Skip links

Juwelen Met Een Knipoog Die Blijven Verrassen

Voor Wouters & Hendrix was 2024 een bijzonder jaar. Het juwelenmerk vierde zijn 40e verjaardag. Voor een juwelenmerk heel lovenswaardig. Knokke Talks. sprak met CEO Elise Taillieu in de winkel op de Kustlaan in Knokke-Heist.

HOE HET BEGON

Na hun studies juweelontwerp aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen richtten Katrin Wouters en Karen Hendrix in 1984 samen het juwelenmerk op.

“Onder de indruk van elkaars werk, startten ze Wouters & Hendrix. Ook al hebben beide ontwerpers een eigen stijl, ze hebben vooral een gemeenschappelijke visie en combineren creativiteit met vakmanschap voor juwelen die kunnen geproduceerd worden in eigen atelier én die draagbaar zijn. Dat was heel vernieuwend in de jaren ’80. Ze zaten mee in de golf van de Antwerpse Zes en namen deel aan dezelfde modebeurzen. Al snel triomfeerden de Belgen wereldwijd, samen met designers uit Japan. Een erg boeiende periode in de modegeschiedenis. Nog steeds bevindt Wouters & Hendrix zich op het snijpunt van kunst, mode en juwelen”, licht Elise Taillieu toe, die sinds 2014 uitvoerend bestuurder is.

In 2019 stapte Karen Hendrix uit het bedrijf en twee jaar later kwam de dochter van Katrin, Marie Keller, die goudsmid is, het creatieve team versterken.

“We waren al langer bezig met het uitbouwen van een creatief team”, gaat Elise verder. “Marie volgde haar eigen pad. Na haar studies volgde ze stages in Berlijn en Parijs, ondermeer bij Stephanie D’Heygere. Nadien vroeg Katrin of ze zich wilde ontfermen over de social media en gaandeweg heeft Marie haar positie in het creatieve team veroverd.

Katrin stuurt nu als creatief directeur een team ontwerpers aan op vlak van ontwerp, visuals, etalages, installaties, …” Tien goudsmeden maken meer dan 20.000 juwelen per jaar in hun inhouse atelier.

Atelier en showroom zijn gevestigd vlakbij het station AntwerpenBerchem. Je vindt de juwelen in zo’n 70 multimerkenwinkels in België en Nederland, een tiental webplatformen, vier eigen fysieke winkels (Antwerpen, Brussel, Knokke-Heist en Amsterdam) en de eigen webwinkel.

WOUTERS & HENDRIX BESTAAT AL VEERTIG JAAR. WAT MAAKT DAT HET EEN STERK MERK IS?

Elise Taillieu: “40 jaar radicaal onze eigen creatieve koers blijven varen en consequent trouw blijven aan ons DNA. We hebben nooit compromissen gesloten en vertrekken nooit vanuit een tendens of de vraag van een klant. Het artistieke wordt sterk gekoesterd. We werken hard op het behoud van onze eigenheid en maken zo het verschil. Creatieve vrijheid, vakmanschap, een gedreven obsessie voor detail en het ludieke zijn de ingrediënten die we rijmen met rendabiliteit. Als merk zijn we altijd blijven uitdagen en grenzen verleggen.” Naast de vaste collecties, brengt het merk elk half jaar een geheel nieuwe collectie. De signatuur is heel

herkenbaar, want als je de verschillende collecties naast elkaar legt, duiken iconische stukken telkens weer op zoals de mosselschelp en het kraaienpootje. Het merk richt zich ook meer en meer tot mannen. In elke collectie zitten juwelen die mannen zelf kunnen dragen.

OOK DE STRUCTUUR VAN HET BEDRIJF IS VERANDERD

Niet alleen op creatief vlak, ook organisatorisch staat Wouters & Hendrix sterk. Het bedrijf is door verschillende fasen gegaan en in de loop der jaren sterk geprofessionaliseerd.

“Zelf ben ik in 2008 in het bedrijf gestart. Meer en meer was er nood aan een fulltimemanagement om verder te groeien”, zegt Elise.

Sinds 2014 is Taillieu vennoot en staat ze aan het hoofd van het bedrijf. Andere vennoten zijn Gregory De Clerck, oprichter van de investeringsholding Dovesco, Peter-Floris Foqué en Edward Verté van de Antwerpse diamantjuwelier Diamanti Per Tutti. Christian Salez, voormalig CEO van Delvaux en Apple Europe, is ona¼ankelijk bestuurder. “Zo konden we onze bedrijfsprocessen professionaliseren en meer expertise aantrekken. Alles gebeurt in huis, van ontwerp over productie tot marketing, verkoop en after sales. Ons bedrijf is volledig gedigitaliseerd. Het team telt 50 mensen. We investeren continu in innovatie en duurzaamheid. We zijn lid van Watch & Jewellery Initiative 2030, een baanbrekend actieplatform dat spelers in staat stelt verantwoordelijkheid te nemen in hun waardeketen. Veel grote partijen maken er deel van uit en de leden moeten vooruitgang boeken”, gaat Elise verder.

EXCLUSIEVE SAMENWERKING MET KMSKA: JE EST UNE AUTRE

Een tijd geleden nam het KMSKA (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen) contact met Wouters & Hendrix. Na een verkennend gesprek en tal van brainstorms kwam een prachtige juwelencollectie tot stand die het veertigjarig bestaan van het merk in the picture stelt. “In het Salon van het KMSKA vielen bij de ontwerpers vier werken met sterke vrouwenfiguren uit de 16e-17e eeuw op. Telkens vroegen de ontwerpers zich af: wat vertegenwoordigen deze vrouwen en welke juwelen zouden wij hen geven? Ze ontwierpen 4 juwelensets. Elke juweel is afzonderlijk verkrijgbaar, maar wordt ook aangeboden in op maat gemaakte paruredozen. Hiervan zijn er slechts 40 beschikbaar. In de 17e eeuw was de parure een soort statussymbool. Elke parureset bevat verschillende juwelen die, omdat ze bestaan uit modulaire componenten, onderling getransformeerd kunnen worden tot een statement piece of een meer bescheiden juweel.

Zo verander je de look naargelang de gelegenheid, gaande van sober tot chic. Want meer en meer willen vrouwen zichzelf stylen, zelf bepalen hoe ze juwelen dragen, de vrijheid hebben om een eigen verhaal te bouwen en alle types vrouwen in zichzelf verkennen”, vertelt Elise. De parurecollectie draagt de naam ‘Je est une autre’ – een bekende zin van de Franse 19e eeuwse dichter Arthur Rimbaud – en is te koop in de eigen verkooppunten en in de giftshop van KMSKA. De samenwerking met KMSKA is voor Wouters & Hendrix een hele eer, stelt Elise.

“Collabs moeten ons uit onze comfortzone halen en beide partijen naar een nog hoger niveau tillen. Dergelijke samenwerkingen zijn heel boeiend en nemen veel tijd in beslag want we duiken compleet in de creatieve wereld van een ander merk.”

MET HOME JEWELLERY DAAGT WOUTERS & HENDRIX DE FUNCTIE VAN EEN JUWEEL UIT

Zopas heeft Wouters & Hendrix in samenwerking met Serax een eerste collectie Home Jewellery gelanceerd: Les Objets Mouleversants. “Het gaat over een eerste collectie met objecten voor op de tafel, zoals een flessenstop, kandelaars, een waterkaraf en schaaltjes. Gebruiksvoorwerpen die juweeltjes qua ontwerp en uitvoering zijn, met herkenbare, surrealistische typische eigenheden van W&H”, zegt Elise fier.

Voorlopig is deze collectie tableware exclusief in de eigen verkooppunten van Wouters & Hendrix beschikbaar en vanaf maart 2025 gebeurt de distributie door Serax wereldwijd.

WOUTERS-HENDRIX.COM

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Cléo Verstraete
Foto’s: Petrovsky & Ramone