerper Gwenaël Nicolas en landschapsarchitect Christophe Gautrand sloegen de handen in mekaar om met de metamorfose de visie van Nicolas Ruinart – die het champagnehuis in Reims bijna 300 jaar geleden oprichtte – tot leven te brengen.

Maison Ruinart, gevestigd te Reims, 4 Rue des Crayères, is niet alleen het oudste champagnehuis ter wereld, maar ook de eigenaar van de diepste crayères (Unesco werelderfgoed). Deze indrukwekkende krijtkelders alleen maken een bezoek al de moeite waard. “Met jaarlijks 25.000 bezoekers was onze infrastructuur enigszins op haar limiet”, vertelt Frédéric Dufour, CEO van Ruinart. “Anderzijds wilden we vóór alles het universum van Ruinart heruitvinden. Vakmanschap en traditie zijn in het historische gedeelte van het domein sterk aanwezig, maar de moderniteit ontbrak, terwijl we met ons merk net dagelijks een goede balans trachten te vinden tussen traditie en moderniteit. Daarom wilden we de moderne kant versterken en de locatie volledig vernieuwen.”

ZO ANDERS DAN VOORHEEN

Van het open plein met mozaïek van grasperkjes voor de historische gebouwen blijft nauwelijks iets over. “Daar zal binnenkort een tuin met veel witte bloemen en haagbeuk tot volwassenheid groeien en als barometer dienen voor de status van de wijngaarden”, vertelt landschapsarchitect Christophe Gautrand ons. Wie vandaag op de Rue des Crayères nummer 4 aankomt, treft een witte muur aan. Zó anders dan voorheen, dat de rij zwarte minibusjes die ons vervoeren er zonder erg aan voorbijrijden. “Met het lange, witte toegangspad – Chemin des Crayères dat toegang verschaft tot het domein, wilden we de sfeer van de krijtkelders oproepen”, vertelt Gautrand. “Het pad volgt een geleidelijke helling van tientallen meters, uitgehouwen in krijt en verbindt de straat met de achtergevel van het Paviljoen Nicolas Ruinart, waar de hoofdingang zich bevindt. Net als een crayère roept de labyrintachtige doorgang verwondering op. De witte muren reproduceren exact het oppervlak van de crayères: de wanden zijn gescand en vervolgens door mensenhanden nagemaakt.”

DUURZAAMHEID TROEF

Voor de keuze van de materialen gingen de ontwerpers niet over één nacht ijs. Sou Fujimoto:

“In onze verkennende gesprekken bekeken we de mogelijkheden om met betonstructuren te werken. Maar uiteindelijk kozen we voor meer duurzaamheid: niet alleen een groen dak en een mooi landschap eromheen, maar ook de constructie en de manier waarop het gebouw zelf is gemaakt. In het begin overwogen we de steen van de Crayères te gebruiken maar die is vandaag te zacht om een gebouw in op te trekken. Dus opteerden we voor lokale stenen van ongeveer zestig centimeter dik. Het dak is van hout en heeft een concave vorm alsof een reusachtige champagnebubbel er haar vorm heeft in gedrukt.” Ook de glazen gevel, deels transparant, refereert aan champagne. Het bovendeel is voorzien van een witte zeefdruk die het zonlicht filtert voor een geoptimaliseerd binnenklimaat. Van buitenaf lijkt het gebouw bijna te zweven omdat het bovenste deel geleidelijk wit wordt, als een soort mist of wolk. “Ik kwam op het idee toen ik champagne in een glas goot en ik de mooie witte mousse op de champagnewijn zag”, vertelt Sou Fujimoto. “Het lichtaspect was trouwens heel belangrijk. De ruimte wordt bepaald door het licht en hoe je het daglicht naar binnen brengt en controleert. Deze lichtheid genereert een mooi contrast tussen het Paviljoen en de bestaande Maison.”

GLAZEN CARROUSEL MET SPIEGELPLAFOND

Van de imposante, glazen carrousel met spiegelplafond, die als wijnkelder fungeert, tot de flessen Ruinart Blanc de Blancs langs de wanden, elk detail verrast in het Paviljoen Nicolas Ruinart.

Het paviljoen presenteert ook lifestyleobjecten als vazen, messen en kandelaars gemaakt van druivenranken … en unieke edities waarvoor het champagnehuis samenwerkte met tal van kunstenaars. Midden in het paviljoen, vlakbij de krijtkelders, ligt een geheime kelder waar historische flessen worden bewaard. Ook flessen van uitzonderlijke wijnjaren en zeldzame cuvees, zoals Dom Ruinart La Réserve, komen hier voor het eerst samen in één degustatieruimte. Zeldzame pareltjes zijn bijvoorbeeld de vijf uitzonderlijke cuvees die hun stempel drukten op de moderne geschiedenis van Ruinart.

KUNST IN OPENLUCHT

Al sinds de oprichting trekt Maison Ruinart internationale artiesten aan met oog voor de link tussen natuur en cultuur. “Het universum van Ruinart moet kunst, natuur, vakmanschap en creativiteit op harmonieuze wijze mengen met gastvrijheid, oftewel onze wijnen en gastronomie”, vertelt Dufour. In de nieuwe Bar by Ruinart ontdek je het vakmanschap van Maison Ruinart tijdens unieke gastronomische ervaringen, al dan niet met bevriende chef-koks, zoals Arnaud Donckele, een topchef bekroond met drie Michelinsterren die al jarenlang samenwerkt met Ruinart.

Sinds de metamorfose kan je op het domein bovendien nog meer werken van hedendaagse kunstenaars bewonderen in een nieuw kunstmuseum in openlucht in Reims. Onder hen Eva Jospin die in 2023 voor Ruinart haar installatie Promenade(s) creëerde en Jeppe Hein met Récits de Champagne uit 2022. Dit jaar nodigde Maison Ruinart zes kunstenaars uit voor Conversation(s) with Nature: Andrea Bowers, Marcus Coates, de in Gent wonende, Kameroense artiest Pascale Marthine Tayou, Henrique Oliveira, Tomoko Sauvage en Thijs Biersteker, wiens creaties gebaseerd zijn op wetenschappelijke data. De kunstinstallatie van Biersteker in de bomen – onze favoriet – toont hoeveel water de bomen permanent uit de grond zuigen. Heel indrukwekkend! “Binnen een jaar zal de installatie ook een microklimaat aan insecten zijn”, vertelt Biersteker ons. Kortom een levende installatie die heel wat verbazing zal wekken.

PRAKTISCH

Een bezoek aan 4 Rue des Crayères, 51100 Reims begint met een wandeling langsheen de Chemin des Crayères door het landschapspark (7.000 m²). Zo’n 5.000 m² van het bos is beschermd gebied. Gratis toegankelijk voor het publiek biedt dit park plaats aan kunst in al zijn vormen.

Maison Ruinart is elke dag open met uitzondering van de jaarlijkse sluiting in januari.

Een deel van het domein (beeldentuin, Paviljoen Nicolas Ruinart met Bar by Ruinart voor lunch, diner of dessertenbuffet, winkel …) is gratis toegankelijk van 11 tot 22 uur van donderdag tot en met maandag, en van 11 tot 20 uur op dinsdag en woensdag.

Rondleidingen door de krijtkelders (inclusief degustatie van twee cuvees) beginnen om 9.30 uur. De laatste rondleiding start om 17.15 uur (vanaf € 85).

RESERVEREN EN INFORMATIE RUINART.COM

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght